לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
Close this search box.

סתימה (שחזור שן)

סתימה בשן - אילוסטרציה
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

מומחית להשתלות ורפואת שיניים, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

תוכן עניינים

סתימה נמנית בין טיפולי השיניים הנפוצים ביותר בייחוד בקרב ילדים ובני נוער. שמו המקצועי של הטיפול הוא “שחזור שן” והוא מטפל בהשלכות מחלת העששת על השיניים. במאמר הבא נדון בגורמי המחלה, אופני הטיפול וסוגי הטיפול המומלצים. כל המידע הרלוונטי בנוגע לסתימה בשן, כאן בפוסט שלפניכם.

 

מהי סתימה בשן?

אלו מאיתנו שגדלו על ספר הילדים “קריוס ובקטוס” מודעים בוודאי להשפעה המזיקה של חיידקי העששת על מערכת השיניים בייחוד עבור ילדים ונוער. שמם המקצועי של חורים בשיניים הינו: “מוקדי עששת” והם בהחלט עלולים להפתיע גם מבוגרים. מוקדי העששת עלולים לגרום להרס בשיניים ומחייבים ביצוע טיפול לשחזור השן או “סתימה” כפי שמכונה הטיפול בעגה העממית.

בשנים עברו היו רופאי השיניים משתמשים בחומר מילוי בשם “אמלגם” על מנת לסתום חורים בשיניים. חומר זה מאופיין בצבע כסוף ובמרקם מתכתי בולט. עם ההתקדמות בעולם האסתטיקה הדנטלית נעשים השחזורים בצורה מקצועית תוך שמירה על אחידות צבע השיניים באמצעות שימוש בחומר בגוון הדומה לגוון השן. החומרים בהם משתמשים כיום לסתימות הם: שרף מרוכב, חרסינה או זירקוניה.

בחירת הצבע הרצוי תיעשה תוך שיתוף המטופל בהתבסס על שיקולים של אסתטיקה, מיקום השן, מסגרת התקציב, היקף הפגיעה וחוות הדעת של הרופא המטפל.

 

תהליך טיפול סתימה בשן

מהלך הטיפול לסתימת מוקדי עששת בשן כולל שלבים מספר: תחילה ישתמש רופא השיניים במכשיר רוטטורי בשם “אטרובינה” המסתובב במהירות רבה ומאפשר את הסרת מוקד העששת בשן בצורה מהירה ומדויקת יותר. בשלב הבא יסלק הרופא בצורה עדינה שאריות עששת מדפנות השן עד להסרת כל חלקי העששת בצורה מלאה.

לאחר מכן יפעל הרופא למילוי חל השן שנוצר כתוצאה מסילוק העששת. המילוי יתבצע באמצעות החדרת חומר מילוי ייעודי. במידה וחלל השן שנפער גדול – יהיה על הרופא למרוח שכבת הגנה על קירות השן ולצרוב את השן בחומצה על מנת שתקלוט היטב את חומר המילוי. לבידוד השן הפגועה משאר השיניים, יציב הרופא סכרי גומי גמישים. כך תימנע פגיעה בשיניים וברקמות סמוכות. על מנת שאזור הטיפול יהיה יבש לאורך תהליך הטיפול, ישתמש הרופא במשאבת רוק.

בשלב הבא יעבור הרופא למילוי בפועל של השן באמצעות חומר השחזור ובעזרת קרינה של אור כחול להאצת התקשות החומר. 

השלב האחרון יכלול ליטוש השן לקבלת תוצאה אופטימלית. מתפקיד הרופא לוודא כי השן המשוחזרת שומרת על אחידות שאר השיניים וכן שאינה מכילה חוד או בליטה העלולים לשרוט או לפצוע את איברי חלל הפה השונים. בספרות המקצועית שלב זה מכונה: “איזון מנשך”.

טיפול בהרדמה

טיפול שחזור בשן לרוב מבוצע תחת הרדמה מקומית הכולל הזרקה של חומר אלחוש לחלל הפה. עבור אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים און עבור בעלי פוביה משמעותית מטיפולי שיניים ישנה אפשרות לבצע הרדמה מסוג אינטנסיבי יותר.

YouTube player

יצרנית חורי השיניים העיקרית: העששת

עששת הינה מחלת שיניים בה ריבוי חיידקים בשן חודר את מעטפת האמייל הקשיחה ואלו חודרים לשכבת השן הפנימית (מוך השן) ופוגעים בה. מוקד עששת בלתי מטופל ילך ויתפתח עד להרס השן כולה וכן חדירה לשורשי השן ובמקרים חמורים: ניתוק השן מעצם הלסת. השיטה האופטימלית לטיפול בחור בשן הינו ניקוי יסודי של רובד החיידקים והסרת הרקמות הפגועות ומילוי השן עם חומר שחזור.

 

מטרת הסתימה בשיניים

הסתימה מהווה את השלב האחרון בתהליך שחזור השן כאשר לפניה מסיר הרופא רקמות שן נגועות. הסתימה מגיעה במטרה למלא את החלל שנוצר. במידה והחלל אינו גדול מיד ולא נדרש ביצוע של טיפול שורש, ניתן יהיה להסתפק בטיפול סתימה פשוט על מנת להחזיר את השן לפעילות ולמראה אסתטי מקורי. הסתימה למעשה משמשת בשלושה תפקידים:

  1. ממלאת את מקום החומר שהוסר מהשן.
  2. אוטמת את אזור השן מחדירה מחודשת של חיידקים.
  3. משחזרת את צורת השן כפי שהייתה לפני התפשטות העששת.  

 

האם קיימות תופעות לוואי לאחר סתימה?

לרוב, לאחר שחומר ההרדמה מתפוגגים, עלול המטופל לחוש באי נוחות מסוימת אם כי כמעט לא מדווחים מקרים בהם קיימת תחושת כאב לאחר הטיפול. לאחר ביצוע סתימה ניתן להיעזר במשככי כאבים, אולם אין צורך בטיפול אנטיביוטי אלא אם כן ציין רופא השיניים אחרת.

לאחר הטיפול ניתן לאכול ולשתות כרגיל, כאשר בהמלצת רופאי השיניים רצוי להימנע מאכילת מאכלים קשים בימים הראשונים שלאחר הטיפול.

המלצה נוספת מיועדת עבור העוסקים בספורט מגע: מומלץ להשתמש במנשך למשך מספר ימים על מנת להגן על הסתימה. לא קיימות הנחיות מיוחדות נוספות וניתן לבצע כל פעילות אחרת ללא חשש.

מרגישים רגישות לקור או לחום בימים שלאחר הטיפול? יש מן המטופלים המדווחים על תופעה זו, אבל אל דאגה, התחושה בלתי נוחה עשויה לחלוף תוך ימי מספר. ברוב מוחלט של המקרים בתוך 2-3 ימים הסתימה הופכת לבלתי מורגשת.

 

תוחלת החיים של סתימה בשן

עמידות סתימה בשן תלויה בעיקר בסוג החומר בו השתמשו לביצוע הטיפול. סתימות אלמגם לצורך הדוגמה ידועות בעמידות גובהה גם לתקופות של עשרות שנים. נתון נוסף המשפיע על איכות הסתימה הינו רמת המיומנות של הרופא המבצע את הסתימה, למרות שמדובר בהליך פשוט ושגרתי, נדרשת מקצועיות לביצוע סתימה על הצד היותר טוב תוך וידוא כי לא נותרו רקמות נגועות באזור השן. 

 

דנטלי פרסונלי – מרפאה מקצועית לביצוע סתימה בשן

במרפאת דנטלי פרסונלי מאמינים כי בריאות הגוף בכלל והבריאות הדנטלית בפרט משפיעים על אורך חיי הסתימה, זו הסיבה שבמרפאה נהוג להעניק אבחון וטיפול מקיף וכן הדרכה מפורטת לתחזוקה מיטבית של הסתימה גם לאחר גמר הטיפול. זאת בהתאם לעובדה כי מחלות חניכיים, לקות בהיגיינה ותנועה של השיניים עלולים לפגוע בסתימה. בדנטלי פרסונלי ממליצים על הקפדה על כללי ההיגיינה של חלל הפה לצד ביקורים עקביים אצל השיננית לצורך מניעה של מצבים מורכבים. כך ניתן לשמור על בריאות חלל הפה ועל איזון הגוף השלם בצורה אופטימלית.

חזרה לחלק מסוים במאמר
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 077-9974460

הלבנת שיניים

שיניים לבנות וצחות הן כרטיס ביקור חשוב, עדות לבריאות טובה וטיפוח עצמי ובעיקר, הן מאפשרות לחייך הרבה ובחופשיות. הדרך לחיוך

קרא עוד »
Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן