הוראות לטיפול ביתי לאחר ניתוח, עקירה, אפיסקטומי או השתלה

1. הימנעות ממגע באזור

1. חשוב מאוד- לא לגעת בפצע. יש להימנע מלשטוף או לירוק יומיים לאחר ניתוח (אלא אם כן הרופא נתן לך הוראה מפורשת אחרת).
  2. יש להימנע מכל משיכה בלחי או השפה כדי לצפות באזור, מכיוון שדבר זה יכול לגרום ליתר לחץ על אזור הניתוח ולהפרעה באיחוי הרקמה
  3. במקרה של חבישה, אם התחבושת זזה מהמקום אפילו מיד אחרי הניתוח, אין צורך לחבוש מחדש.

2. התמודדות עם דימום

1. כדי לשלוט על הדימום לאחר ניתוח אורלי, מומלץ לנשוך על תחבושת מיד לאחר התהליך. את תחבושות אלה מומלץ להחליף כל 45 דקות עד הפסקת הדימום.
  2.  אם לא פסק הדימום אחרי 2 – 3 שעות, שב ישר והחזיק בראש מורם. בנוסף, נשך על שקית תה לח על אזור הניתוח (תה ירוק או שחור יכולים להיות אפקטיביים יותר בעצירת דימום, הודות למרכיבים שלהם, אך כל שקית תה יכולה להועיל מצד הפעלת הלחץ על האזור לעצירת הדימום) (למרות שזה נשמע טיפול מיושן, נשיכה על שקית תה ל-45 דקות, אולי גם פעם חוזרת, בדרך כלל מפסיק את הדימום לאחר ניתוח).
  3. רוב הדימום שלאחר ניתוח נגרם ע”י מטופלים ששוטפים את הפה ויורקים. לכן חשוב להקפיד על כך שב-24 שעות לאחר עקירת שן, אסור לשטוף את הפה או לירוק.
  4. אם הדימום נראה מופרז, או ממשיך מעבר ליממה, אנא צור קשר עם המרפאה בהקדם האפשרי.

3. נפיחות

1. נפיחות היא תוצאה נורמלית לאחר ניתוח, מכיוון שהרבה דם זורם לאזור, לצורך ריפוי, באופן טבעי.
  2. על מנת להפחית את הנפיחות, מוטב לשים שקית קרח על הלחי באזור הניתוח, 10 דקות עם ו-10 דקות בלי (לסירוגין), ל 48-24 שעות ראשונות.
  3. שינוי צבע של עור הפנים סמוך לאזור הניתוח יכול לקרות בגלל גיל, תרופות (אספירין, מוטרין, חומר המונע קרישת דם), וגוון עור.
  4. למרות שזה בלתי רצוי מבחינה קוסמטית, שינוי הצבע אינו מזיק ויחלוף משך כמה ימים בלי התערבות רפואית.
  5. יכול להיווצר מצב של תחושה של צמצום פתיחה וטווח תנועה של לסת התחתונה (פתיחת הפה). דבר זה מאוד נפוץ לאחר עקירת שניים אחוריות. זו תגובה נורמלית של שרירי הלסת. יכול להיות עד כמה שבועות כדי לחזור לטווח נורמאלי.
  6. אם הגבלה בפתיחת הפה לא חולפת לאחר יותר מחודש (נדיר מאוד), מוטב ליצור קשר בהקדם עם המרפאה.

4. תזונה

1. שתה הרבה נוזלים. שתיית מים הינה חיונית לריפוי. עם זאת, יש להימנע משתייה מרובה מדי (למניעת דילול של אלקטרוליטים)
  2. המנע משתיה או אוכל חם ל- 24 – 48 שעות ראשונות.
  3. ביום הניתוח מותר רק תזונה רכה ונוזלים (דברים שאינם מצריכים לעיסה עם השיניים, כמו: יוגורט, גבינה רכה, מרק קר , שייקים, מיצי ירקות ועוד)
  4. כדאי להימנע מאוכל המכיל גרעינים, אגוזים, או חרצנים כמו פופקורן ובוטנים או אוכל קשה לכמה ימים. אנא הימנע משימוש בקש. חזרה לתזונה רגילה היא לאחר שבוע . אלא אם כן הרופא הנחה אותך שמותר לפני.

5. כאב

1. נטילת משככי כאבים בזמן מפחיתה משמעותית את הסיכוי לסיבוכים ודלקת באזור. ב-3 הימים הראשונים לאחר הפרוצדורה, מומלץ ליטול איבופרופן 800-600 מ”ג כל 6 שעות. גם אם אין כאב. זאת מכיוון שה-IBUPROFEN גם מוריד נפיחות ונוגד דלקת,(מעבר להיותו משכך כאבים)
  2. לאחר 3 ימים נטילת הכדורים היא רק לפי הצורך. את האיבופרופן נוטלים לאחר האכילה. למטופלים עם רגישות לאספרין, או שאינם יכולים ליטול איבופרופן, אפשר 1000 מ”ג אקמול במקום.
  3. במידה ובחרת לא לקחת משככי כאבים מאיזושהי סיבה, ניתן להשתמש בשמן ציפורן ומנטה להפחתת הכאב, אנא היוועץ בנו על מנת לקבל הנחיות מדויקות כיצד לעשות זאת.
  4. לכאב מאוד חזק אפשר ליטול את הכדורים לפי מרשם הרופא. כדורים אלה עלולים לגרום לטשטוש והאטה בתגובות. אסור לנהוג או לעבוד סביב מכונות גדולות כשנוטלים את התרופות האלה.
  5. חושב להימנע משתיית אלכהול. הכאב ואי נוחות לאחר ניתוח יפחת כל יום.
  6. אם הכאב החריף לאחר 3 ימים, יש ליצור קשר עם המרפאה בהקדם.

6. עישון

מומלץ להימנע משימוש בכל מוצרי טבק. מלבד העובדה שהטבק מזיק להיגיינת הפה, הוא גם יכול לגרום למצב כאוב שנקרא מכתישה יבשה.

7. אנטיביוטיקה

אם קיבלת מרשם, חייב ליטול לפי המרשם כדי למנוע דלקת.

8. היגיינת הפה

הגינה טובה של הפה היא חיונית לריפוי טוב

1. מכיוון שב 48 הראשונות לאחר הפרוצדורה הניתוחית יש להימנע מיריקה. יש להימנע מצחצוח באמצעות משחת שיניים. ניתן לצחצח עם מברשת יבשה ללא משחה ולהקפיד לא לירוק לאחר הטיפול.
  2.  לאחר 48 שעות, יש לשטוף את הפה בחומר שטיפה הרשום ע”י הרופא, פעמיים ביום, אחרי ארוחת בוקר ולפני השינה. שטוף לפחות ל-30 שניות. יש צורך בשטיפה במי מלח פושרים (כפית מלח בחצי כוס מים פושרים) לפחות 5-4 פעמים ביום, במיוחד לאחר האכילה.
  3. למטופלים בהשתלות שיניים – צחצח שיניים בעדינות ולפחות במרחק שן אחד מהשתל. מומלץ מברשת רכה. את כיפת הריפוי אפשר לנקות בצמר גפן / מברשת מיוחדת עם שפיץ, פעמיים ביום לפני השטיפה.
  4. את אזור השתל וכיפת הריפוי יש לצחצח אך ורק בהוראות הרופא.

9. פעילות

מיד לאחר הניתוח יש למעט בפעילות פיזית. פעילות גופנית יכולה לגרום לדימום (עקב זרימה רבה של דם). אם זה קורה, יש להפסיק מיד את הפעילות.

10. שימוש בתותבות

יש להשתמש בשיניים תותבות רק בהתאם להנחיות הרופא שביצע את ההליך הכירורגי. לרוב, הרופא יבקש מכם  להימנע משימוש בשיניים התותבות עד להחלמה של אזור הניתוח. לפחות כשבועיים. בכל מקרה, לפני שימוש בתותבת מחדש, מוטב להיוועץ ברופא.

11. שברי עצם

לאחר עקירת שיניים, בתהליך הריפוי עלולים להיווצר גשרי עצם, יכולים להרגיש כמו קוצים בלשון. רוב הזמן הם נושרים לבד, אבל  לעתים יש להסיר אותם, לכן מוטב להיוועץ ברופא לגבי מצבכם באופן אישי. גושי עצם אלה מתפתחים רק כמה ימים או שבועות לאחר העקירה. מצב זה מאוד נפוץ אצל חולי סוכרת ומחלת לב, אבל יכול להיות גם אצל כל מטופל.

12. השתלת עצם / ממברנה

אם הייתה השתלת עצם, עודף החתיכות יכולים לנשור. אין צורך לדאוג לגבי כך. אנא ספר לרופא בעת מעקב לאחר הניתוח. אם שמו  ממברנה, עוד יותר חשוב להימנע מלגעת באזור הניתוח. מומלץ להימנע מתזוזת יתר של השפה.

דלקת חניכיים

טיפול חניכיים יכול להיות מורכב ולהיחרט בזיכרון כחוויה לא נעימה. אצלנו במרפאה אנחנו עושים הכל על מנת להתאים טיפול בדלקת