לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
Close this search box.

טיפול שורש

טיפול שורש והדרך הנכונה לטיפול בכאב

טיפול שורש במקרים רבים נחוץ לשימור השיניים שלנו בשלבים שונים בחיינו. שימור השיניים הוא דבר חשוב לבריאות הפה, לאסתטיקה ולאיכות החיים שלנו. טיפול שורש הינו אחד מהטיפולים המשמרים הקיימים מזה שנים רבות בתחום הדנטלי. אולם, למרות היותו טיפול קלאסי עתיק יומין, עדיין טיפולי שורש רבים מועדים לפורענות וכישלון, ואף גורמים לעיתים לנזק חמור ובלתי הפיך של עקירה ואובדן שן, שניתן היה להציל, וביצוע שתלים מלאכותיים כתחליף לשן הטבעית. 

 

אז מה זה בעצם טיפול שורש?

כשנוצר חור באמייל השן שכבר חדר לשכבה הפנימית, מוך השן, יש בעיה, מאחר שמוך השן מגיע לשורשי השיניים המחוברים לעצם הלסת והזיהום יכול להגיע ולהתפשט גם אליה. טיפול שורש נועד להגיע לתוך מוך השן, כדי לחטא ולנקות את הזיהום ואז לסתום את החלל שנוצר באמצעות חומרי איטום, כדי למנוע את התפשטות הזיהום ולהציל את השן.

 

מה זה טיפול לשימור חיות השן?

טיפול לשימור חיות השן הוא טיפול שורש המבוצע באופן חלקי בלבד, במסגרתו השן המטופלת נותרת עם רקמות עצבים וכלי דם אשר מעניקות לה חיות. מדובר בטיפול המבוצע בגישת “זעיר פולשנית”, כאשר מטרת הטיפול היא להאריך את חיי השן בחלל הפה.

מדובר בטיפול שיש לו למעלה מ-93% הצלחה, ולכן תמיד לפני שאנחנו נבצע טיפול שורש מלא, אנחנו קודם כל נבחן האם ניתן לבצע טיפול לשימור חיות השן, וזאת מתוך דבקות באמונה שיש לשמור על הרקמות הטבעיות של השיניים בחלל הפה במידת האפשר. במידה וניסינו לשמר את המבנים הטבעיים של השן והסתבר לנו, למרבה הצער, שלא ניתן להחיות את השן – נפנה לביצוע הליך טיפול שורש שגרתי.

 

מהי ההכנה לטיפול שורש?

טיפול שורש מתבצע לרוב בהרדמה מקומית, למרות שיש גם אפשרות להרדמה כללית במקרה הצורך. אם מתעורר כאב באמצע הטיפול, ניתן לבקש מהרופא המטפל זריקת הרדמה נוספת. במקרים שבהם השן כבר איבדה את החיות והעצבים בה כבר אינם מגיבים, ניתן אף לבצע את הטיפול ללא הרדמה כלל.

לפני הטיפול מתבצע צילום רנטגן של הפה, לעיתים נדרש צילום פנורמי או תלת ממדי, כדי לאבחן  מצב השן. אנשים אשר סובלים מסיכון לפתח דלקת של מסתמי הלב (אנדוקרדיטיס), יטופלו באנטיביוטיקה עוד בטרם בוצע הטיפול. מומלץ להימנע מאכילה כשעתיים או שלוש לפני הטיפול.

 

כיצד מתבצע טיפול שורש?

הטיפול נמשך לרוב לאורך מספר ביקורים במרפאה. אורך הטיפול הראשון הוא בין חצי שעה עד שעה וחצי ולעיתים נדרשות פגישות נוספות כדי לשקם את השן בצורה הטובה ביותר ולהתאים נכון את הכתר. יש מקרים בהם ניתן לסיים טיפול שורש בפגישה אחת. בטיפול כזה הרופא מחדיר חומר לסתימת התעלות ומתקין סתימה. אם יחליט שיש צורך בכמה פגישות, תותקן סתימה זמנית, עד לביצוע האיטום הקבוע.

הטיפול מתחיל בהסרת חלקי השן שניזוקו בשל הדלקת, מה שיותיר את השן חלולה חלקית או לחלוטין. בשלב הבא מבצע הרופא בעזרת כלים כירורגיים, ניקוי של תעלות השורש להסרת הזיהומים, על ידי קדיחת פתח קטן בחלק העליון של השן. לעיתים יצטרך הרופא להרחיב את תעלת השורש, כדי לנקות את מלוא הדלקת, אך כדי לחסוך זאת, נעשה לעיתים שימוש במיקרוסקופ טיפולי מיוחד, המאפשר לזהות תעלות שורש צרות או מסוידות מבלי להרחיב את חלל השן.

לאחר הניקוי של תעלת השורש, יוחדרו אליה חומרי חיטוי להשמדת החיידקים והיא תיאטם  באמצעות סתימה זמנית. כדי להבטיח את חוזק השן, התפקוד והמראה שלה, מרכיבים עליה מבנה שיקומי ועליו כתר, שהוא למעשה שן מלאכותית. כמה שבועות לאחר הטיפול הראשון יש להגיע למרפאת השיניים, לשלב השיקום, הכולל החלפת הסתימה הזמנית בסתימה קבועה או בכתר. הסתימה או הכתר גם משחזרים את השן וגם מגנים עליה מזיהום נוסף.

YouTube player

האם טיפול שורש כואב?

מאחר שטיפול שורש מתבצע בהרדמה מקומית, המטופל לא יחוש שום כאב, למעט דקירת המחט עם חומר ההרדמה. גם הזריקה עצמה יכולה להתבצע תחת חומר אלחוש במריחה. אם חשים בכאב כלשהו, ניתן לעצור את הטיפול ולקבל זריקת הרדמה נוספת, לאלחוש טוב יותר.

ניתן לעבור טיפול שורש גם תחת השפעת גז צחוק, שיכול גם להפיג את הפחדים והחששות מהטיפול וגם להעביר אותו בתחושה לפחות, יותר מהר ובקלות. כשמדובר בכאבים, הם מגיעים לרוב לפני הטיפול, בשל מצב הדלקתיות בשן והם יכולים להיות מלווים גם בנפיחות.

 

חמישה פרמטרים שיובילו לריפוי אפקטיבי בטיפולי שיניים בכלל ובטיפולי שורש בפרט:

  1. אבחון נכון של הגורם לבעיה ואבחון מצב השורש, למיקוד מיטבי של הטיפול.
  2. טיפול על ידי רופאים מנוסים ומומחים מהשורה הראשונה בטיפולי שיניים משמרים.
  3. שימוש בטכנולוגיות המתקדמות והאפקטיביות ביותר לטיפולי שורש.
  4. הקפדה על מהלך טיפולי מא’ עד ת’, לרוב, טיפול השורש לא מתחיל ונגמר בשורש השן עצמו.
  5. תכנית משלימה לתחזוקת השיניים שמתייחסת להיבטים ארוכי טווח.

 

אבחון נכון של הגורם לבעיה ואבחון מצב השורש, למיקוד מיטבי של הטיפול

צמד המילים “טיפול שורש”, הוא כנראה מהמפחידים יותר שיש, אבל כשאין ברירה, מתיישבים על כיסא הטיפולים ומקווים לטוב. מתי נדרש טיפול שורש? איך הוא מתבצע? האם יש בו סיכונים ואיך נראית ההחלמה? כל התשובות בהמשך!

שיירי מזון שנלכדים תדיר בין השיניים, הם בדיוק מה שמחפשים חיידקי הפה וכשהם מצליחים למצוא אותם, הדרך לעששת, חורים בשיניים ודלקות, סלולה. כשהדלקת חודרת לשורשי השן, אין מנוס מטיפול שורש, כדי להציל את השן.

מתחת לשכבת האמייל הקשיחה המכסה את השיניים שלנו, חשוב לדעת, יש רקמה רכה המכונה “מוך השן”, המרושתת בכלי דם עדינים. מוך השן מחובר לשורשי השן, המקבעים אותה וממוקמים בעצם הלסת. כאשר חיידקים מתרבים במוך השן למשך זמן, הגוף ינסה להתגונן באמצעות יצירת דלקת. המצב הדלקתי גורם להרס תאי עצב ותאי דם באזור, ומוביל לכאבים. אם הזיהום הדלקתי לא יטופל בהקדם, הוא יגיע לעומק שורשי השן. פגיעה בשורשי השן, עלולה להביא לאובדן השן ולכן נדרש במקרה כזה טיפול שורש, שימנע את אובדן השן ויעצור את הזיהום מהתפשטות בחניכיים ובחלל הפה.

 

מהו הליך אבחון תעלות שורש?

  1. מספר התעלות – אחד הגורמים המרכזיים לכישלון טיפולי שורש הינו אבחון לא נכון ומדויק של מספר תעלות השורש. מומחה לטיפולי שורש, מיומן לאבחן בדרכים שונות את מספר התעלות בהן יש לטפל.
  2. צורת התעלות –  רבות הפעמים בהן נשברים מכשירי ניקוי השורש בתוך התעלות וכן נוצרים חורים בשורש במהלך הטיפול. על מנת להימנע מכך, חשוב לפנות למומחים הטובים ביותר בתחום, אשר להם דרגת מיומנות גבוהה בטיפול בשורש ובצורת התעלות המפותלות שפעמים רבות מתגלות במציאות.
  3. הסתיידויות – לעיתים ישנם משקעים של סידן שנוצרים בתוך התעלה או בפתח התעלה ורק מומחה מיומן בדרגה גבוהה יודע לזהות אותן באופן הטוב ביותר ולהסיר אותן באופן בטיחותי, שישמר את השן למשך שנים רבות.
  4. תהליכים לריפוי רקמתי מעמיק – השורש של השן נמצא עמוק בתוך עצם הלסת ומוקף ברקמת חיבור המקשרת בין מינרל השורש של השן אל העצם. כל הרקמות הללו מזדהמות ונהיות חולות ברגע שנוצרת בעיה בשורש השן (לעיתים מספיק חור קטן כדי לגרום לבעיה בהן ועל זאת נרחיב במאמר אחר) לכן, מטרת טיפול השורש הינה גם לאבחן ולרפא באופן המיטבי את הרקמות הסובבות את השן לקבלת פתרון ארוך טווח ובריא יותר.

 

טיפול על ידי רופאים המנוסים והמומחים הטובים ביותר בטיפולי שיניים משמרים

במידה ולאחר אבחון מצב השיניים וחלל הפה, נמצא שיש צורך בטיפול שורש – בחירת רופאי שיניים מומחים בתחום היא קריטית להצלחת הטיפול. מומלץ לוודא שטיפול שורש מבוצע אך ורק על ידי רופאים מומחים בעלי ניסיון עשיר ומוניטין גבוה שמכירים את עולם שימור השיניים על בוריו.

קחו בחשבון שתעלות שורש השן אמנם קצרות באורך של כ 10 מ”מ בלבד, אך הן מאוד מורכבות ומסועפות.

האיגוד האמריקאי של המומחים לטיפולי שורש פרסם מחקרים רבים בהם דווח כי הסיבה המרכזית לכישלון של טיפולי השורש היא ביצוע טיפולי שיניים משמרים על ידי רופאים שאינם מומחים או אינם מנוסים באבחון תעלות השורש.

 

שימוש בטכנולוגיות המתקדמות והאפקטיביות ביותר לטיפולי שורש

במרפאות רבות עדיין משתמשים בכלים ישנים המאפשרים לנקות את תעלות השורש ברמה הדו- ממדית בלב, ולכן נותרות שאריות אורגניות רקובות בתוך השן ובטווח זמן הארוך טיפולי השורש יכולים להוביל לעקירת השן ולבעיות בעצם.

כיום, עם התפתחות העידן הטכנולוגי ישנן טכנולוגיות מתקדמות בעולם רפואת השיניים, המאפשרות ניקוי תלת ממדי של שורש השן. טכנולוגיות אלו נחשבות למאוד יקרות וגם הציוד המתכלה (כל מכשיר שמשתמשים בו באופן חד פעמי ואישי רק עבורך בעת הטיפול) מאוד יקר.

לכן, באופן טבעי, לא כל מרפאת שיניים מחזיקה ציוד טכנולוגי. בנוסף, לאחר ניקוי תעלות השורש, ישנם חומרים מתקדמים יותר לעידוד ריפוי רקמתי מעמיק (המכילים בין היתר סידן וחומרים חשובים לתהליך הריפוי) ואיטום טוב יותר של השורש.

במרפאתנו, בניהולה של ד”ר שרית אברהם, אנו מחזיקים בכל סוגי הציוד הטכנולוגי והחומרים המתקדמים ביותר, במטרה ברורה – לספק למטופלינו את הטיפול הטוב ביותר עם תוצאות לטווח הרחוק.

 

הקפדה על מהלך טיפולי מא’ עד ת’. לרוב, טיפול השורש לא מתחיל ונגמר בשורש השן עצמו.

ישנם מספר שלבים בטיפול שורש, שמטרתם להוביל לריפוי מעמיק וכאשר עוקבים באופן מסודר אחר מהלך טיפולי שלם, רקמות הפה מגיבות נכון יותר ברמה הביולוגית.  במרפאת השיניים של ד”ר שרית אברהם עומדים לרשותכם רופאים מומחים ומיומנים מהשורה הראשונה כל זאת תחת קורת גג אחת – במטרה לאבחן ולבנות מהלך טיפולי שוטף עם תוצאות מיטביות ועמידות לטווח הארוך.

דוגמא אחת חשובה (מיני רבות) למהלך טיפולי נכון יותר מא’ עד ת’ מתייחסת לשאלה האם לאחר טיפול שורש יש לבצע מבנה וכתר?

בעבר, על פי הגישה הקלאסית, כל טיפול שורש היה מסתיים בביצוע מבנה וכתר בשן, וזאת בעקבות התפיסה השגויה שסברה שמבנה וכתר מחזקים את השן. כיום, לאחר מחקרים רבים של ד”ר פסקל מניה בתחום נמצא כי ההפך הוא הנכון. ישנם מקרים בהם מבנה וכתר עלולים דווקא להחליש את השן.

 

כיצד מטפלים בשן לאחר סיום טיפול שורש אצל הרופא?

כולנו יודעים מה צריך לעשות עם האוטו לאחר שאנחנו יוצאים מהמוסך. אז למה שלא נדע מה עושים עם השיניים כדי לתחזק אותן לאחר שסיימנו טיפול אצל רופא השיניים?

במרפאת השיניים של ד”ר שרית אברהם נדאג לבנות עבורכם תכנית טיפול משלימה לתחזוקת השיניים וחלל הפה, כזו שתוכלו להתמיד בה בבית, וזאת על מנת לשמור ולתחזק את השיניים באופן שוטף ולוודא שמצב השיניים שלכם נשאר יציב ועמיד לאורך זמן. כך תוכלו ליהנות משקט נפשי ומבריאות חלל הפה והשיניים ולחסוך הרבה מאוד זמן, כאבי שיניים וכסף רב על טיפולי שיניים בטווח הארוך. אין ספק שמדובר בהשקעה משתלמת לטווח הארוך. ריפוי שיניים במיקוד שורש הבעיה, ולא בטיפול מזדמן וחד פעמי “בסימפטום” – יוביל אתכם לבריאות אופטימלית של השיניים וחלל הפה.

לעיתים אנשים נוטים לחפש את הטיפול “הזול” ביותר, זכרו שיש כמה דברים בחיים שבהם “הזול עולה ביוקר”  כמו: נעליים ושיניים. טיפולי שיניים זאת לא הוצאה אלא השקעה לטווח הרחוק! תשקיעו את כספכם וזמנכם בטיפול מיטבי, אצל מיטב הרופאים המומחים מהשורה הראשונה, ותקבלו בתמורה ראש שקט ושיניים בריאות ואסתטיות למשך השנים הבאות. לדברי ד”ר שרית אברהם מייסדת המרפאה: “החזון במרפאתנו הוא לראות את מטופלי המרפאה גם בעוד שלושים שנה עם שיניים חזקות ובריאות ולדעת שאנחנו יצרנו את השקט הזה בחיים שלהם! עבורנו זה הסיפוק הגדול ביותר”.

 

טיפול שורש באמצעות רפואת שיניים ביומימטית

במרפאתנו, אנו דוגלים בגישת “רפואת שיניים ביומימטית” של ד”ר פסקל מניה, אשר דוגלת שימור מירבי של מבנה השן הטבעי. לפי גישה זו אין צורך לבצע מבנה וכתר לכל שן שבה בוצע טיפול שורש, אלא יש לשקול באופן אינדיבידואלי את המשך הטיפול בהתאם למצבה של השן.

במידה ובסיום טיפול השורש נותר מבנה שלם וחזק של השן, ייתכן ולא יהיה צורך בביצוע מבנה וכתר, במקרים מסוימים יהיה כדאי לבצע כתר ביומימטי אשר מטרתו לשמר את הרקמות הטבעיות שנותרו לשן.

במרפאתנו, תוכלו למצוא צוות רפואי מיומן, מנוסה ומקצועי, שידע לבנות עבורכם תוכנית טיפולית מיטבית מא’ ועד ת’ בהתאמה אישית.  היקפו של טיפול שורש תלוי במצב בו הגיע המטופל למרפאה. כאשר זה קורה כשהעששת עדיין לא התפשטה לכל חלקי השן, לא יהיה צורך להסיר חלקים גדולים מתוכה וניתן יהיה לסגור אותה בסתימה בלבד. במקרים שבהם הזיהום מפושט, ייאלץ רופא השיניים לרוקן את השן מתכולתה כמעט לחלוטין, לרבות השורשים. בשלב הבא הרופא המומחה יאבחן האם יש צורך בכתר ביומימטי או במבנה על פי מידות השן, שיורכב עליה כתחליף לתוכן השן ושורשיה.

המבנה המשמש בטיפול שורש יכול להיות עשוי מחומרי גלם שונים ולבוא בצבעים שונים ובדרגות איכות שונות, כאשר בחירת סוג המבנה תלויה בחומרת הנזק לשן ובמיקום שלה בפה. אלמנט נוסף המשמש לשיקום השן הוא הכתר, המורכב על גבי המבנה. סוג ואיכות הכתר נבחרים על פי מיקום השן (קדמית או אחורית) והתפקיד שהיא אמורה למלא.

 

טיפול שורש או ריפוי שיניים? זאת השאלה!

לדברי ד”ר שרית אברהם מייסדת המרפאה: “לו רק אנשים היו מסמנים לעצמם מטרה ברורה של ריפוי חלל הפה, כמו: קבלת שקט נפשי מבעיות השיניים למשך שנים רבות – הם היו פונים באופן טבעי למקומות מקצועיים ונכונים ומקבלים טיפול שיניים מדויק ומיטבי בעבורם”.

במרפאת השיניים שלנו בירושלים, בהנהלתה של ד”ר שרית אברהם, אנו דוגלים במתן פתרון דנטלי מעמיק לטווח הארוך. השאלה שעומדת תמיד לנגד עינינו היא האם מדובר בטיפול או ריפוי? אנו מאמינים שטיפול הוא נקודתי ומתמקד בסימפטום ולא בשורש הבעיה, אנו דוגלים בהסתכלות הוליסטית ומטפלים בשורש, תרתי משמע.

חזרה לחלק מסוים במאמר
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 077-9974460

עששת
עששת

עששת היא מחלת שיניים זיהומית בה נהרסות הרקמות הקשות של השיניים המכונות זגוגית השן. הסיבה להרס נעוצה בפעילות של חיידקים

קרא עוד »
טיפול או ריפוי?

לפני שנענה על השאלה – מה ההבדל בין תהליך ריפוי לטיפול בשיניים והחניכיים, תחילה ננסה להבין מה באמת מחפשים כשפונים

קרא עוד »
Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן