לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
Close this search box.

השתלת שיניים ביום אחד – האם זה בריא?

דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

מומחית להשתלות ורפואת שיניים, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

תוכן עניינים

מהם האופציות שבהם צריך לעשות השתלת שיניים ביום אחד?

אופציה א – יכול להיות שאתם כבר מרגישים מתוסכלים מהטיפול בשיניים. כל הטיפולים שהשקעתם, הגעתם, שילמתם ומה לא עשיתם כדי לטפל ולשמור על השיניים, לא כ”כ הצליחו. החלום שיהיו לכם את כל השיניים עד לזקנה, כבר נגוז ועכשיו כבר צריך לעקור ולעשות שתלים.

אופציה ב – ייתכן שאולי אתם בכלל לא השתדלתם ופשוט הזנחתם את השיניים וניסיתם להתעלם מהבעיות עד שלא הייתה לכם ברירה והתחלתם לסבול כל כך שאתם כבר חייבים למצוא פתרון וכמה שיותר מהר.

בשני המצבים – אין דבר יותר מפתה מכך שאחרי כל מה שעברתם, תהיה אפשרות לעשות את הטיפול הזה ביום אחד וגמרנו.

סופסוף, אחרי כל השנים האלו, שבהן הייתם צריכים להגיע מספר פעמים למרפאת השיניים כדי לעשות טיפולים, מגיעה האפשרות ל’פתרון קסמים’ שכזה, שבו מבטיחים לכם השתלות שיניים ביום אחד.

 

אבל האם ההבטחה, המאוד קוסמת הזו, היא אמיתית והאם זה מה שטוב עבורכם?

שלא תבינו לא נכון, חשוב לענות כל כך כבר עכשיו – במרפאת השיניים שלנו אנחנו מבצעים השתלת שיניים ביום אחד. אבל אנחנו מאמינים שהדרך הנכונה יותר היא להתאים לכל אחד את המהלך הרפואי המתאים ביותר עבורו. לכן חשוב שתקראו עד הסוף.

השתלות השיניים איפשרו להרבה אנשים לחזור לאיכות חיים טובה מאוד, דבר שלא התאפשר לפני כן, כאשר האופציה היחידה, לשיקום המצב של שיניים חסרות (שנעקרו) היה כמעט אך ורק תותבות נשלפות. הבעיה עם שיניים תותבות הייתה לא רק שהן נראו פחות טוב והותירו אנשים עם החשש להיחשף בפני הקרובים שלהם עם שיניים חסרות ולהצטרך לשים את השיניים בתוך כוס מים בלילה, אלא שהן פעמים רבות לא כ”כ יציבות ופחות מאפשרות לאנשים לתפקד באופן חופשי עם השיניים. המעבר משיניים תותבות להשתלות שיניים סייע להרבה מאוד אנשים לחזור לתפקוד מלא, ללעוס את המזון ללא מגבלה וכן לחייך בחופשיות ללא חשש שיראו שאין שיניים.

ישנו טרנד מאוד גדול היום של ‘שיניים ביום אחד’ – נכנסים למרפאת השיניים ובאותו היום יוצאים עם ‘שיניים חדשות’ על גבי שתלים ושווה לבחון האם הטרנד הזה הוא נכון עבורכם או שמא משהו שכדאי לכם לחשוב פעמיים לפני שאתם הולכים שבי אחריו.

 

על מנת שנוכל להבין האם השתלות ביום אחד הן טובות עבורכם, בואו נכיר קצת מקרוב את השתל הדנטלי

במרפאות שיניים, המקפידות על הכללים הנכונים ותו התקן הנדרש להשתלות שיניים, על פי רוב, השתל יהיה עשוי מטיטניום. הטיטניום הוא מתכת אצילה, אשר נמצא כי היא יכולה להיקלט בגוף האדם ולהישאר בתוכו במשך שנים ללא סיבוכים (ברוב המקרים).

במקור, שתלי הטיטניום שימשו ברפואה לריפוי והחלמה משברים בעצמות. בשנות ה- 70, רופא בשם ד”ר ברנמרק החל לעשות ניסויים במטרה לבחון האם באופן דומה יהיה ניתן להשתמש בשתלי טיטניום במקום שיניים שנעקרו. הוא אכן ראה שזה אפשרי ומאז נעשו הרבה מאוד מחקרים בנושא והשתלות השיניים החלו לצבור תאוצה ולהוות תחליף ראוי במצבים בהם לא ניתן לשמר את השיניים.

בזמנו של ד”ר ברנמרק, לא נטו לבצע שתלים ביום אחד. זהו טרנד יחסית חדש, של השנים האחרונות. על מנת שנוכל לבחון האם הטרנד הזה נכון עבורכם, חשוב לענות על השאלה הבאה:

 

מה קורה לנו בגוף ברגע שמכניסים לתוכו שתל?

הגוף שלנו בנוי בצורה כזו, שהוא לא אוהב שינויים. כמו שקשה לרדת במשקל, לאזן את רמות הסוכר ולחץ הדם ואפילו כמו שקשה להסתגל מחדש לשינויי טמפרטורה, ככה גם יש צורך בהסתגלות לשינוי במצב השיניים.

המערכת העיקרית, שאחראית על התגובה לשינויים בגוף היא מערכת החיסון שלנו, שמתפקידה לוודא : 1. שלא יווצרו שינויים דרסטיים מדי בגוף, 2. שלא ייכנסו לתוך הגוף דברים שעלולים להזיק לו. מערכת החיסון מכירה ויודעת לעבוד באופן מסוים. היא מכירה את כל המבנה של הגוף באופן מאוד מעמיק ומשמעותי. מערכת החיסון היא מזכירה מאוד את התגובה של תינוק, היא מאוד נאיבית וברגע שהיא קולטת שמשהו השתנה באמא (במקרה זה, זה הגוף שלנו) או נכנס מישהו זר במקום להתחיל לפרוץ בבכי היא פשוט פורצת במערך שלם של מגננה על הגוף.

ברגע שיש לנו פצע, שינוי במבנה הגוף או כניסה של חומר שאינו מוכר לה, מערכת החיסון מיד מגיבה במטרה לוודא שהכל נעשה באופן הנכון, שלא יזיק לגוף. במידה ומערכת החיסון מזהה שמתרחש אחד מהשינויים הללו היא מפעילה את ה’שוטרים שלה’ – תאי מערכת החיסון ויוצרת תהליכים של דלקת בגוף. לא את כל תהליכי הדלקת אנחנו מרגישים. בשונה מדלקת באיברים הגדולים כמו- דלקת ריאות, לדוגמא, תהליכי דלקת יכולים להתרחש כל הזמן בגופנו ולהסתיים על הצד הטוב ביותר, מבלי שנחוש בכך בכלל. מתי כן נחוש בכך? רק אם מערכת החיסון חשה בעומס גדול מדי ואז היא נאלצת להפעיל כמות מאוד גדולה של ‘שוטרים’ (תאי מערכת החיסון), דבר שמוביל בסופו של דבר לסיבוכים.

הכוונה בשתלים ביום אחד היא שמגיעים למרפאת השיניים ובאותו היום עוקרים את השיניים ה’אבודות’ ושמים במקומן שתל. ז”א, שכאשר אנו מדברים על ‘שתלים ביום אחד’ אנחנו בעצם אומרים כאן 2 דברים מבחינת מערכת החיסון: א’- הולך להיות כאן שינוי מבני משמעותי מאוד- השן, שהייתה שם במשך שנים הולכת להיעקר, ב’- נכנס לתוך הגוף חומר זר- שתל מטיטניום.

השאלה שצריכה להישאל כאן, אם כך, האם מערכת החיסון יכולה להתמודד עם שני השינויים הגדולים האלו, באופן שיאפשר לכם ליהנות מטיפול ביום אחד שיסתיים קליל ומהר מבלי שייווצרו סיבוכים כתוצאה מכך?

על כך בוצעו אלפי מחקרים ברחבי העולם ונכתבו מאות אלפי (אם לא יותר) מאמרים רפואיים. מה שאומר, שקיימת מחלוקת רבה בנושא. יש המצדדים בכך שניתן לבצע את התהליך ביום אחד ויש המתנגדים לכך בתוקף.

 

באופן אישי, כדאי ואפשרי לבחון את הנושא הזה על פי ההיגיון הפשוט שלכם:

שימו לב, שכאשר יש לכם פצע ביד, הוא עובר מספר תהליכים עד להחלמה מלאה של הפצע (אפילו הקטן ביותר) וחזרה למצב שבו העור נראה תקין לחלוטין.

מה זו עקירה של שן? תהליך שבו נוצר פצע גדול מאוד בתוך הגוף.

בשלב הבא- אזור הפצע מתחיל לעבור שינויים. במקרה של פצע גדול על גבי העור, תהליך הריפוי יהיה ארוך ויתפרס על פני מספר שבועות ואפילו מספר חודשים. במקרה של פצע של שן שנעקרה- אזור העצם, שהקיפה את השן, ילך וישתנה ויתחיל תהליך החלמה, שייקח מספר חודשים עד לריפוי מלא.

בעבר, המחקר הדנטלי גרס כי החשש המרכזי מהכנסת שתל זר, כבר באותו היום ייצור עומס רב מדי על מערכת החיסון, העלול להוביל לסיבוכים.

כיום, המחקר העדכני כבר הוכיח כי אכן, במצבים רבים ניתן לבצע שתלים ביום אחד ואף בהצלחה יתרה. אף יתרה מכך, שתלים ביום אחד, לעתים הם הפתרון הנכון והמתאים יותר מהרבה סיבות, שקצרה היריעה מלהרחיב.

עם זאת, טיפול זה לא מתאים בכל מקרה, כמובן.

אנשים רבים מאוד מייחלים לכך שהרפואה תאפשר להם לקבל טיפולי ‘אינסטנט’, ממש כפי שכל העולם משתנה. זה קל להחליף פלפון בלי בעיה, רכב בלי להניד עפעף, ואפילו למצוא בני זוג פוטנציאלים בלחיצת כפתור אחת. ייצור הפלאפונים, הרכבים ואף יצירת זוגיות יכולים להיות יחסית מאוד מהירים כי הרבה מאוד דברים השתנו היום והכל נהיה מאוד נגיש.

אך מה שלא השתנה עדייו, נכון לעכשיו, זו התגובה הביולוגית של הגוף שלנו והיכולת של מערכת החיסון להכיל שינויים, שנשארה עדיין איטית באופן יחסי.

עולם הרפואה מאוד רוצה לעמוד בציפיות שלכם ולתת לכם ‘טיפול רפואי מהיר כפי בקשתם’. אבל האם מה שאתם מבקשים הוא הגיוני ונכון עבורכם?

זוהי השאלה שצריכה להישאל.

אשמח להסביר לכם באופן אישי מהו תהליך הטיפול הנכון עבורכם ולסייע לכם לבנות אסטרטגיה שיקומית מותאמת אישית לשיניים שלכם, צרו קשר עוד היום!

 

חזרה לחלק מסוים במאמר
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 077-9974460

שיקום חניכיים

פעמים רבות בעיות חניכיים יכולות לנבוע מבעיה רפואית אחרת בגוף, שייתכן והיא טרם אובחנה. כאשר בעיית החניכיים מושפעת מבעיה במקום

קרא עוד »
Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן