5 טיפולי מרפאת שיניים שכדאי שתקראו עליהם לפני

טיפולי שיניים

טיפולי מרפאת שיניים יכולים להיות פחות מאיימים, אם מתוודעים מראש לכל הפרטים. להלן חמישה טיפולים שכדאי לכם להכיר!

טיפול בנחירות

נחירות הן לא רק מפגע אקוסטי, הן יכולות להיות, בלוויית דום נשימה בשינה, גם מסוכנות, לפגוע ברמת החמצן בגוף ובשל הפגיעה בשינה, לגרום לעייפות, עצבנות וחוסר ריכוז. סיבה אפשרית לנחירות ודום נשימה בשינה, היא חסימה של דרכי הנשימה בגלל שיניים עקומות ומנשך לקוי.

במצב כזה, פתרון אפשרי הוא התקן דנטלי (RPE (Rapid Palate Expander, מכשיר יישור שיניים מותאם אישית, המיועד להרחיב את הלסת העליונה, כדי שתיסגר טוב מול התחתונה, תשאיר את דרכי הנשימה העליונות פתוחות ותאפשר זרימת אוויר דרך הסינוסים. לצדו, קיימים לאותה מטרה, סדים דנטליים לקידום הלסת התחתונה ולקיבוע הלשון במקומה.

טיפול המסדיר את מצב הלסתות והסגר התקין של השיניים, ישפר את איכות הנשימה ואיתה את איכות השינה וימנע את הבעיות הנלוות לנחירות. אי הנוחות המסוימת הכרוכה בשימוש בהתקן, היא מחיר שכדאי לשלם, כדי לישון טוב יותר ולפתור את בעיית הנחירות שהיא גם מפריעה ומטרידה וגם מסוכנת לבריאות.

דלקת חניכיים

דלקת חניכיים היא בעיה נפוצה, שמתבטאת בנפיחות, דימום ורגישות וריח רע מהפה. ללא טיפול, היא תוביל לנסיגת חניכיים שעלולה להסתיים בהתרופפות ואובדן שיניים ואף להוביל לנדידת הזיהום בגוף. משום כך, חשוב מאוד לאתר את הבעיה ולטפל בה, בשלב התחלתי.

הסיבות לדלקת חניכיים יכולות להיות גנטיות, אך הן נגרמות פעמים רבות מהתנהגות. הזנחת היגיינת הפה וצחצוח לא נכון, מביאים להצטברות חיידקים על ובין השיניים. החיידקים מסתיידים והופכים לאבנית, שהיא הסיבה העיקרית לעששת ולדלקות חניכיים. כדי למנוע דלקות חניכיים, יש לבקר בקביעות אצל שיננית, להשתמש בחוט דנטלי או קיסם דנטלי לאחר כל אכילה ולצחצח שיניים בצורה נכונה, פעמיים ביום.

הטיפול בדלקת חניכיים תלוי בחומרת המצב וייקבע על ידי הרופא המטפל. מטרת הטיפול היא לנקות את השיניים מהחיידקים והאבנית, להוריד את הנפיחות ולחבר מחדש את רקמת החניכיים לשיניים. בשלבים ההתחלתיים של דלקת החניכיים, הטיפול יכלול ניקוי אבנית אצל שיננית, ומתן מרשם לשטיפות פה ולעתים גם אנטיביוטיקה. בשלבים מתקדמים יותר, יהיה צורך בטיפולים מורכבים יותר.

השתלת שיניים

השתלת שיניים היא הליך כירורגי, המתבצע תחת הרדמה מקומית בידי מומחה לרפואת חניכיים. מטרתו למלא את מקומן של שיניים חסרות ולשמור על תפקוד הפה ומבנה תקין של הפה והלסת. השתלת שיניים מבוצעת כיום בטכנולוגיות מתקדמות ומהירות, המפשטות את ההליך ומאפשרות במקרים המתאימים, כמה השתלות שיניים ביום אחד.

במהלך הניתוח, מוכנס לעצם הלסת שתל מטיטניום, המדמה שורש של שן טבעית, עליו בונים שן מלאכותית מחרסינה, הנראית ומתפקדת כמו שן טבעית. השתלת שיניים מחליפה את הצורך בשיניים תותבות והיא משווה מראה אסתטי ומאפשרת תפקוד תקין של הפה והשיניים. סוג השתל נקבע בהתאם למצב המטופל, לאחר תהליך של מיפוי חלל הפה באמצעים טכנולוגיים ותכנון ממוחשב של הליך ההשתלה.

במידה שהליך של השתלת שיניים ביום אחד מתאים למטופל, ניתן לבצע עקירה כירורגית של שן חולה והתקנת שתל, בטיפול אחד במרפאה. כשיש מחסור בעצם לסת, נדרש לעיתים, לפני השתלת שיניים, לבצע ניתוח להשתלת עצם. השתלות שיניים בלסת העליונה, מצריכות לעתים ניתוח הרמת סינוס, שנועד למנוע מהשתל לפגוע בעצם הסינוס.

הלבנת שיניים

השיניים שלנו מצהיבות עם הגיל בשל בלאי טבעי ושחיקה של אמייל השן וגם הרגלי עישון ושתיית קפה ומגיע הרגע שצריך להלבין. המונח המקצועי להליך הוא הבהרת שיניים, מאחר שהתוצאה תלויה בצבע הטבעי של השן וניתן להבהיר רק עד רמה מסוימת. הבהרה לא ניתנת לביצוע על שיניים הנגועות בעששת וחורים וגם לא על שיניים משוחזרות, סתימות או כתרים. טיפול מסוג זה, מתבצע במרפאת השיניים, באמצעות מריחת ג’ל של חומר הבהרה על השיניים והאצת פעולתו באמצעות לייזר וכדי שיהיה אפקטיבי, יש לעבור תחילה ניקוי אבנית אצל שיננית.

כהשלמה לטיפול במרפאה, המטופל מקבל הביתה סד שיניים המכיל את חומר ההבהרה בריכוז נמוך יותר, להרכבה על הלסתות לכמה שעות ביממה. קיימת גם הלבנת שיניים פנימית, טיפול המתאים להלבנת שיניים בודדות שהצהיבו בעקבות חבלה או טיפול שורש. הוא מתבצע על ידי החדרת החומר הפעיל לכותרת השן ואוטמים לכמה ימים או שבועות.

טיפול שורש

טיפול שורש נועד לטפל בשיניים שפשטה בהן דלקת והגיעה עד לשורשים מטרת טיפול מסוג זה, היא להציל את השן מעקירה ולעצור את הזיהום מהתפשטות לחניכיים. טיפול שורש מתבצע לרוב בהרדמה מקומית, אך יש אפשרות במקרה הצורך, לבצע אותו גם בהרדמה כללית. במקרים שהשן כבר איבדה את החיות, ניתן לבצע את הטיפול ללא הרדמה כלל. טיפול שורש נמשך על פני כמה ביקורים במרפאה, אך לעיתים ניתן לסיים אותו במפגש אחד.

הטיפול מתחיל בהסרת חלקי השן הנגועים ונמשך בניקוי של תעלות השורש בעזרת מכשור כירורגי, על ידי קדיחת פתח קטן בחלקה העליון של השן. לאחר ניקוי תעלות השורש, מוחדרים אליהן חומרי חיטוי למניעת זיהום חוזר והן נאטמות בסתימה זמנית. כשתעלות השורש צרות או מסוידות, יש לעיתים צורך להרחיב אותן כדי לבצע את הניקוי, או ניתן לחסוך את ההרחבה, באמצעות שימוש במיקרוסקופ טיפולי. כעבור כמה שבועות, תוחלף הסתימה הזמנית  בסתימה קבועה או במבנה וכתר.

דלקת חניכיים

טיפול חניכיים יכול להיות מורכב ולהיחרט בזיכרון כחוויה לא נעימה. אצלנו במרפאה אנחנו עושים הכל על מנת להתאים טיפול בדלקת