מחלת חניכיים

כאן תהיה לך אפשרות למצוא הסבר מלא על מהי מחלת חניכיים וכיצד ניתן להתאים את הטיפול באופן המותאם באופן אישי ומדויק לצרכים שלך, כך שהתוצאות באמת יצאו טובות.

מהי מחלת חניכיים?

ישנם שני סוגים של מחלות חניכיים:

1. מחלת חניכיים דלקתית (ג’ינג’יביטיס)
  2. מחלת חניכיים גרמית (פריודונטיטיס)

מחלת החניכיים הדלקתית נקראת בשפה הרפואית ג’ינג’יביטיס. בג’ינג’יביטיס המחלה פוגעת רק ברקמת החניכיים עצמה, אך ללא פגיעה בעצם המקיפה את השן. לרוב ג’ינג’יביטיס יכולה לנבוע מהצטברות של אבנית ופלאק וטיפול חניכיים אצל השיננית יכול לפתור את הבעיה.

מה קורה אם לא מטפלים בג’ינג’יביטיס מספיק בזמן?

מקרה של הזנחה וחוסר טיפול במחלה, ג’ינג’יביטיס יכולה להפוך למצב שבו הדלקת עוברת מרקמת החניכיים אל רקמת העצם וכך לגרום לירידה של העצם הסובבת את השן ולנזקים קשים יותר.

מהם הסימנים למחלה?

סימני המחלה בג’ינג’יביטיס (מחלה דלקתית של החניכיים) יכולים להיות אחד או יותר מהסימנים הבאים:

• נפיחות
  • דימום מהחניכיים
  • לחץ ממוקד סביב השן
  • רגישות לקור וחום
  • הפרשת מוגלה מהחניכיים
  • ריח רע מהפה

במצב שבו המחלה הפכה להיות קשה יותר (כי היא לא טופלה בזמן ו/או כי היא לא אובחנה וטופלה באופן הנכון והמדויק עבורך) הסימנים יהיו אחד או יותר מהדברים הבאים:

• ריח רע חריף יותר מהפה
  • נסיגת עצם
  • ניידות של שיניים
  • שיניים שהולכות ונהיות יותר בולטות קדימה
  • עקירה מרובה של שיניים
  • בעיות קשות נוספות

כיצד מאבחנים?

האבחון המדויק ביותר יכול להתבצע ע”י 2 סוגים של רופאי שיניים:

1. רופא שיניים כללי
  2. מומחה לטיפולי חניכיים

במהלך הבדיקה, יבוצע אבחון מקיף ויסודי, אשר בסופו יהיה ניתן להבין: א. באיזה סוג של מחלת חניכיים מדובר, ב. מה הגורמים למחלת החניכיים באופן ממוקד יותר אצלך וכיצד ראוי לטפל.

מה יכול לגרום למחלות חניכיים?

חיידקים, וירוסים ופטריות. לא נעים לחשוב על זה, אבל בעצם בתוך סביבת הפה שלנו ניתן למצוא הרבה מאוד מהיצורים החיים הקטנים הללו וכאשר לא מנקים אותם באופן הנכון, הם עלולים לצמוח ולגדול בתוך כיסי החניכיים ולגרום לבעיות בחניכיים, בעצם ובכלל בפה, האף, הגרון והאוזניים.

מאיפה מגיעים החיידקים?

מהחלק המחוספס של הלשון, מהשקדים בגרון, מליחות שמצטברות באף והחיידקים הכי קשים- מגיעים אל החניכיים ממחלות של מערכת העיכול.

למה החיידקים גורמים בתוך הפה שלנו?

החיידקים נצמדים למשקעי האבנית שעל גבי השן, מזהמים את השיניים והחניכיים, גורמים להצטברות מואצת של אבנית נוספת, לחספוס שורש השן, לספיגה של עצם ולנזקים רבים.

איך יודעים באילו חיידקים מדובר?

כדי שיהיה ניתן למקד את הטיפול באופן המדויק ביותר, חשוב להבין באילו חיידקים מדובר ולכן במהלך הבדיקה, הרופא ייקח דגימה של החיידקים מתוך כיס החניכיים וישלח אותה למעבדה מיוחדת. במעבדה יבצעו תהליך הנקרא PCR, שבסופו תתקבל רשימה של סוגי החיידקים שנמצאים אצלך בתוך כיס החניכיים.

איך מטפלים בדלקת החניכיים?

בשלב הראשוני מבצעים טיפול מכין לקראת טיפול החניכיים המרפאתי. שלב זה הינו חשוב מאוד על מנת לעודד ריפוי משמעותי ומעמיק של רקמת החניכיים ושיקומה באופן המירבי.

מה עושים בשלב המכין?

בהתאם לממצאי בדיקת חיידקי החניכיים, יהיה ניתן להתאים תמציות צמחים מיוחדות, המיועדות לחטא את החיידקים ולעודד ריפוי ראשוני של רקמת החניכיים הפגועה. בנוסף, בהתאם לממצאי בדיקת החיידקים יהיה ניתן לשקול אם יש לשלב טיפול אנטיביוטי יחד עם הטיפול.

שלב זה הוא רק שלב ראשוני, שכן יש עדיין לבצע טיפול חניכיים ע”י רופא מומחה לטיפול בחניכיים, שבמהלכו ניקוי הכיסים ממשקעי האבנית והחיידקים וייתכן גם צורך בהחלקת פני שורש השן, על מנת שבעתיד החיידקים לא יוכלו להתיישב שוב על האזור ולגרום לבעיות חוזרות.

מה יכול לעודד ריפוי ושיקום מירבי של החניכיים?

יחד עם טיפול החניכיים, ישנם מספר דברים שיכולים לעודד ריפוי ושיקום משמעותי של החניכיים. אחד מהם הינו שילוב של טיפולי אוזון. בסיום טיפול החניכיים, שטיפת כיסי החניכיים עם שטיפה המכילה אוזון, יכולה לחטא את כיס החניכיים, להפחית דלקת ולעודד ריפוי באופן חזק ועצמתי ביותר.

מי עושה את הטיפול – שיננית או מומחה חניכיים?

תלוי בסוג הבעיה שיש בחניכיים. לאחר אבחון מעמיק ע”י מומחה החניכיים, תבוצע אבחנה של סוג הדלקת, סוגי החיידקים ותבנה אסטרטגיה טיפולית מקיפה לשיקום בריאות החניכיים באופן המיטבי. במידה ומומחה החניכיים יחליט כי בהתאם לסוג הבעיה שלך, ניתן לטפל אצל השיננית, הוא יפנה אותך לטיפול שלה, כאשר הטיפול לא יהיה טיפול שיננית רגיל, אלא טיפול חניכיים מותאם אישית אליך על פי מרשם המומחה.
במצבים קשים יותר, מומחה החניכיים יבצע את הטיפול בעצמו, באופן מעמיק ויסודי.

האם מספיק ישר ללכת לשיננית וזהו?

לשיננית יש יכולת לסייע לך רק במידה בסיסית, ללא בדיקת חיידקים, אבחון ע”י מומחה וקבלת מרשם טיפולי מותאם אישית אליך. לכן, מומלץ תחילה להגיע ולהיבדק ע”י מומחה חניכיים.

האם יכולים להיות דברים נוספים המשפיעים על מצב החניכיים?

בהחלט. בד”כ כאשר יש ספיגת עצם, בנוסף לבעיית החניכיים, דבר זה יכול להיות מושפע ממבנה הפה והאופן שבו השיניים נסגרות זו מול זו, משחיקת שיניים, מתזונה והרגלים מסוימים, ירידה בתפקוד מערכת העיכול, הפרעה במפרק הלסת או שרירי הלעיסה, זיהום בשקדים של הגרון, בעיות שינה וגורמים נוספים, שחשוב מאוד לבדוק אם קיימים אצלך אחד או יותר מהם, כגורמי סיכון, העלולים להשפיע על מצב החניכיים ולהביא לבעיות בחניכיים.

לכן, אם ברצונך שטיפולי החניכיים יצליחו באמת, חשוב לוודא שבחרת להגיע למרפאת שיניים בה יבצעו עבורך אבחון מקיף ויסודי, שיאפשר לך להבין את המקור לבעיה ומה ניתן לעשות כדי להיות בטוחים שטיפול החניכיים שלך יוביל לתוצאות!

עקירת שן טוחנת

טיפולי עקירת שיניים נפוצים בעולם הרפואה הדנטלית, למרות שמומחי רפואת שיניים ושיקום הפה רואים בהם רק מוצא אחרון כשלא ניתן