שן רקובה – גורמים, דרכי טיפול וכל מה שביניהם

שן רקובה - גורמים, דרכי טיפול וכל מה שביניהם

מראה של שיניים בריאות הוא בהחלט חלק בלתי נפרד מהופעה חיצונית נקייה, אך חשוב מאוד לדעת כי מעבר לכך, שיניים שאינן בריאות עלולות לגרור איתן המון סיבוכים שעלולים לפגוע באיכות החיים שלנו. בכתבה זו, נסביר לכם כל מה שצריך לדעת על שן רקובה, גורמים שיכולים לגרום לה וכמובן גם דרכי טיפול.

שן רקובה – קצת רקע

במקרים בהן מדובר בשן רקובה, אפשרויות הטיפול אשר עומדות לרשותכם משתנות בהתאם לחומרת המצב. כלומר, ככל שמצב ריקבון השן יותר חמור – כך יהיה צורך לערוך טיפול מתאים באמצעים יותר אינטנסיביים. כך לדוגמא, בדרך כלל נהוג לבצע סתימת חור. אמנם, במידה ולא ניתן להציל את השן, תבוצע עקירה והשתלת שן תותבת במקומה.

רגע – איך יודעים שמדובר בשן רקובה?

ככלל, שן רקובה זו שן שהגוון שלה הופך בהדרגה להיות אפור-שחור במקום לבן טבעי. במקרים קיצוניים יותר, בהם הריקבון הרבה יותר מתקדם, השן עלולה להיות חשופה יותר, בין היתר בשל נסיגת חניכיים. חשוב להדגיש כי מראה של שן שחורה הוא בעצם הסימפטום הסופי של שן רקובה שכן, עד לרגע בו מבחינים שהגוון של השן מתחיל להשתנות יש לא מעט סימפטומים דומים בהם ניתן  להבחין.

תסמינים נוספים של שן רקובה

לפני שתחפשו אחר בחירה מומלצת של מרפאת שיניים בירושלים, כדאי שתכירו כמה תסמינים נוספים של שן רקובה בהם ניתן להבחין לפני שינוי הגוון:

• ריח רע מהפה – הבל פה חריף ולא נעים בהחלט יכול להיות סימן לכך שמדובר בהתחלה של שן רקובה. בדרך כלל, אלו שסובלים מריקבון בשן או אפילו בכמה שיניים ירגישו שיש להם הבל פה מאוד לא נעים.
  • חומר שן רך – תסמין נוסף ודי נפוץ של שן רקובה אותו ניתן לראות עוד לפני שהשן משנה גוון הוא חומר שן רך. למעשה, חומר השן אמור להיות בדרך כלל קשה, כאשר במקרים בהם מדובר בשן רקובה ייתכן כי הוא יהפוך להיות רך.
  • כאבים – בדרך כלל, כאבים יהיו חלק בלתי נפרד ממקרים שונים של שן רקובה. אמנם הכאבים אמורים להתעצם ככל שחומרת הריקבון מתקדמת, אך ברוב המקרים עוד מ”התחלת” הריקבון יורגשו כאבים די משמעותיים.

גורמים של ריקבון בשן

הגורם הסבר על הגורם
היגיינת פה לקויה חוסר שמירה על היגיינה ושגרת צחצוח בהחלט גורם ללא מעט בעיות בחלל הפה, ביניהן גם ריקבון בשן. למעשה, היגיינה לקויה גורמת לזיהום חיידקי, שמעלה את חומציות הפה.
הזנחה, דחייה של טיפול או חוסר יכולת לטפל בשיניים ובחלל הפה בזמן הנכון אנשים שנוטים לדחות את הטיפולים שלהם כל הזמן, או מזניחים לאורך זמן בעיה בשיניים קטנה ככל שתהיה בהחלט עלולים לסבול ממקרים שונים של ריקבון בשן.
תזונה לא נכונה, תזונה לא בריאה תתפלאו, אבל תזונה לא נכונה גם היא יכולה להעלות את הסיכון של ריקבון בשן. לדוגמא, תזונה שכוללת אוכל עתיר בסוכר מובילה הצטברות חיידקים, שגורמת לעששת, ואילו העששת עלולה להתפתח בהדרגה למצב של ריקבון.
תורשה, גורמים גנטיים יש לא מעט גורמים גנטיים שונים אשר משפיעים על חוזק השן, וכן גם על רמת הסתיידות המינרלים בתוכה. בנוסף, לגנטיקה יש תפקיד לא קטן כשמדובר באיכות הרוק וחוזק המערכת החיסונית.

אז איך מטפלים?

הנה כמה דרכי טיפול אפשריות שכדאי לכם להכיר:

• טיפול שורש – במקרים בהם העששת הגיעה למוך השן, חשוב מאוד לבצע טיפול שורש בהקדם האפשרי. במהלך טיפול שורש בעצם הזיהום החיידקי שנוצר מוסר, וכך גם בנוגע לרקמת המוך.
  • עקירה – עקירה של שן רקובה תתבצע אחרי אבחון. במהלך טיפול זה, יבוצע חתך ברקמת החניכיים שמטרתו לחשוף מעט את השן. במידת הצורך ייתכן גם כי יפצלו את השן לחלקים ויפרידו את שורשיה, כך שיהיה ניתן להסיר אותה לגמרי לאחר מכן.
  • השתלות שיניים – אם הנזק שנגרם לשן במהלך הריקבון הוא בלתי הפיך, אין מנוס מעקירה והשתלה אחריה. בדרך כלל, במסגרת התהליך יוברג שתל לעצם הלסת, ולאחר מכן תתחיל תקופת המתנה של בין 2 ל-4 חודשים עבור החלמה, ריפוי באזור וכמובן קליטה של השתל בעצם. לאחר מכן יחשפו את השתל, ויתקינו עליו כיפת מתכת שאמורה להקל על ריפוי החניכיים. כעבור שבועיים אפשר להרכיב את הכתר.

אז מה היה לנו על ריקבון בשיניים?

חשוב לדעת איך לטפל במצבים שונים של ריקבון בשן בצורה נכונה ומה עלינו לעשות בהתאם לחומרת המצב – ואלו הסיבות לכך שהחלטנו לרכז עבורכם מידע חשוב בנושאים אלו בכתבה זו. חשוב מאוד לוודא כי אתם עורכים את הטיפולים שלכם אצל מרפאת שיניים מומלצת ואיכותית, כך תוודאו כי הכל מתבצע כשורה. דוגמא נהדרת היא בהחלט המרפאה של ד”ר שרית אברהם, מרפאה עם רקורד מרשים של טיפולים מוצלחים ושירות חסר פשרות עבור כל מטופל ומטופל. אז אם גם אתם צריכים טיפול, אתם כבר יודעים עם מי ליצור קשר בהקדם!

שן רקובה - גורמים, דרכי טיפול וכל מה שביניהם
שן רקובה – גורמים, דרכי טיפול וכל מה שביניהם

שאלות נפוצות בנושא השתלות שיניים

כדאי לדעת כי שן רקובה היא בעצם תופעה די נפוצה בקרב מבוגרים. לפי הערכות מומחים, 1 מכל 3 מבוגרים עשוי לסבול במהלך חייו מעששת שעלולה להתפתח עד לכדי ריקבון, זאת בין היתר בשל צריכת סוכר גבוהה – הרי מזונות ומשקאות עם כמות סוכר גדולה מעלים את הסיכון לפתח עששת.

ובכן, כאמור – יש לא מעט גורמים לריקבון בשיניים, ביניהם גם גורמים גנטיים – כאלו שאין לכם שום שליטה עליהם. אולם, על ידי הקפדה על צריכת מזון בריא בלי סוכר או תוספי סוכר תוכלו להפחית משמעותית את הסיכון שלכם. גם שתיית מים מרובה עשויה לתרום שכן, הדבר עוזר לכם ליצור יותר רוק, כך שכמות הרוק שנמצאת בחלל הפה שלכם ונלחמת בחומציות תהיה הרבה יותר גדולה.

בדיוק כמו כל בעיה דנטלית אחרת, גם כאן עישון משחק תפקיד די משמעותי. כידוע לכם, בכל סיגריה יש המון חומרים כימיים מזיקים מאוד לגוף האדם – רק שחלק די גדול מכל אותם חומרים רעילים פוגע בבריאות חלל הפה שלנו בצורה מאוד משמעותית. מעבר לכך, כדאי לציין כי נמצא שיעור הרבה יותר גבוה של ריקבון בשיניים בקרב מעשנים מאשר אצל אנשים שאינם מעשנים.

ובכן, כלל לא, ההפך. גם אם מדובר בריקבון בחומרה קלה יחסית, עדיין הדבר פוגע באיכות החיים שלנו בצורה מאוד משמעותית. ברמה האסתטית יש פגיעה די משמעותית, במיוחד בעולם בו דימוי עצמי כל-כך חשוב שכן – כמעט ולא ניתן לחייך ולהרגיש בנוח כשהשיניים שחורות וריח הפה אינו נעים. ברמה הבריאותית תפקודית אי אפשר להתנהל כרגיל, מאחר והכאבים בכל דרגות החומרה הם כה עזים עד לכדי מצב בו אי אפשר להמשיך עם התנהלות תקינה של חיי היום-יום. בשורה התחתונה – ריקבון בשן אינו עניין של מה בכך, לא מדובר במצב שאפשר לחיות לצידו רגיל, ולכן חשוב לטפל בבעיה מוקדם ככל הניתן.

הקצעת שורשים

חניכיים מדממות? הפרשת מוגלה מהחניכיים? תמרור אזהרה! זה הזמן לפנות לרופא השיניים ולקבל טיפול מיידי. הזנחה תמיד היוותה גורם לתוצאות בלתי