לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
Close this search box.

עקירת שן טוחנת

עקירת שן טוחנת
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

מומחית להשתלות ורפואת שיניים, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

תוכן עניינים

טיפולי עקירת שיניים נפוצים בעולם הרפואה הדנטלית, למרות שמומחי רפואת שיניים ושיקום הפה רואים בהם רק מוצא אחרון כשלא ניתן להימנע משימור השן הטבעית הקיימת, זאת בשל העובדה כי שיניים טבעיות מתפקדות בצורה הטובה ביותר בחלל הפה, לעומת שתלים ותותבות. יחד עם זאת, בלתי מן הנמנע כי לצורך שיפור הבריאות הדנטלית ולצורך שיקום יסודי, יהיו מקרים בהם תידרש עקירת שן טוחנת. לקראת עקירה? רוצים לדעת יותר על ההליך? לפניכם מדריך מקיף בנוגע לעקירת שן טוחנת.

 

שיניים טוחנות ושיני בינה – מה ההבדל ביניהן?

במישוש חלל הפה האחורי עם הלשון ניתן לחוש במספר שיניים גדולות ושטוחות יחסית. שיניים אלו הן השיניים הטוחנות האחראיות לטחינה יסודית של המזון לקראת העברתו להמשך תהליך פירוק בוושט. בכל צד של הלסתות העליונות והתחתונות ממוקמות 2-3 שיניים טוחנות שנבדלות מהשיניים האחרות בגודלן ובתפקידן.

 

שיני בינה הן שיניים טוחנות הצומחות בחלל הפה האחורי בגילאי 17-21. אגב, לא לכל האנשים צומחות שיני בינה ויש הנדרשים לעקור אותן מסיבות שונות.

 

שן טוחנת – המבנה

כל שן טוחנת מורכבת מ-3 חלקים:

  • הכתר – חלק השן העליון הבולט מעל לחניכיים.
  • צוואר השן – חלק השן שמחבר בין כותרת השן לשורשים.
  • שורשים – חלק השן המחבר אותה לעצם הלסת.

 

מתי יש לפנות לרופא שיניים לצורך אבחון צורך בעקירת שן טוחנת?

פניה לבדיקת שן טוחנת על ידי מומחה דנטלי תתבצע על רקע אחת או יותר מהתופעות הבאות:

  • חיכוך של שן טוחנת בחלק העליון/התחתון של חלל הפה/הלחי/הלשון תוך יצירת תחושת כאב או גירוי.
  • נוקשות בעצם הלסת הקרובה לשן.
  • צפיפות יתר של מערכת השיניים בחלל הפה.
  • התפתחות עששת או מחלת חניכיים שאינה ניתנת לטיפול בעקבות מבנה השיניים הטוחנות.
  • דלקת ברקמת החניכיים הקרובה לשן הטוחנת ונוצרה בעקבות צמיחת השן.

 

עקירת שן טוחנת – צורת הטיפול

עקירות שיניים רגילות מבוצעות עד היום בצורה פשוטה יחסית הכוללת אחיזה בשן באמצעות כלים ייעודיים והנעתה עד לשליפה מעצם הלסת וניתוקה מהשורשים. בחלק מסוגי העקירות המתבצעות, יהיה צורך לתפור את אזור השן כדי למנוע דימום ולאפשר תהליך ריפוי מהיר, עם זאת, תיתכנה פעולות עקירה בהן לא יהיה צורך בתפירת האזור. ההחלטה על נקיטת הפעולה הנכונה במקרה זו מוטלת על הרופא שישתמש בידע שלו ובניסיונו כדי לאבחן האם נדרשת תפירה או לא.

 

שלב ההרדמה בעקירת שן טוחנת

ברוב המקרים יבוצע הליך עקירת שן טוחנת בהרדמה מקומית. המומחה יזריק זריקת הרדמה בחלל הפה ובמשך שעות ספורות המקום יהיה חסר תחושה. במקרים מסוימים ישקול הרופא את ביצוע עקירת השן הטוחנת בהרדמה כללית עבור בעלי חרדה ברמה גבוהה ועבור בעלי צרכים מיוחדים.

 

עקירת שן בינה

בעקירת שיני בינה קיימת היערכות שונה מעט מזו המקובלת בעקירת שן רגילה. לרוב יבצע הרופא המטפל צילומים מדויקים להיכרות עם מבנה השן ומידת מורכבות פעולת העקירה. שלבים מקדימים אלו יסייע לרופא בביצוע העקירה וכן יתנו לו אינדיקציה במידה ויש לשלב פעילות כירורגית בתהליך. כך במידה ומדובר בשן כלואה, יידרש חתך בלסת לצורך העקירה. עוד על עקירה כירורגית כאן בהמשך:

 

עקירה כירורגית של שן טוחנת

עקירה כירורגית הינה הליך מורכב יותר מעקירת שן טוחנת בשיטה הרגילה ולכן נדרשות מיומנות ויכולות ברמה גבוהה יותר מאלה הנדרשות לביצוע הפעולה באופן רגיל. להלן מספר סיטואציות בהן עשוי מומחה חניכיים/רופא שיניים להמליץ על ביצוע עקירה כירורגית:

  • הרס בכתר השן – בעקירה רגילה אוחז רופא השיניים בכתר השן על מנת לשלוף אותה החוצה, במקרה בו כתר השן נהרס, נקודת האחיזה אינה קיימת עוד ויש לאתר פתרון אחר. במקרה זה הפתרון הינו לנקוט בהליך כירורגי במטרה לחלץ את השן.
  • מורכבות בשורשי השן – כאשר השן מחוברת בצורה מורכבת אל הלסת באופן בו השורשים עקומים, שבורים או מכופפים – תידרש התערבות כירורגית כדי לשלוף את השן ולעקור אותה ממקומה. 
  • שן כלואה – כפי שפרטנו קודם, שן כלואה אינה מאפשרת עקירה בשיטה הסטנדרטית ולכן יהיה צורך לבצע חתך ולשלוף אותה בהליך כירורגי.

 

תהליך עקירת שן טוחנת בהליך כירורגי

מטרת ההליך הינה להסיר את השן התוכנת בצורה מלאה יחד עם השורשים שמהווים את החיבור שלה לעצם הלסת. במקרים מסוימים, טיפול עקירה סמוג זה יערב הסרה של חלק מעצם הלסת כדי לאפשר את חילוץ השן במלואה. ישנם מקרים בהם יידרש הרופא לחלק את השן הטוחנת למספר חלקים תוך הפרדת השורשים ועקירת כל אחד מהחלקים בזהירות רבה.

הבחירה בסוג הטיפול המתאים נעשית על ידי כירורג פה ולסת מומחה והיא משתנה לפי מבנה השן של המטופל ומצב השן.

YouTube player

הרדמה בהליך כירורגי לצורך עקירת שן טוחנת

עקירה כירורגית תיעשה תחת הרדמה, מקומית לרוב. עם זאת, במקרים מסוימים ישקול הרופא המטפל מתן זריקת טשטוש דרך הווריד או ביצוע ההליך בהרדמה מלאה.

 

עקירת שן טוחנת – היום שאחרי

לאחר עקירת שן טוחנת עשוי המטופל לחוש בכאב במקום העקירה כחלק מתהליך החלמה תקין.

קיימות שיטות שונות להפגת הכאב במקום העקירה:

  1. שימוש במשככי כאבים לפי המלצת הרופא המטפל.
  2. חיטוי האזור במלח – יש לפזר מעט מלח סביב מקום העקירה. המלח משמש כחומר חיטוי לדיכוי התפתחות חיידקית כתוצאה מניתוח ולצורך האצת תהליך הריפוי.
  3. שטיפת הפה – בשעות הראשונות תקבלו הנחיות מהרופא להימנע משטיפה של חלל הפה. לאחר פרק זמן זה מומלץ לבצע שטיפות תכופות של במקום (כל 3-4 שעות) במטרה לחטא את האזור.

 

דנטלי פרסונלי – המרפאה שלכם לביצוע עקירת שיניים טוחנות 

מרפאת דנטלי פרסונלי הינה מרכז רפואת שיניים מוביל בירושלים בניהולה של ד”ר שרית אברהם. המרכז מציע טיפולי עקירות שיניים על ידי צוות מומחים מתקדם בדגש על פרספקטיבה רפואית רחבה ומתן מענה רפואי הוליסטי לצורך איזון בריאות הגוף כולו. צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ מקצועי מתקדם על ידי צוות המרפאה ותהנו מטיפול מקצועי מקיף, יחס אישי וציוד מקצועי שיספקו לכם מעטפת טיפולית מושלמת לצורך שמירה על בריאותכם.

חזרה לחלק מסוים במאמר
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 077-9974460

Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן