עששת

עששת היא מחלת שיניים זיהומית בה נהרסות הרקמות הקשות של השיניים המכונות זגוגית השן. הסיבה להרס נעוצה בפעילות של חיידקים מסוימים המצויים על השיניים. תסמיני העששת הם: חוסר נוחות, הפרעה בתפקודי הפה כגון דיבור ולעיסה וכן כאב ופגיעה אסתטית. נוסף לפעילות החיידקים הגורמים להרס מצטרפים גורמים נוספים כגון הרגלי צריכת סוגי סוכרים שונים, קצב ואיכות הפרשת הרוק בפה, מבנה השיניים והרגלי ההיגיינה של המטופל.

עששת – המחלה הכרונית השכיחה ביותר בקרב ילדים

עששת נחשבת לאחת מהבעיות הרפואיות השכיחות ביותר במאה השנים האחרונות. היא מהווה את הגורם העיקרי לאובדן שיניים, מחייבת טיפולים בעלות גבוהה ופוגעת בכל שכבות הגיל באוכלוסייה, עם זאת, העששת נפוצה בעיקר בקרב ילדים.

לעששת השפעות מזיקות על יכולות האכילה והלעיסה, היא מלווה בתחושת כאב ופוגעת במראה הפנים. יש לה השלכות בלתי חיוביות גם על הרווחה הנפשית של החולה ועל מצבו החברתי. בעבר סברה הרפואה כי מדובר במחלה כרונית שאינה ניתנת לריפוי, כיום, עם התפתחות המדע הרפואי נמצאו פתרונות למחלת העששת והיא בהחלט ניתנת לטיפול.

על פי דו”ח של המועצה הלאומית לבריאות הילד כ-40% מהילדים לוקים בעששת. זוהי מחלה שכיחה מאוד בקרב ילדים, אם כי ניתן לצפות במגמת ירידה ברמת התחלואה בהתאם לתוכניות קידום בריאות השן ומימון טיפולים לילדים.

מניעת עששת בישראל

מדינת ישראל רואה ערך בצמצום מחלת העששת בקרב ילדים. כך נוצרו תוכניות לאספקת בדיקות שגרתיות של השיניים בקרב ילדים, מעקב על ידי רופא ושיננית והדרכה לשימור על חלל הפה במצב היגייני אופטימלי. תוכנית הסברה מטעם המדינה פועלת באופן קבוע כשהיא מייצרת מודעות סביב הפחתה של צריכת מתוקים, ניקוי וצחצוח יסודיים ככלים למניעת העששת. כחלק מהתוכנית מחולקות מברשות שיניים חינם לילדי גני חובה ובתי הספר.

מהם הגורמים למחלת העששת?

מה גורם להרס הנגרם לשיניים שלנו ושל ילדינו? למעשה קיימים מספר גורמים אפשריים להתפתחות מחלת העששת:

• צריכה מוגברת של סוכרים ברמת תדירות גבוהה
  • הימצאות של חיידקים יוצרי עששת כחלק מרובד החיידקים הנמצאים על השיניים
  • מבנה השיניים והרכבן
  • איכות הפרשת הרוק וקצב ההפרשה

איך מטפלים בעששת?

לאחר התפתחות עששת בשן יש לנקוט בשיטת טיפול של שחזור שן או “סתימה” כפי שמקובל לכנות סוג טיפול זה. באמצעות אמלגם או חומר שונה יפעל רופא השיניים לניקוי ואטימת החור שנוצר בשן. בניגוד לרקמות אחרות בגוף האדם: הדנטין וזגוגית השן שניזוקו בתהליך ההרס של העששת, לא ישוחזרו מעצמם. לצורך כך על רופא השיניים להשתמש בחומר סינתטי לסתימת החור ולשחזור השן. הרופא ישתמש בשילוב של סגסוגת כסף, כספית ונחושת (אמלגם), בחומר מרוכב כגון קומופוזיט או בחרסינה ליצירת מראה אסתטי מושלם.

במידה והשן נזיקה בצורה משמעותית יותר, נדרש לבחון את הצורך לביצוע טיפול שורש. במהלך טיפול שורש תנוקה רקמת השם מנמק חיידקי ותמולא בחומר ייעודי לסתימה. לרוב, לאחר טיפול שורש יידרשו מבנה וכתר.

מהם סוגי העששת?

עששת קורונלית (כותרתית)

עששת מסוג זה מופיעה על כותרת השן באזור שמעל לחניכיים. היא כוללת עששת חריצים וחרירים ועששת משטחים חלקים באזורים שבין השיניים.

עששת חריצים וחרירים

עששת המופיעה בעיקר במשטחי הלעיסה של השיניים. אזורים אלו מורכבים לשטיפה וצחצוח ולכן מאפשרים את שגשוג חיידקי יוצרי עששת באין מפריע. החיידקים מנצלים לצורך כך סוכרים מהמזון וכך מייצרים את החומצות. דלקת זו ללא טיפול – עתידה להתקדם לדנטין ולמוך השן.

תחת תת כותרת זו ניתן למנות גם עששת חבויה: סוג נוסף של עששת המתפתחת בתוך השן פנימה ולא נראית כלפי חוץ.

עששת משטחים חלקים

עששת המתפתחת במשטחים חלקים ואופיינית לאזורים האינטרפרוקסימליים, כלומר, האזורים שבין השיניים. אזורים אלו מורכבים לניקוי ולצחצוח ולכן מצטברות בהם שאריות מזון.

עששת שורשים

סוג מסוים של עששת המתפתח במצבי נסיגת חניכיים בהם נחשף השורש בחלל הפה. תופעה זו קשורה בעיקר בבני הגיל המבוגר. החומר המרכיב את השורש הוא רך ורגיש ולכן כאשר חלה נסיגת חניכיים הוא חשוף יותר לעששת ובחוסר טיפול, העששת עלולה להתקדם במהירות לדנטין ועד למוך השן.

עששת נעצרת

עששת המתחילה ונבלמת שלא בהתאם לביצוע טיפול רפואי מתאים. זאת בהתחשב בשינוי מוקד העששת כגון: סילוק רובד חיידקי, צחצוח יסודי של השיניים לאחר עקירת שן סמוכה ועוד. עששת נעצרת לא תמשיך בהכרח להיות עששת פעילה.

עששת דוהרת

עששת מסוג זה היא עששת מהירה מאוד הכוללת נגעים חמורים בהתפשטות זריזה לכל השיניים. גורמי הסיכון לתופעה זו עשויים להיות: נתינת משקאות ממותקים או חלב לילדים בזמן השינה או כתוצאה מיובש בפה. עששת זו בדרגתה הגבוהה המופיעה בקרב ילדים מתחת לגיל 3 עשויה להשפיע גם על בריאות השיניים הקבועות בהמשך.

עששת משנית (עששת חוזרת)

עששת הנוצרת בסמוך ובשולי שחזורים קודמים, לרוב מתפתחת כתוצאה משחזור לקוי, זאת עקב פעילות מתמשכת של חיידקים באזור.

דנטלי פרסונלי – מרפאה הוליסטית למלחמה בעששת

ד”ר שרית אברהם, מנהלת מרפאת דנטלי פרסונלי היא מומחית בעלת שם לטיפול במגוון בעיות רפואיות דנטליות הקשורות בעששת. מרפאת דנטלי פרסונלי מעסיקה קשת אנשי צוות רחבה במטרה להעניק מעטפת טיפולית נרחבת ולייצר מענה הוליסטי רחב עבור כל בעיה. סובלים מעששת? אל תמתינו אפילו עוד רגע נוסף!

בדנטלי פרסונלי יוכלו לתת לכם מענה שלם בהתאם לתפיסתה של ד”ר אברהם על איזון חלל הפה כחלק בלתי נפרד מאיזון הגוף כולו. צרו קשר עכשיו לקביעת תור לייעוץ דנטלי והפסיקו מהר ככל האפשר את פעילות העששת בחלל הפה שלכם או של הילדים שלכם.

ניקוי אבנית מהשיניים
ניקוי אבנית בשיניים

אבנית בשיניים הינה תרכובת של בקטריות מלח, קלציום וזרחן המצטברת על השיניים כתוצאה מריבוי חומרים אלו. לרוב נפגוש בהצטברות אבנית