סגור את תיבת החיפוש

שן בינה כלואה

Picture of דוקטור שרית אברהם

רופאת שיניים עם ניסיון רב בשיטות מתקדמות ואפקטיביות, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

כילדים לא הרגשנו את השיניים בוקעות מהחניכיים, אבל כמבוגרים קשה לנו מאוד לשכוח את כאבי הבקיעה והצמיחה של שיניי בינה ( על אחת כמה וכמה אם אחת מהן היתה שן בינה כלואה ). היות ומטופלים רבים שאלו אותנו על הנושא החלטנו במרפאת דנטלי פרסונלי להסביר מהי שן כלואה ומהן דרכי הטיפול כך שכולם יבינו שהשד פחות נורא ממה שמקובל לחשוב.

למה מתכוונים כשאומרים “שן בינה כלואה”?

שיני בינה הן 4 שיניים הצומחות בסוף גיל ההתבגרות, בין גיל 17 לגיל 25. שיניים אלה שייכות לקבוצת השיניים הטוחנות והן גדלות בחלק האחורי של הלסת העליונה והלסת התחתונה.

אצל רב האנשים שיניי הבינה בוקעות בקלות ותוך מספר ימים הכאב חולף והם חוזרים לשגרת אכילה ושתיה.

אך קיימים מקרים בהם שיניי הבינה לא מצליחות לבקוע את החניכיים התחתונות כמו שצריך ואז נוצר מצב בו השן גדלה בתוך החניכיים ולא החוצה ומכאן השם – “שן בינה כלואה”.

מה גורם לשן בינה כלואה?

3 סיבות גורמות לצמיחת שן כלואה:

1. היסטוריה משפחתית – אם לסבתא שלך היתה שן בינה כלואה וגם לאבא שלך היתה שן בינה כלואה, קיים סיכוי שגם לך תהיה שן בינה כלואה. או במילים אחרות, האשימו את הגנטיקה.
  2. מבנה לסת – ככל שהלסת קטנה יותר או צרה יותר, כך יש לשיניים פחות מקום לצמוח והן פשוט נשארות בתוך החניכיים.
  3. צמיחה בזווית – לא כל שן בוקעת את החניכיים בצורה אנכית כלפי מעלה, כפי שהטבע תכנן ולכן רבים עושים יישור שיניים. כשמדובר בשיניי בינה, זווית הגדילה חשובה מאוד. ככל שהשיניים גדלות בזווית אלכסונית יותר, כך גדל הסיכוי שהן לא יבקעו כמו שצריך וישארו כלואות.
  4. צפיפות שיניים – ככל שהשיניים צומחות ללא מרווחים ובסמיכות אחת לשנייה, לא נשאר לשן הבינה מספיק מקום לצמוח ולכן היא נשארת כלואה בחניכיים.

האם ניתן למנוע את התופעה?

לצערינו, אי אפשר לדעת מראש מתי תצמח שן בינה כלואה. אבל מה שכן ידוע הוא שבדיקה שיגרתית פעם בשנה במרפאת דנטלי פרסונלי, צחצוח שיניים וניקוי בעזרת חוט דנטלי עוזרים מאוד בשמירה על החניכיים ומפחיתים את כאבי השן הכלואה.

שימו לב לתמרורי אזהרה!

האמונה הרווחת בציבור היא שכאבים מהווים הסממן היחיד לבעיה בשיניים או בחניכיים. אבל ישנם עוד הרבה תמרורי אזהרה שיכולים להעיד על שן בינה כלואה:

1. חניכיים נפוחות בחלק האחורי של הלסת
  2. נפיחות בחלק התחתון של הלחי, באיזור הלסת
  3. כאבים בזמן פתיחת הפה
  4. ריח פה לא נעים
  5. טעם מוזר בפה

כמובן שלא ניתן להסתמך על סימנים אלה בלבד ומומלץ להגיע לבדיקה אצל ד”ר שרית אברהם, אשר תבחן את האזור הכואב באמצעות צילום רנטגן והכנסת מראה קטנה לאזור הכואב.

השימוש במראה מאפשר לד”ר שרית לראות מה קורה בחלק החיצוני של הלסת והחניכיים ואילו צילום הרנטגן עוזר לה לבחון מה קורה בפנים, בתוך הלסת והחניכיים.

במידה ולא ניתן לקבוע בוודאות מהו מקור הכאב, ד”ר שרית תפנה אתכם לבצע צילומים נוספים כגון צילום פנורמי של הפה או צילום CT.

לאחר קבלת התשובות יהיה ניתן לקבוע בוודאות האם שן בינה כלואה היא מקור הכאב.

סוגי שיניים כלואות

לאחר שהגיעו התוצאות של הבדיקות תוכל ד”ר שרית לקבוע באיזה סוג של שן בינה כלואה מדובר:

סוג השן הכלואה הסבר
שן בינה כלואה באופן חלקי במקרה זה, חלק קטן מכותרת השן ( החלק העליון ) הצליח לבקוע את החניכיים אך רוב השן נשאר בתוך החניכיים. צילום הרנטגן יראה שחלק מהשן בולט מעל החניכיים וחלק נמצא בתוכם.

שן בינה כלואה באופן מלא במקרה זה, כל השן צמחה בתוך החניכיים ולא הצליחה לבקוע. זה קורה כאשר השן מנסה לבקוע זווית אלכסונית או בצורה אנכית.   צילום רנטגן יהיה אפשר לראות כי השן הכלואה “שוכבת על צידה” בתוך החניכיים ולא מחוצה להם.

אבל לא כואב לי, למה צריך ללכת אל רופא השיניים?

יש מטופלים הבוחרים להשאיר את השן כלואה בפנים ולא לטפל בה, כי היא פשוט לא כואבת להם. יחד עם זאת חוסר טיפול בשן בינה כלואה עלול להוביל להתפתחות בעיות בריאותיות אחרות:

1. עלולה להתפתח עששת או דלקת סביב השן ואז החניכיים יהיו נפוחות וכואבות.
  2. מזון שנתקע באזור השן הכלואה ולא נוקה כמו שצריך עלול להירקב לגרום למחלת חניכיים.
  3. פגיעה בשיניים אחרות בגלל לחץ בחניכיים.
  4. באיזור השן הכלואה עלולות להתפתח ציסטות או גידולים שיובילו לפגיעה עמוקה יותר בעצמות וברקמות בחלל הפה.

מדוע בכל זאת חשוב לטפל בשיני בינה?

שיניי הבינה הכלואות נמצאות בתוך החניכיים בקרבת שני עצבים חשובים לתפקוד תקין של הגוף:

1. עצב הלשון – אחראי על אכילה ודיבור
  2. עצב אלבאולרי – שולט על התחושה באיברים מסביב לחלל הפה כגון סנטר, שפתיים ועור הפנים.

ככל שמזניחים את הטיפול בשן הכלואה, עלולה להתפתח פגיעה ממשית בעצבים האלה שתוביל לפגיעה בתפקוד היומיומי של המטופל.

איך מטפלים בשן בינה כלואה?

הטיפול המומלץ לטיפול בשן בינה כלואה הוא עקירה. הטיפול מתבצע לאחר סדרת בדיקות והוא כרוך בהרדמה מקומית. מספר ימים לאחר העקירה, תרגישו אי נעימות אך מהר מאוד תוכלו לחזור לאכילה ושתייה ללא כאב.

ד”ר שרית אברהם, מנהלת מרפאת דנטלי פרסונלי, והצוות המקצועי משתמשים בשיטות הטיפול המתקדמות ובמיכשור הרפואי המתקדם ביותר על מנת להעניק לכם את הטיפול האיכותי ביותר.

אם אתם חשים כאבים בלסת התחתונה וחושדים שיש לכם שן בינה כלואה, אנחנו ממליצים שתגיעו לפגישת ייעוץ 077-997-4460 והתאמת טיפול.

Picture of דוקטור שרית אברהם

שתלים זיגומטיים

השתלים הזיגומטיים משתמשים בעצם הלחי לעיגון שתלים ארוכים. קהל היעד עבור שתלים מסוג זה הם בעלי חסר בעצם עבורם מתאפשרת