לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
Close this search box.

הלבנת שיניים

שיניים לבנות וצחות הן כרטיס ביקור חשוב, עדות לבריאות טובה וטיפוח עצמי ובעיקר, הן מאפשרות לחייך הרבה ובחופשיות. הדרך לחיוך המושלם, טומנת בחובה גם טיפול להלבנת שיניים. מהי הלבנת שיניים? ואיך מתחזקים את הלובן? כל התשובות במאמר שלפניכם.

 

אין כמו חיוך טוב, לעצמנו ולעולם, אבל צבע שיניים צהבהב עלול לחבל בתענוג. יותר מדי קפה וסיגריות, בלאי טבעי, תהיה הסיבה אשר תהיה, השיניים שלנו לא נהיות לבנות יותר עם הגיל.

הסיבה העיקרית להצהבת השיניים עם השנים, היא שחיקה של החלק החיצוני הכמעט שקוף של השן הנקרא ה”אמייל“, במקביל להתעבות החלק הפנימי, ה”דנטין” שצבעו צהבהב. גם הצטברות רובד של “פלאק” על השיניים, מחלות שונות, נטילת תרופות ונטייה גנטית, תורמות את חלקן להצהבה, לצד משקאות כמו קפה, תה וקולה, המותירים כתמים חומים על השיניים.

 

 

הדרך הטובה ביותר להחזיר עטרה ליושנה ולחזור לחייך, היא הלבנת שיניים, טיפול שבעבר נחשב אולי למותרות, אבל כיום הוא הליך פשוט ושווה לכל כיס. כלומר, לא צריך להיות כוכב הוליוודי, כדי לסנוור את הסביבה בשיניים בוהקות.  

 

מהי הלבנת שיניים? 

הטיפול נקרא אמנם “הלבנת שיניים”, אך המונח המקצועי מדבר על הבהרת השיניים. את הצבע הטבעי של השן, ניתן להבהיר רק עד לרמה מסוימת. ללובן מוחלט, ניתן להגיע רק באמצעות ציפוי חרסינה, עליו נדבר בהמשך.

טיפול להלבנת שיניים, מתבצע באמצעות ג’ל של חומר הבהרה פעיל, המגיע בריכוזים שונים. החומר נמרח על השכבה החיצונית של השיניים הקדמיות ומבהיר אותה. מדובר למעשה בחמצון של ציפוי השן והוא נעשה בטכניקות ובאמצעות מוצרים שונים, במרפאת השיניים, בבית או גם וגם. 

הלבנת שיניים נעשית לרוב רק על שש עד שמונה השיניים הקדמיות בכל לסת, אלה אשר נראות כשמחייכים. הטיפול אינו כרוך בכאב, מאחר שמהחומר בא במגע רק עם החלק החיצוני של השן ואין מגע בעצבים. מדובר בטיפול בטוח, שאינו מזיק לשיניים או לחניכיים, אם הוא נעשה כהלכה ובפיקוח של רופא שיניים

 

שיטות להלבנת שיניים

הלבנה במרפאה 

הלבנת שיניים במרפאת שיניים היא הדרך הטובה לבצע את הטיפול בבטיחות המרבית ובזמן קצר. במרפאה ניתן להשתמש בחומרי הבהרה בריכוז גבוה יותר ואף להאיץ את פעולתם באמצעות חימום באור או בלייזר ולהגיע לתוצאות בטיפול אחד, של שעה עד שעתיים.

הלבנה ביתית

נעשית בדרך כלל כהשלמה לטיפול במרפאה. המטופל מקבל הביתה סד, מעין קשתית פלסטיק גמישה המכילה את החומר הפעיל, המורכב על הלסתות למשך כמה שעות ביממה.  

הלבנת שיניים פנימית 

זהו טיפול הנערך במרפאה ומתאים להלבנת שיניים בודדות, ששינו את צבען בעקבות חבלה או טיפול שורש. את החומר הפעיל מחדירים לתוך כותרת השן ואוטמים את הפתח למשך כמה ימים או שבועות, כשההלבנה מתבצעת למעשה מבפנים. קשה אמנם לחזות מה יהיה צבע השן לאחר הטיפול בהלבנה פנימית וכמה הוא יתאים לזה של השיניים האחרות, אך אם התוצאה אינה מושלמת, ניתן לבחור בפתרון של כתר זירקוניה או ציפוי חרסינה לשן.

 

מה צריך לדעת לפני הלבנת שיניים? 

לא ניתן לבצע הבהרה לשיניים עם עששת, חורים, שחזורים, סתימות, כתרים או שיניים בצבע לא אחיד. החומר המבהיר, משפיע רק על שיניים טבעיות. 

כדי שהלבנת השיניים תהיה אפקטיבית, יש לעבור תחילה ניקוי אצל שיננית, להסרת רובד החיידקים והאבנית. בטיפול הלבנת שיניים ביתי, יש להקפיד על מינונים מדויקים של החומר הפעיל. כמות יתר, עלולה להביא לרגישות בשיניים, כמו גם מגע של החומר עם חורים, סדקים או פגמים בשיניים. יש לחזור על טיפול הלבנת שיניים אחת לתקופה. עם העלייה בגיל ובקצב שחיקת אמייל השיניים, הטיפול צריך להתבצע בתדירות גבוהה יותר. הטיפול אינו מומלץ לבני נוער מתחת לגיל 17, כי מוך השן, החלק הפנימי המכיל כלי דם ועצבים, עדיין רחב ויש חשש גבוה יותר לרגישות. מומלץ שלא לבצע טיפול הלבנת שיניים בזמן היריון והנקה.

 

תהליך הטיפול להלבנת שיניים 

בשלב הראשון של הטיפול, עורך רופא השיניים בדיקה וצילומים של השיניים וחלל הפה, לשלילת עששת ובעיות אחרות שיפגמו בתוצאה. אם מתגלות בעיות, יש לטפל בהן לפני תהליך ההלבנה. בהמשך נבדק גוון השיניים הקיים, שישליך כאמור על התוצאה הסופית.

מאחר שחומרי ההלבנה מכילים ריכוז גבוה של חומרים פעילים כמו סודיום פרבוראט. מניחים לפני מריחת החומר, מסכות הגנה על החניכיים, עור הפנים והעיניים למניעת מגע. לאחר מריחת החומר על השיניים, מתחילה ההבהרה, שפעולתה מואצת באמצעות הנורה. במהלך הטיפול תיתכן רגישות בשיניים לקור, אך היא נעלמת לרוב מעצמה לאחר יום עד שלושה, לאחר הטיפול. 

הטיפול נערך בשני שלבים ואורכו הכולל כ-20 דקות. בסיומו, מקבל המטופל סדים מותאמים אישית וחומר הלבנה לשימוש ביתי, לתקופה של חמישה ימים, חמש שעות בכל יום. בתקופת הטיפול להלבנת שיניים בבית, המטופלים מונחים להשתמש במשחת שיניים ייעודית למניעת רגישות בשיניים ולעיתים אף במשככי כאבים, לאלחוש הרגישות.

מכיוון שבמקרים מסוימים נוצר עם הזמן שינוי בגוון השיניים לאחר סיום תהליך ההבהרה, מומלץ  לשמור על סדי השיניים המותאמים גם להמשך, לצורכי תחזוקה ושמירה על התוצאות.

 

מי מוסמך לבצע הלבנת שיניים? 

במדינת ישראל רשאים לבצע הלבנת שיניים, על פי הנחיות משרד הבריאות, אך ורק רופאי שיניים מוסמכים ובעלי רישיון. החומרים הפעילים המשמשים בתהליך מותרים גם הם לשימוש, רק בידי רופא שיניים מוסמך, לאחר הוצאת מרשם. בלשון משרד הבריאות:”הבהרת שיניים כולל לקיחת מטבעים להכנת סדים והרכבת סדים הוא עיסוק בריפוי שיניים שעפ”י פקודת רופאי השיניים מותרת רק למי שיש רשיון. אסור לקוסמטיקאית, שיננית, או בעל מקצוע אחר לבצע פעולת הבהרת שיניים על הזולת.

טיפול הלבנת שיניים חייב להיערך במסגרת רפואית מקצועית, מאחר שחשוב לעמוד על מצב הפה והשיניים לפני תחילת התהליך ובמהלכו. בנוסף, הטיפול עצמו צריך להיעשות בצורה מקצועית וקפדנית ביותר, כדי לשמור על בריאותו ובטיחותו של המטופל. גם אם הרופא יחליט על המשך טיפול הלבנת השיניים בבית המטופל, הוא יהיה זה שיספק לו את הסדים לשימוש הביתי ואת המרשמים לרכישת חומרי ההבהרה. 

 

 

כמה זמן יישמרו תוצאות הטיפול בהלבנת השיניים? 

תוצאות הטיפול להלבנת שיניים לא מחזיק לאורך שנים רבות ויש לדעת זאת לפני שניגשים להליך. לרוב, לאחר שנה עד שלוש שנים מסיום תהליך ההבהרה, יהיה צורך לחזור עליו, כדי לשמר את המראה הלבן. 

במקביל, יש דרכים להאריך את השפעת הטיפול, באמצעות שינוי דפוסי התנהגות, כמו הימנעות משתיית תה וקפה, הפסקת עישון והקפדה על ביקורים קבועים אצל השיננית. מיותר לציין שחשוב  לשמור על היגיינת פה מוקפדת, הכוללת שימוש בחוט דנטלי לאחר כל ארוחה, צחצוח שיניים נכון ושמירה על ניקיון השיניים באופן כללי.

 

מתי יש צורך בציפוי חרסינה?

מאחר שהלבנת שיניים כאמור היא למעשה הבהרה, התוצאה הסופית תהיה תלויה בצבע ההתחלתי של השיניים. אם הצבע הטבעי הוא צהבהב, ההבהרה לא תביא את השיניים לצבע לבן מוחלט. כדי להגיע לשיניים לבנות, עדיף לבחור במקרים כאלה באופציה של הדבקת ציפוי חרסינה על השיניים. 

התקנת הציפוי על השיניים מתבצעת בשתי פגישות נפרדות, במרפאת השיניים. במפגש הראשון רופא השיניים מבצע בדיקה של היתכנות הטיפול. אם הוא אכן מתאים לאותו מטופל, יבצע הרופא מדידות של השיניים לצורך התאמת הציפוי. בפגישה השנייה במרפאה, ציפוי החרסינה כבר יהיה מוכן, הוא יודבק לשיניים ואפשר יהיה לחזור לחייך.

חזרה לחלק מסוים במאמר
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 077-9974460

חוות דעת שנייה

במרפאתנו ניתן לקבל ייעוץ וחוות דעת שנייה לפני הטיפולים במצבים בהם: ישנם לבטים אם לעקור או לשמר את השן לפני

קרא עוד »
Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן