לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
Close this search box.

השפעת חומרים דנטלים

דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

מומחית להשתלות ורפואת שיניים, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

תוכן עניינים

האם חומרים דנטלים עלולים להזיק?

במקומות אחרים בעולם- אירופה, אוסטרליה, קנדה וארה”ב, ישנה מגמה הולכת ועולה של ביצוע בדיקות דם, במטרה לאבחן האם ישנה רגישות לחומרים דנטלים מסוימים, עוד לפני שמבוצעים טיפולי השיניים. בבדיקות אלו, בוחנים האם בדיקת הדם שלכם מצביעה על נטייה לאלרגיה לחומרים דנטלים מסוימים. הרעיון של בדיקות אלו הוא מאוד הגיוני וישנם תומכים נלהבים בנושא.

על רוב האנשים, החומרים של טיפולי השיניים ישפיעו באופן הנכון: יבוצע טיפול ולאחריו נצפה להטבה. אם היה חור- תבוצע סתימה או סתימת שורש, אם היה סדק- יבוצע כתר והכל יעבור בשלום, ללא קשר לסוג החומרים בהם משתמשים. יחד עם זאת, לאנשים לא מעטים, אחרים, יתעוררו בעיות כמו שינוי בטעם, בריח, בתחושה, בעיות חניכיים, כאבים שמתעוררים ואפילו עלייה במתח, שלא היו שם קודם.

אז מה עושים ואיך מתמודדים עם זה?

הרבה פעמים מתייחסים אל החומרים הדנטלים כמו חומרי ‘איטום’, ‘סתימה’ ו’הדבקה’ בתחומים אחרים. אבל, אל תשכחו – מדובר בחומרים שמטרתם היא לא רק לאטום, לסתום או להדביק אלא גם להבריא את השן ולהילחם בחיידקים. מה שאומר, שישנם מרכיבי תרופה בחומרים הללו וכמו לכל תרופה, גם בשימוש בהם יכולות להתעורר תופעות לוואי.

כדי להבין במה מדובר וכיצד מתמודדים עם כך, בואו נתייחס קודם למספר מקרים:

המקרה של יגאל

ליגאל היו כאבים חדים באחת השיניים האחוריות מצד שמאל למעלה. משום כך, הוא פנה למרפאה הסמוכה לביתו ושם הוסבר לו שמדובר בחור עמוק ועל פי ממצאי הבדיקה הוא צריך לבצע סתימה. לאחר ביצוע הסתימה הוא החל לחוש כאבים, אשר לא חלפו בתוך זמן סביר. לעתים יכולה להתעורר רגישות בשן לאחר סתימה, אך אם הם לא חולפים לאחר שבועיים והם רק הולכים ונהיים חזקים ולא נחלשים עם הזמן, אז כנראה שמדובר ביותר מכך וחשוב לתת על כך את הדעת.

שני דברים יכולים לגרום לכך שהכאבים לא חלפו אלא רק התחזקו לאחר ביצוע הסתימה: 1. ייתכן שיש סדק בשן ולכן הסתימה לא עזרה (פעמים רבות, כשיש חור עמוק בשן יכול להיות שגם התפתח בה סדק), 2. יכול להיות שהחור שהיה בשן גרם לבעיה בתוך השורש, שלא היה ניתן לאתר אותה לפני הטיפול (כי לא היו סימפטומים והבדיקה הייתה סה”כ תקינה), 3..יכול להיות שיגאל סובל מתגובה לא טובה שיש לו לחומר הסתימה, שבו השתמשו.

במקרה של יגאל, לאחר בדיקתו במרפאה, נמצא כי לא מדובר בסדק ולכן נותר לבדוק את שני הדברים האחרים: או שמדובר בתגובה לחומר הסתימה או שמדובר במקרה שצריך לעשות בו טיפול שורש. מאחר וטיפול השורש הוא ‘טיפול קצה’ (לאחריו השן נותרת ללא חיות- מוציאים את כלי הדם והעצבים ומשאירים רק את הרקמה הקשה והחיצונית של השן) וכן מאחר והשן כרגע רגישה וקשה להסתמך על בדיקת חיות השן במצב כזה, גישה נכונה יותר תהיה להחליף תחילה את חומר הסתימה ולראות האם מצב השן משתפר לאחר מכן. לכן, הוחלט להחליף את חומר הסתימה של יגאל לסוג חומר אחר.

והתוצאה- כשעות ספורות לאחר החלפת חומר הסתימה, יגאל החל להבחין כי הכאב בשן מתחיל להתפוגג ולאחר כיממה מעת ההחלפה- הכאב חלף כלא היה.

המקרה של נטלי

נטלי שברה את אחת השיניים בזמן שאכלה סנדוויץ’ עסיסי ובטעות נתקלה בגרעין של זית, שהיא לא הייתה מודעת לכך שהוא היה שם. דבר זה הוביל את נטלי בבהלה למרפאת השיניים המשפחתית, שם נאמר לה שצריך לבצע כתר בשן, שנשברה. לאחר ביצוע הכתר נטלי החלה לחוש טעם מתכתי בפה וגם דימום ורגישות בחניכיים הסמוכות לכתר, אשר לא חלפו גם לאחר תקופה של כחודשיים מעת הטיפול.

סוג הכתר, שנטלי קיבלה באותה מרפאה, היה כתר המשלב בין בסיס מתכתי לחרסינה. ישנם אנשים, שהגוף שלהם עלול להגיב לבסיס המתכתי ע”י שינויים בחוש הטעם וכן בתגובה דלקתית של החניכיים. בעיה זו, במקרים רבים יכולה לחלוף לאחר מספר חודשים, אך אצל אנשים מסוימים בעיה זו לא תחלוף גם לאחר זמן רב.

כפתרון לבעיה של נטלי, בעת הגעתה למרפאה, בוצעה החלפה של הכתר עם הבסיס המתכתי לכתר עם זירקוניה (חומר המשמש בטיפולי שיניים רבים כיום, אשר נמצא כי הגוף מגיב אליו מאוד טוב, החניכיים אוהבות אותו והוא גם בעל אפקט אנטיבקטריאלי). והתוצאה-כשבועיים לאחר ההחלפה, תופעות הלוואי של נטלי חלפו לחלוטין- החניכיים הבריאו ותחושת הטעם חזרה לעצמה.

המקרים של יגאל ונטלי הם מקרים אחדים מבין אנשים רבים, שסבלו מתופעות דומות לאחר טיפולי השיניים ואשר, בבחירה נכונה יותר של חומרי הטיפול, ניתן היה להגיע להטבה והקלה משמעותית.

אז מה עושים כדי לוודא שלא תהיה לכם בעיה עם החומרים הדנטלים, המשמשים בטיפולי השיניים?

במקומות אחרים בעולם- אירופה, אוסטרליה, קנדה וארה”ב, ישנה מגמה הולכת ועולה של ביצוע בדיקות דם, במטרה לאבחן האם ישנה רגישות לחומרים דנטלים מסוימים, עוד לפני שמבוצעים טיפולי השיניים. בבדיקות אלו, בוחנים האם בדיקת הדם שלכם מצביעה על נטייה לאלרגיה לחומרים דנטלים מסוימים. הרעיון של בדיקות אלו הוא מאוד הגיוני וישנם תומכים נלהבים בנושא.

עם זאת, רמת הרגישות של הבדיקות הללו עדיין לא מספיק מפותחת והרבה פעמים הן יקרות מדי ולא תמיד מספיק מצדיקות את העלות הגבוהה שלהן. אם כי, יש לציין כי בעתיד יש לצפות שבדיקות אלו יהיו טובות ומדויקות יותר והשימוש בהן יהיה נפוץ יותר.

לכן נכון לזמננו (2019), יש 2 דרכים להתמודד עם המצב, שחשוב שתהיו מודעים אליהן:

  1. אם בדיעבד, לאחר טיפול השיניים אתם סובלים מתופעת לוואי של כאב, שינוי בתחושה או שמתעוררת בעיה חדשה כמו רגישות בחניכיים הסמוכות לטיפול, אז כמובן שיש לבחון האם ישנו צורך להחליף את החומר בו השתמשו בעת הטיפול.
  2. לכתחילה, ישנם מספר חומרים, שהרגישות ותופעות הלוואי אליהם היא פחותה יותר. הנה חלק מהרשימה של החומרים, שהתגובה הביולוגית של הגוף אליהם טובה יותר (קבוצה זו של חומרים נקראת חומרים ביוקומפטבילים): בסתימות לבנות- מוטב בגלאס יונומר או במילואות חרסינה (תלוי בגודל ובמיקום של החור), כתרים- תעדיפו שלא יהיו רכיבים מתכתיים, אם זה לא נצרך (עדיף כתרים מחרסינה או זירקוניה בלבד). במידה ויש צורך בחומרים המכילים מתכות- מוטב שלא יהיה שימוש במתכות בסיס אלא רק במתכות אצילות כגון זהב וטיטניום (המשמש במקרים של השתלות שיניים). השימוש בחומרים הללו הוא אמנם יקר יותר, אך התגובה של הגוף אליהם היא טובה יותר הן מבחינת הפחתה משמעותית בתופעות הלוואי והן מבחינת בריאות החניכיים והן מבחינת העמידות של הטיפול למשך שנים רבות יותר.

בנושא תופעות הלוואי לאחר טיפולי השיניים, הקשורות לכאב או בעיות חניכיים שהתעוררו לאחר מכן לא רק החומרים בהם משתמשים משפיעים אלא ישנו דבר נוסף שצריך לקחת בחשבון והוא שיטות הטיפול בהן משתמשים.

חזרה לחלק מסוים במאמר
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 077-9974460

שן בינה כלואה
שן בינה כלואה

כילדים לא הרגשנו את השיניים בוקעות מהחניכיים, אבל כמבוגרים קשה לנו מאוד לשכוח את כאבי הבקיעה והצמיחה של שיניי בינה

קרא עוד »
Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן