לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עקירת שיניים בשיטת ABT כהכנה להשתלות שיניים חזקות יותר

Picture of דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

רופאת שיניים עם ניסיון רב בשיטות מתקדמות ואפקטיביות, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

תוכן עניינים

משמעות המונח עקירת בשיטת ABT הינו ATRAUMATIC BIOLOGICAL TOOTH EXTRACTION ובעברית- עקירה אטראומטית (עדינה ואפקטיבית ללא הפעלת לחצים על העצם והרקמות הסובבת את השן) בגישה ביולוגית. לאורך המאמר נתייחס למונח בקיצור- עקירה ביולוגית.

עקירת שן ביולוגית מבוססת עקרונות אלו ונועדה  לעודד תהליכי ריפוי מהירים, למנוע זיהומים ודלקות ולהשיג תוצאה אופטימלית שתהווה בסיס איתן בהמשך לקליטת שתל. עוד על עקירת שיניים ביולוגית וחיוניותה – כאן בהמשך.

*** כל האמור להלן הינו בערבון מוגבל. המידע כאן נובע מניסיוננו, הפרוטוקול הטיפולי על פיו אנו פועלים ודרך החשיבה האישית שלנו במרפאה ואינו מהווה עצה רפואית. ישנן כמובן דרכים נוספות, לגיטימיות לא פחות, לביצוע הטיפול ואין באמור כאן לבטל או לסתור את המלצות רופא השיניים האישי שלך!

 

מהי עקירת שיניים ביולוגית?

עקירת שיניים ביולוגית היא הליך דנטלי מתקדם בו רופא השיניים אינו פועל באופן נקודתי לסילוק השן, אלא מתייחס להיבטים הביולוגיים השונים הקשורים בעקירת שן: מצב הרקמות הסובבות את השן, מצבו הבריאותי הכללי של המטופל והכנה לקראת טיפולי שיניים עתידיים בחלל הפה. עקירת שיניים ביולוגית לא ממוקדת ב”כאן ועכשיו” אלא מסתכלת על חלל הפה בצורה מעמיקה ונרחבת וכן מסתכלת קדימה לצורך הכנת תשתית לטיפולים עתידיים להם יידרש המטופל.

מהם הסיכונים בעקירת שן נקודתית ללא התחשבות ברקמות הסובבות את השן?

 בתמונה לעיל דוגמא למטופלת אשר עברה עקירת שיניים רגילה במקום אחר. השן המסומנת במספר 1- עם נסיגת חניכיים חמורה (כתוצאה משילוב של מספר גורמים, שאחד מהם הוא עקירה סמוכה ללא תהליך שימור הרקמות של השן ליד העקירה) , שיניים 2 ו 3- קרסו לאזור השן החסרה, עקב ספיגה נרחבת של העצם, באזור השן שנעקרה למטה.

 עקירת שן רגילה כוללת את סילוק השן בלבד ללא התחשבות ברקמות סביב השן וללא ניקוי יסודי של המכתשית. פעולה חסרה זו מותירה באזור המכתשית איים דלקתיים המכונים בשפה המקצועית: רקמות גרנולריות. במצב האופטימלי: הגוף מתמודד היטב עם הרקמה הגרנולרית ואין השפעות שליליות על העצם.

אולם, לעיתים רבות, רקמה חולה מתחת לפני השטח גורמת להתפתחות של זיהומים ודלקות, התפתחות ציסטות ובעיות שונות בעצם המצריכות פתיחה מחודשת של החניכיים וביצוע פעולה כירורגית מורכבת. להלן בעיות נפוצות הנגרמות מביצוע עקירה שן רגילה בתהליך בלתי מעמיק:

  • נפיחות וכאב באזור העקירה
  • ציסטות ונגעים בעצם הלסת
  • ריפוי חלקי של עצם הלסת והחניכיים
  • תגובה דלקתית ונסיגת חניכיים בשיניים הסמוכות לאזור העקירה
  • הידלדלות עצם משמעותית שתגרום לקושי בביצוע השתלת שיניים בהמשך
 

בצילום לעיל- שן שנעקרה וסביבה רקמה גרנולרית רבה (מספר 2) וכן ציסטה (מספר 1) שהוצאה בעת ניקוי יסודי של אזור העקירה.

סביב שן המיועדת לעקירה, לרוב נוצאות רקמות חולות (רקמה גרנולרית, דלקתית ולעתים גם ציסטות). במידה ועוקרים את השן בלי לנקות רקמות אלו באופן יסודי מאוד, יווצר מצב של ספיגת עצם רבה והרס של הרקמות שסבבו את השן, כולל נסיגת חניכיים בשיניים הסמוכות. 

בתהליך עקירת שיניים ביולוגי מושם דגש רב על ניקוי הרקמות החולות מאזור העקירה, על מנת לקבל ריפוי מירבי, למנוע נסיגת חניכיים בשיניים הסמוכות ולקבל עצם מיטבית להמשך (בין אם על מנת שיהיה ניתן לבצע השתלה בהמשך ובין אם על מנת למנוע קריסה של הרקמות והשיניים הסובבות), כחלק חיוני מהתהליך.

עקירת שיניים ביולוגית מקצועית – הדגשים החיוניים לתהליך

עקירת שיניים ביולוגית מתמקדת בביצוע התהליך באופן יסודי, מקצועי ומעמיק. רופא שיניים בשיטה ביולוגית יפעל בזהירות רבה כדי למנוע פגיעה במבנים אנטומיים. בעקירת שן בלסת התחתונה יש לפעול בזהירות רבה שכן השיניים קרובות מאוד לתעלה בה עובר העצב המנדיבולרי האחראי לעיצבוב השיניים התחתונות. ביחס ללסת העליונה חייב הרופא לנהוג משנה זהירות על מנת שלא לפרוץ את הסינוס.

עקירת שיניים ביולוגית כתהליך הכנה להשתלת שיניים

כדי שהשתלת שן תתבצע באופן מיטבי, חיוני לספק לה עצם היקפית בנפח מספק. עצם חזקה תוכל לקלוט את השתל בצורה יציבה ובריאה למשך שנים ארוכות. לעומת זאת, כאשר העצם חסרה או אינה חזקה מספיק כדי לקלוט את השתל, ההשתלה עתידה להיכשל והמטופל יסבול מאובדן עצם וסיבוכים נוספים.

עקירת שיניים ביולוגית שנעשית בצורה מקצועית וכוללת ניקוי יסודי של רקמת העצם מסייעת בשמירה על נפח העצם ומניחה יסודות לתהליך השתלת עצם איכותי.

שמירה על קיר העצם ופיצול שורשים כהכנה עתידית לשתל

כאשר השן הספציפית היא בעלת מספר שורשים חשוב לשקול פעולה הכוללת פיצול שורשים למספר חלקים והוצאתם בצורה נפרדת על מנת למנוע גרימת נזקים לקיר העצם. קיר העצם הוא בעצם מבנה התומך ביציבות השן, שמירה על המבנה תועיל לקליטה מיטבית של שתל בהמשך.

כיצד תכנון נכון של העקירה יכול למנוע הרמת סינוס?

עקירת שיניים בגישת ABT דוגלת בתכנון נכון של מהלך הטיפול מעת העקירה עד להשתלה. לכן, תמיד יילקחו בחשבון המאמצים הנצרכים על מנת לייצב את העצם ולמנוע מהמטופל תהליכים כירורגיים נוספים, אשר היה ניתן למנוע מראש. אחד מהתהליכים הללו הינו הרמת סינוס. השיניים אחוריות בלסת עליונה קרובות מאוד לסינוסים (מערות האף). בעת עקירה, פעמים רבות, הסינוס נוטה לצנוח למטה בגלל החלל שנוצר עקב העקירה ובכך נוצר מצב שבו אין מספיק עצם להשתלה בעתיד. למצב זה יש פתרון והוא כמובן הרמת סינוס. עם זאת, ניתן להימנע ממצב זה לכתחילה ע”י תכנון נכון של מהלך העקירה בגישת ABT.

בתמונה לעיל ניתן לראות 2 תמונות של אותה מטופלת בשני צדדים שונים של הפה. בצד ימין של התמונה בוצעה עקירה רגילה במרפאה אחרת, לאחר מכן הובחן באובדן עצם וצורך בהרמת סינוס לקראת השתלה. בצד שמאל של התמונה מצב העצם לאחר עקירה במרפאתנו בגישת ATB. בזכות גישה זו, נותרה מספיק עצם לקראת השתלה ללא צורך בהרמת סינוס. היופי בתמונה זו היא שניתן לראות כי באותה מטופלת, בהפרש של כשנה ובמצב רפואי זהה, התגובה הביולוגית הייתה שונה לחלוטין בין עקירה רגילה שבוצעה לעומת עקירה בשיטת ABT.

ביו-סטימולציה בלייזר – העתיד בתחום עקירות השיניים כבר כאן

מרפאת דנטלי-פרסונלי בניהולה של ד”ר שרית אברהם פועלת בהתאם לגישה הביולוגית ומציע רפואת שיניים מותאמת אישית. המרפאה פועלת בהתאם לחזית המחקר הדנטלי ומשתמשת בטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי לייצר תגובה ביולוגית מינימלית, להפחית כאב ולמנוע סיבוכים רפואיים.

בתמונה לעיל, טיפול באמצעות קרן הלייזר. ניתן לראות כי קרן הלייזר חודרת לעומק הרקמה ולתוך כל עובי שכבת החניכיים ומטפלת באופן יסודי בכל השכבות השונות של הרקמות העוטפות את השן.

המרפאה עושה שימוש במכשור לייזר חדשני המחטא ומנקה בצורה מעמיקה רקמות עצם חולות וכן מבצע ביו סימולציה ליצירת תהליכים ביולוגיים מעודדי צמיחה מחודשת של רקמות בריאות.

שימוש בשן העקורה על מנת לבנות את העצם מחדש באזור העקירה, לקראת השתלה

הידעת? ישנם מקרים בהם ניתן להשתמש בשן העקורה כדי לבנות מחדש את העצם. לקריאה כיצד עושים זאת ולמה זה טוב- היכנסו לקישור כאן

אנשים רבים מתעודדים לדעת שהשן העקורה שלהם לא תיזרק לפח אלא ממש יכולה להוות משתית לבניית עצם טובה לקראת ההשתלה. היכנסו למאמר וקיראו על כך.
החיסרון המרכזי של עקירת שן בשיטת ABT הינו העלות- עקירה רגילה עולה הרבה פחות בטווח זמן הקצר. עם זאת, בטווח זמן הארוך, ניתן להתרשם מהאמור לעיל כי החיסכון בעלויות נלוות של בניית עצם וחניכיים הינו משמעותי, מעבר לכך שהטיפול בהמשך הופך להיות הרבה יותר אפקטיבי. 
 

לסיכום

עקירת שן ביולוגית היא תהליך דנטלי מתקדם הכולל ניקוי וחיטוי מעמיק של רקמות מזוהמות במכתשית השן. טיפול בשיטה זו מונע מגוון בעיות רפואיות ומהווה תשתית אופטימלית לביצוע השתלת שן בהמשך בקליטה מיטבית. מרפאת דנטלי-פרסונלי – מרפאת שיניים בירושלים של ד”ר שרית אברהם, נוקטת בשיטה הביולוגית לביצוע מגוון טיפולים דנטליים ובתוכן עקירות שיניים והשתלות שיניים ומשתמשת במכשור דנטלי בטכנולוגיות מתקדמות לשיפור התהליך הטיפולי, הפחתת רמת הכאב והאצת תהליך ההחלמה. לקראת עקירת שן? לקביעת פגישת ייעוץ עם ד”ר שרית אברהם צרו קשר עכשיו: 02-3819945

חזרה לחלק מסוים במאמר
Picture of דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 02-3819945

Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן