לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
Close this search box.

5 דברים שחשוב לדעת לפני טיפולי השיניים

דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

מומחית להשתלות ורפואת שיניים, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

תוכן עניינים

אם הגעתם לכאן אז כנראה שיש לכם צורך להבין יותר לעומק מדוע יש לכם כל הזמן בעיות עם השיניים. אנשים רבים נמצאים במצב שבו הם עוברים עוד ועוד טיפולי שיניים וזה פשוט לא נגמר. בכל פעם מגיעים למרפאה, עושים עוד טיפולים ובפעם הבאה מגלים שיש עוד ועוד טיפולים. מהסיבה הזו בדיוק אנשים רבים חשים מאוד מאוכזבים מתוצאות טיפולי השיניים שלהם. הם מרגישים שלא משנה כמה טיפולים הם יעברו, הם ימשיכו לפתח כל הזמן בעיות בלי להגיע למצב שבו בריאות הפה שלהם יציבה.

 

על מנת להפסיק לסבול מהשיניים ולהתחיל ליהנות מבריאות פה יציבה ישנם 5 דברים שחשוב לדעת לפני טיפולי השיניים, עליהם נרחיב ממש עוד מעט. אבל לפני שנדבר על 5 הדברים הללו, חשוב להבין משהו אחד משמעותי.

ישנם 2 סוגים של טיפול בשיניים:

  1. טיפול מקומי בנזק שנוצר (ז”א – אם יש חור אז עושים סתימה, אם יש כאב חזק שמעיר משינה – עושים טיפול שורש, אם יש סדק בשן – עושים כתר, אם יש דלקת חניכיים – עושים טיפול חניכיים), שמאוד קל ופשוט להבין מה עושים בו.
  2. טיפול בגורם לנזקי הפה והשיניים. ז”א, אם יש חור בשן – אז מאבחנים מדוע נוצר החור ומטפלים בסיבה להיווצרות החור. לדוגמא – כשיש חור ממוקד בין השיניים, לרוב מדובר בחוסר ניקוי יעיל בין השיניים והפתרון הוא שימוש בחוט דנטלי או מברשות קטנות לניקוי האזור.

דוגמא נוספת היא – כאשר יש נסיגת חניכיים, הטיפול הממוקד יהיה טיפול חניכיים להפחתת הדלקת.

עם זאת, לנסיגת החניכיים יכולים להיות הרבה מאוד גורמים – צחצוח קשה מדי, חומציות גבוהה של הפה, נשימת פה, שיניים עקומות, פעולה חזקה מדי של שרירי הלסת וחוסר יציבות של מפרק הלסת. במצב כזה, טיפול החניכיים המקומי לא יוכל לאפשר לנו לקבל תוצאות טובות מספיק לעצירת הנסיגה ולכן חשוב לטפל בגורמים לבעיה. לכן, ברור עתה כי חשוב לבדוק את הדברים, שיכולים להשפיע על מצב הפה ,החניכיים והשיניים, על מנת שיהיה ניתן לתת מענה שהוא לא רק מטפל באופן נקודתי בבעיה אלא גם פותר את הסיבה לבעיה.

 

5 הדברים שחשוב לבדוק לפני טיפולי השיניים

1. תפקוד דרכי הנשימה העליונות

אחד הדברים המשפיעים ביותר על מצב בריאות הפה הינו תפקוד דרכי הנשימה העליונות. מידת ההשפעה של תפקוד נשימתי לקוי של דרכי הנשימה העליונות יכולה להיות מאוד גדולה על השיניים ולכן יש לתת על כך את הדעת ולקבל החלטה האם יש צורך וכיצד יש לטפל במצב. תפקוד לקוי, אנטומיה צרה, גודש של הסינוסים, אף סתום, נזלת מתמשכת, קושי לנשום מהאף במהלך היום או הלילה יכול להשפיע במידה ניכרת על רמת החומציות בפה ועל שחיקת שיניים ובעיות בחניכיים ונסיגה.

כאשר אנו נוטים לסבול כל הזמן מהשיניים ללא כל סיבה הגיונית, באחוזים גבוהים מאוד מדובר בקושי לנשום כראוי בזמן הלילה. מי שחווה בעיה לנשום מהאף במהלך היום- יהיה בוודאי מודע לכך. אך חלק ניכר מהאנשים אינם מודעים לעובדה שיש להם בעיה לנשום מהאף במהלך הלילה. כאשר מתקשים לנשום מהאף, הדרך היחידה שנותרת לנשום היא, כמובן, דרך הפה. נשימה דרך הפה נמצאה כגורם לעליה בבעיות של הפה, החניכיים והשיניים מכיוון שהאוויר הנכנס דרך הפה מייבש את הרוק ומותיר את הפה ללא הגנה וחשוף לחומציות וחיידקים מזיקים.

פעמים רבות, בעת פגישת אבחון מקיפה במרפאת השיניים ניתן להבחין בקשר שבין קושי לנשום מהאף לבין נזקי הפה, אשר נצפים בבדיקה. בהמשך, נוכל להבין מדוע חשוב לאבחן זאת במרפאת השיניים וכיצד דבר זה יוכל לסייע לכם להפסיק לסבול מהחניכיים ו/או השיניים ולהתחיל ליהנות מיציבות בריאות הפה.

 

2. בחינת הסימטריה של הפנים והלסתות


עוד לפני שמתחילים להסתכל על השיניים, אם אתם רוצים להבין מה משפיע עליהן ישנם דברים שאפשר ללמוד ממידת הסימטריה של הפנים והלסתות. לדוגמא, אתם יכולים ממש עכשיו להסתכל במראה ולבחון לדוגמא את גשר האף שלכם – האם הוא ישר או שהוא נוטה מעט או יותר לימין או שמאל? אם גשר האף לא ישר ונוטה לאחד הצדדים זה יכול להעיד על סטייה של מחיצת האף שלכם, מה שיכול להשפיע על הנשימה שלכם בעת שנת הלילה. וכבר הבנו מהסעיף הקודם שיכולה להיות לכך השפעה מאוד משמעותית על השיניים שלכם.

 

3. תפקוד מפרק הלסת ושרירי הלעיסה


למפרק הלסת והשרירים ישנה השפעה ניכרת על מצב השיניים. כאשר קיים מצב של חוסר תיאום בין מיקום מפרק הלסת ותפקוד שרירי הלעיסה – יכולים להיווצר נזקים רבים לשיניים. אם מפרק הלסת לא מתפקד כהלכה הוא יכול לגרום לשרירים להפעיל הרבה מאוד כוחות על השיניים ובכך לגרום לכאבים, לסדקים בשיניים ואף להחליש את החניכיים וזה במיוחד רלוונטי למי שכבר נעקרו לו שיניים בגלל אחד מהמצבים האלו או יותר.

 

4. מבנה קשתות השיניים והיחסים בין השיניים בלסת התחתונה לשיניים בלסת העליונה.


בשלב זה בוחנים את מידת ההתאמה בין גודל וצורת קשת השיניים העליונה (קשת השיניים = המבנה בו מסודרות כל השיניים לאורך כל הלסת) לקשת השיניים התחתונה, לצפיפות השיניים/ רווחים, למיקום השיניים בתוך כל קשת וכן להיבטים מבניים נוספים. הרבה אנשים חושבים בטעות שאם השיניים שלנו עקומות מדובר בעיקר בעניין קוסמטי, אבל בעצם האופן שבו קשתות השיניים שלנו בנויות יכול מאוד להשפיע על מצב השיניים והחניכיים.

כמה קילוגרמים אתם מסוגלים לשאת באמצעות הידיים? התשובה של רוב האנשים היא שהם יכולים לשאת בין 10 ל 70 קילו. האם ידעתם ששרירי הלעיסה יכולים להפעיל בין 150 ל 1500 קילוגרם כוח? כן, בדיוק מה ששמעתם. עכשיו, תחשבו כמה כוחות השיניים שלנו צריכות לשאת מדי יום. אז כמו שברור לכם שבניין לא יוכל לעמוד תחת משקל מסוים אם הוא לא יהיה בנוי באופן הנכון כך גם מבנה הפה שלנו. אם יש לכם נסיגת חניכיים, שיניים שהן לא יציבות וניידות, שחיקת שיניים ואפילו שן או שיניים שנעקרו בגלל סדק בשן, סביר להניח שיש משהו במבנה השיניים שלא בנוי כמו שצריך כדי לשאת בעומסים הכבדים המופעלים ע”י שרירי הלעיסה ולכן אתם ממשיכים לסבול מהשיניים כל הזמן.

 

5. מאזן החומציות של הפה


רקמות הפה, השיניים והחניכיים יכולים להיות בריאים רק במצב בו נשמר מאזן החומציות של הפה. פה בריא יכול להתקיים במצב של חומציות נמוכה. אם החומציות נהיית גבוהה- דבר זה יכול להשפיע באופן ישיר ולגרום לחורים בשיניים, בעיות חניכיים ואפילו לאפטות וכיבים בפה מאזן החומציות של הפה מושפע מ: תפקוד בלוטות הרוק, כמות הפלאק, התזונה ותפקוד מערכת העיכול. אלו הם 4 הגורמים שמשפיעים ביותר על מאזן החומציות בפה. .

לדוגמא, אם אתם נוטים לסבול מדלקת חניכיים, דימום, נסיגה ואף חורים בשיניים, המצב הזה יכול להיות מושפע באופן מאוד משמעותי ע”י תפקוד בלוטות הרוק שלכם. קצת קשה לבדוק את תפקוד בלוטות הרוק בבית, אבל כדי שבכל זאת תוכלו לבדוק את זה כבר עכשיו אני מזמינה אתכם להסתכל פנימה אל תוך הפה ולראות מה קורה שם- האם הפה נראה כמו רטוב ע”י מים? והאם הנוזל הזה נראה שקוף וחלק או שהוא קצפי או אפילו לבן. אם הוא שקוף וחלק כמו מים אז סביר להניח שהכל בסדר, אבל – אם אתם רואים בועות של קצף שטות בתוך הפה זה יכול להיות כבר סימן ראשון לכך שמשהו בנוזל הרוק שלכם לא מתפקד כמו שצריך וזה כבר יכול להסביר לכם למה אתם סובלים מהבעיות האלו בשיניים.

5 דברים אלו; מאזן החומציות של הפה, תפקוד מפרק הלסת ושרירי הלעיסה, מבנה קשתות השיניים, הסימטריה של הפנים ותפקוד דרכי האוויר העליונות הם 5 הדברים המשפיעים ביותר על מצב בריאות הפה והשיניים. כאשר מאבחנים באופן הנכון את הגורם לבעיות בפה, החניכיים והשיניים קל יותר לכוון לטפל באופן משולב- הן בנזקים שנגרמו והן בגורם לנזקים. כאשר נמצאים במצב בו עוברים עוד ועוד טיפול שיניים ובכל זאת לא מפסיקים לסבול ולהצטרך לעבור שוב ושוב טיפולים, האבחון של הגורם לבעיות הפה הוא משמעותי ביותר והדרך היחידה להצליח היא ע”י אבחון נכון, המאפשר לכוון את הטיפול באופן מקיף ומדויק לצרכים שלך.

 

87% מבעיות השיניים שלנו מושפעות ישירות מהדברים המשפיעים עליהן בסביבת הפה והגוף.

תהליך ריפוי מעמיק של בריאות הפה וטיפול במחוללים הגופניים יכול להפחית את סיבוכי השיניים והחניכיים ולמנוע טיפולים וניתוחים במעל ל-80% מהמקרים.

רפואת השיניים יכולה להציע לנו הרבה יותר מאשר טיפול נקודתי. היא יכולה להפוך אותנו ממטופלים למתרפאים. ברפואת שיניים שלמה חוקרים ומאבחנים את הגורמים לבעיות בשיניים ובונים אסטרטגיית טיפול ושיקום ממוקדת ואפקטיבית שמובילה לבריאות שלמה של הפה.

YouTube player
חזרה לחלק מסוים במאמר
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 077-9974460

שן בינה כלואה
שן בינה כלואה

כילדים לא הרגשנו את השיניים בוקעות מהחניכיים, אבל כמבוגרים קשה לנו מאוד לשכוח את כאבי הבקיעה והצמיחה של שיניי בינה

קרא עוד »
Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן