לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
Close this search box.

טיפול חניכיים: מה זה ובאילו מקרים צריך לבצע אותו?

טיפול חניכיים

בעיות חניכיים עלולות להתפתח ללא תסמינים, עד שהן מחמירות, אז מגיעים הדימומים, הרגישות והדלקות וללא טיפול, גם אובדן השיניים. איך מזהים בעיות חניכיים ואילו טיפולים מציע כיום תחום הפריודונטיה? כל המידע בהמשך!

דימומים בחניכיים, נפיחות, רגישות, כאבי שיניים וריח רע מהפה? ייתכן שיש לכם דלקת בחניכיים, אולי כבר במצב מתקדם, מאחר שמחלות חניכיים מתפתחות פעמים רבות בצורה בלתי מורגשת.

הסיבה המרכזית לבעיות החניכיים למיניהן היא הפלאק, רובד שמקורו בשיירי מזון, המצטבר על ובין השיניים ועם הזמן מתפתחות בו אוכלוסיות חיידקים המביאות לעששת ולדלקת. הסטטיסטיקה אומרת ששלושה מכל ארבעה אנשים, יפתחו בחייהם מחלת חניכיים. אצל חלקם, היא עלולה להחמיר, להפוך למחלה כרונית ולגרום לנזקים קשים לפה.

 

איך מתפתחות בעיות חניכיים?

בעיות חניכיים מתפתחות בהדרגה. חיידקים הניזונים משיירי המזון שבפה מצטברים בשכבת הפלאק ומפרישים רעלנים החודרים לשיניים ולכיסי החניכיים. בהמשך תיווצר בחניכיים דלקת, שהיא תגובה חיסונית להופעת חיידקים. הדלקת תתבטא בנפיחות, כאבים, דימומים ואפילו מוגלה, כל אלה יביאו לאובדן חניכיים ויערערו את אחיזת השיניים בעצם הלסת, מה שיכול להוביל, ללא טיפול, לנשירת שיניים.

חוסר המודעות להן והעובדה שמחלות החניכיים אינן גורמות לכאב בתחילת דרכן, יביאו פעמים רבות להזנחה ולהידרדרות במצב, עד שייווצרו נסיגת חניכיים או מחלת חניכיים כרונית.

 

גורמי סיכון לבעיות חניכיים

הופעה של דלקת חניכיים נפוצה יותר ככל שמתבגרים, אך יש לה גם גורמי סיכון נוספים כמו עישון, לחץ נפשי, תזונה לקויה, בעיות במערכת העיכול ואפילו הריון, לצד הרגלי הזנחה וקושי לשמור על היגיינת פה.

מחלות כמו סוכרת, מגבירות גם הן את שכיחות הופעת דלקות חניכיים וכן שימוש בתרופות מסוימות, בהן תרופות להורדת לחץ דם, המביאות להרחבת כלי הדם ובכך מגבירות סיכון לדלקת.

בילדים, דלקת חניכיים היא התופעה נדירה יחסית, אך יכולה להעיד על מחלות כרוניות, כמו בעיה בתפקוד כדוריות הדם הלבנות ולכן חשוב להגיע לבירור במרפאה בהקדם.

YouTube player

מחלת חניכיים כרונית: פריודונטיטיס

כשבעיית חניכיים אינה מטופלת, הפלאק שעל גבי השיניים וברווחים שביניהן לבין החניכיים מסתייד והופך לאבנית, שהוא חומר קשה יותר להסרה.

במקביל, נוצרים כיסי עומק בחניכיים, אשר הולכים וגדלים ומביאים בין השאר לנסיגות חניכיים. בהמשך נוצרת פגיעה נרחבת ברקמת העצם שסביב שורש השן, שעלולה להביא להתרופפות השיניים ולנשירתן.

אבל לדלקת חניכיים שאינה מטופלת, יש לדעת, עלולות להיות גם השלכות רפואיות אחרות וחמורות יותר, הנובעות מהתפשטות הזיהום בגוף, כמו הסתיידות כלי דם, מחלות לב, שבץ מוחי, דלקות ריאה והחמרה במצבי סוכרת.

דלקת שהפכה למחלה כרונית בחניכיים, נקראת פריודונטיטיס. במצב כזה, קיים הרס נרחב של עצמות הלסת התומכות בשיניים. בבדיקת חלל הפה, יתגלו במצב כזה מרווחים גדולים בין השיניים לחניכיים ואף נסיגות חניכיים, החושפות את שורשי השיניים.

למרות מגוון טיפולי החניכיים המתקדמים הקיימים כיום, מחלת חניכיים יכולה להיות מצב בלתי הפיך, המחייב מעקב קפדני, כדי לשמר את השיניים הטבעיות ומראה פה כולו. כדי שלא להגיע למצב כרוני, כדאי להגיע למרפאת השיניים בהקדם ולא לחכות להידרדרות שתצריך טיפולים כואבים, מורכבים ויקרים.

 

מתי צריך לגשת לטיפול חניכיים? 

כאשר ניתן לזהות אפילו תסמין אחד המעיד על בעיית חניכיים, אם זה דימום בזמן צחצוח שיניים, הופעת ריח רע מהפה, אדמומיות ונפיחות בחניכיים וכמובן שיניים מתנדנדות בשל אובדן עצם לסת ורקמת חניכיים, מומלץ להגיע בהקדם לרופא פריודונט, לביצוע בדיקה ואבחון מעמיק של המצב ולהתאמת מהלך הטיפול המתאים והנכון לשיקום הפה.

במהלך האבחון יבצע פריודונט צילום סטטוס של חלל הפה, שיבחן כל שן בנפרד מכמה זוויות, להערכת כמות האבנית שהצטברה עליה, מידת ההרס בשן ומצב השורש.

במקביל, יתשאל הרופא את המטופל על מצבו הרפואי הכללי, כדי לעמוד על הגורמים שהביאו לדלקת החניכיים.

לאחר בחינת המצב, יגבש רופא תוכנית טיפול אישית למטופל לשיקום החניכיים, שלעתים תערב אבחנה וטיפול אצל מומחים נוספים, כמו רופא אף אוזן וגרון, מומחה לטיפול שורש או אורתודנט (רופא העוסק ביישור שיניים, במקרים שמבנה השיניים מקשה על ניקוי הפה).

 

טיפולי חניכיים לשיקום הפה

טיפולי החניכיים המוצעים כיום במרפאות הפריודונטיה רבים ומגוונים, חלקם הליכים כירורגיים, כך שניתן להתאים את הטיפול לצרכיו ולמצבו של כל מטופל.

אם זה אפשרי, עדיף לנסות תחילה ללכת על טיפול חניכיים משקם, ללא ניתוח. בבדיקה מחודשת כמה שבועות אחר כך, ניתן יהיה לקבל ביחד עם הרופא החלטה מושכלת, האם יש צורך גם בניתוח, כדי להגיע להחלמה מלאה.

להלן הטיפולים הקיימים לשיקום חניכיים:

טיפול שיננית 

טיפול השגרה ההכרחי למיגור העששת, האבנית ומחלות החניכיים ונחשב יעיל בטיפול בדלקות חניכיים קלות. אורכו עד 20 דקות ומומלץ לבצע אותו פעמיים בשנה.

 

ניקוי עמוק והקצעת שורשים

טיפול חניכיים מתקדם, המתבצע רק על ידי פריודונט מוסמך. טיפול כזה מתאים לדלקת מפושטת, שכבר יצרה כיסים בחניכיים בהם מצטברים חיידקים.

הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית ובמהלכו מנקה הרופא את כיסי העומק מהאבנית ומרקמת החניכיים המודלקת, מנקה את שורשי השיניים ומקציע אותם, למניעת חריצים שבהם עלולים להצטבר חיידקים. בסיום הטיפול, מתבקש המטופל ליטול אנטיביוטיקה למשך כמה ימים, למניעת חזרת הזיהום.

 

ניתוח לניקוי עמוק

הליך כירורגי, שנועד  לטפל בדלקות חניכיים, כאשר הניקוי השמרני אינו מספיק. ההליך נערך בהרדמה מקומית ובמהלכו מורמים החניכיים, כדי לנקות את אזור השורשים בצורה יסודית.

לאחר הניקוי, מחדירים למשטח השורש חומר בשם אמדוגיין – EMD – enamel matrix derivate/, כדי לקדם התחדשות של רקמות החניכיים והעצם סביבו ואז נתפר הפתח באמצעות מיקרוסקופ, למניעת הצטברות פלאק מחודשת לאחר הניתוח.

תהליך ההתחדשות של הרקמות מתחיל מיד לאחר הפעולה הכירורגית ויכול להימשך לעתים יותר משנה. לאורך השבועיים שלאחר ההליך, המטופל מתבקש לצחצח את האזור במברשת שיניים רכה מיוחדת, הניתנת לו ביום הניתוח.

 

השתלת עצם 

הליך ניתוחי גם הוא, המיועד למקרים שבהם עצם הלסת מדולדלת וחסרה. מדובר בהשתלת עצם לאזור, הנלקחת מהמטופל עצמו או תורם. סביב האזור המושתל, נמרח ג’ל המעודד התחדשות של רקמת העצם והחניכיים.

 

השתלת רקמת חניכיים 

הליך כירורגי נוסף, המתבצע כאשר קיימת נסיגת חניכיים חמורה, המביאה לחשיפת שורש השן. להשתלת רקמת החניכיים, משתמשים ברקמה הנלקחת מפיו של המטופל.

 

החלפת כתרים או שתלים 

נדרשת לעיתים גם כן, כחלק מהטיפול בבעיות חניכיים שנגרמו על ידי כתרים או שתלים שלא תוחזקו כראוי.

 

איך ניתן למנוע בעיות חניכיים? 

למרות שהן כאמור מאוד נפוצות, בעיות חניכיים אינן גזרת גורל. ניתן למנוע את הופעתן ולשמור על חניכיים בריאות, באמצעים פשוטים, כמו הקפדה על צחצוח שיניים נכון פעמיים ביום, במקביל לשימוש בחוט או קיסמים דנטליים לניקוי השיניים אחרי כל אכילה. במקביל, ניתן להיעזר בתכשירי שטיפת פה המכילים פלואוריד, למניעת עששת.

מומלץ מאוד, ולא רק עבור החניכיים, להפסיק הרגלי עישון ושתיית אלכוהול מוגברת, ולבדוק האם מי מהתרופות הקבועות שנוטלים, עלולה לסכן במחלות חניכיים.

בנוסף, חשוב כאמור להקפיד על ביקור, אחת לחצי שנה, אצל רופא שיניים לביקורת כללית ואצל השיננית, להסרת אבנית ורובד החיידקים, לפני שיתפתחו דלקות והמצב יידרדר.

לטיפולי חניכיים בירושלים והסביבה התקשרו עוד היום לקביעת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות 02-3819945  | ד”ר שרית אברהם

חזרה לחלק מסוים במאמר
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 077-9974460

הקצעת שורשים
הקצעת שורשים

חניכיים מדממות? הפרשת מוגלה מהחניכיים? תמרור אזהרה! זה הזמן לפנות לרופא השיניים ולקבל טיפול מיידי. הזנחה תמיד היוותה גורם לתוצאות בלתי

קרא עוד »
Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן