לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
Close this search box.

האם התרופות שלי יכולות לגרום לבעיות בשיניים ובחניכיים?

דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

מומחית להשתלות ורפואת שיניים, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

תוכן עניינים

לתרופות, הניטלות באופן קבוע, יכולה להיות השפעה ב- 2 מישורים על בריאות הפה: 1. הן יכולות להשפיע ולגרום לבעיות בפה, 2. הן יכולות להשפיע על מסלול הטיפול הייחודי לך, כאשר יש לך צורך בטיפול שורש. בכתבה זו נתייחס לבעיות הפה, השיניים והחניכיים, העלולות להיגרם, בתופעת לוואי של נטילת תרופות באופן קבוע.

תרופות רבות יכולות להשפיע על תחושות, כאבים, רגישות ובעיות בפה, ביניהן: תרופות קונבנציונליות, ויטמינים, מינרלים ואף מיצויים צמחיים. לכן, חשוב מאוד, שהצוות הרפואי, המטפל בך, במרפאת השיניים, ידע בדיוק מה הן התרופות שניטלות על ידך באופן יומיומי, כולל תרופות ללא מרשם, תוספי תזונה, סוכריות מציצה וגומי לעיסה המכילים ויטמינים מינרלים ופרוביוטיקה. כאן ניתן למצוא רשימה של מספר תופעות לוואי נפוצות, בקרב אנשים שנוטלים תרופות.

 

חורים בשיניים

פעמים רבות, כאשר התרופות ניטלות במצב נוזלי, בסירופ, הן מכילות סוכר בתוכן. הדבר משפיע בעיקר על מבוגרים אשר מתקשים לבלוע כדורים ולכן מקבלים משככי כאבים בסירופ. הסירופ הוא מאוד דביק ועלול לגרום להידבקות של סוכר אל השיניים ובכך להעלות את הסיכוי לחורים בשיניים. לכן, מוטב לחשוב על דרכים חלופיות לשיכוך הכאבים או מציאת סירופ נטול סוכר. במידה ולא ניתן לעשות זאת, מוטב להקפיד לצחצח את השיניים מיד לאחר נטילת הסירופ.

 

שינוי בתחושת הטעם

ישנן תרופות, אשר אחת מתופעות הלוואי הידועות שלהן הוא שינוי בתחושת הטעם, כגון: תחושת טעם מתכתי, טעם מר או אפילו אובדן תחושת הטעם. בין תרופות אלו ניתן למצוא קשת רחבה של תרופות, אשר נועדו לטפל במצבים כגון: בעיות לב, בעיות במערכת העצבים (כגון בעיות שינה, פרקינסון, אלצהיימר ועוד), משככי כאבים ממשפחת NSAIDS (בתוכם אדקס, אדוויל, איבופרופן), תרופות לטיפול בבעיות נשימה כמו אסטמה, הניטלות בשאיפה (לדוגמא-ונטולין, בודיקורט), וכן תרופות להפסקת עישון (גם מדבקות ניקוטין, אשר מוצמדות אל העור).

 

תגובה ברקמות הרכות של הפה

ישנן תרופות, אשר עלולות לגרום לשינוי צבע החניכיים, כיבים או אפטות וכן לדלקת בחניכיים ובפה. בין תרופות אלו ניתן למצוא: תרופות לטיפול ביתר לחץ דם, תרופות אימונוסופרסיביות (מדכאות מערכת החיסון, המשמשות בעיקר במחלות אוטואימוניות כמו לופוס, הידועה גם בשם זאבת וכן לאחר השתלת איברים), כימותרפיה וכן גלולות למניעת הריון. ישנם טיפולים מניעתיים במרפאת השיניים, היכולים לסייע בהפחתת תופעות הלוואי, הנגרמות מנטילת תרופות אלו. לכן, כדאי בהחלט להיוועץ עם רופא שיניים במידה ועליך ליטול תרופות אלו וברצונך להימנע מאי הנוחות, הנוצרת כתוצאה מתופעות הלוואי.

 

יובש פה

יובש פה הינה תופעה מאוד נפוצה, שיכולה להיגרם כמעט ע”י כל תרופה. בלוטות הרוק שלנו מאוד רגישות ויכולות להגיב די מהר לתרופות ע”י ירידה בהפרשת הרוק.

יש לקחת בחשבון כי התחושה של היובש בפה נחלקת בעיקר ל-2 מצבים:

1. יובש פה אמיתי, הנגרם ע”י ירידה בהפרשת הרוק.
2. יובש פה תחושתי- הרוק עדיין מופרש באופן תקין אך נוצרה בעיה תחושתית, הגורמת לתחושה של יובש פה.

כאשר בלוטות הרוק מפרישות רוק באופן תקין ובכל זאת ישנה תחושה של יובש בפה, מקור הבעיה הינו במערכת העצבים ולא בתרופות עצמן.

בין התרופות, הגורמות לתופעה של ירידה בהפרשת הרוק ניתן למצוא:
תרופות להורדת לחץ דם (בעיקר תרופות משתנות),
תרופות להרפיית השרירים,
תרופות לפרקינגסון,
תרופות נוגדות דיכאון וחרדה,
נוגדות אלרגיה (אנטי- היסטמינים)
וכן רשימה ארוכה מאוד של תרופות.

 

לרוק יש תפקידים רבים:

1. לספק לנו הגנה מפני חיידקים – ברוק ישנם נוגדנים וחלקיקים קטנים של מערכת החיסון, שמטרתם להגן על הפה מפני מחלות, הנגרמות ע”י חיידקים.
2. הגנה מפני נזקי חומציות – לרוק יש יכולת כימית לנטרל חומציות בפה. חומציות עלולה לגרום למגוון רחב של בעיות – חורים, נסיגת חניכיים, שחיקת שיניים, דלקת חניכיים, דימום ומחלות חניכיים מדרגה קלה עד חמורה ביותר.
3. סיכוך הרקמות – בתוך הפה שלנו ישנן רקמות רבות, השונות זו מזו בתכונתן. יש את רקמות השן, החניכיים והרקמות הרכות. בכל פעם בה אנו פותחים, סוגרים את הפה ולועסים את המזון, רקמות אלו באות במגע זו עם זו. על מנת שהמגע בין הרקמות יעבור חלק וללא חיכוכים, יש צורך בחומר סיכה, המגיע מן הרוק. כאשר ישנה ירידה בתפקוד הרוק, נוצרים חיכוכים בין הרקמות הללו אאשר יכולים להתבטא בדלקת, כאב, כיבים, אפטות ועוד.

 

התנפחות של החניכיים

מצב זה יכול להיות נפוץ יותר בקרב אנשים הנוטלים תרופות לטיפול באפילפסיה, יתר לחץ דם וכן לאחר השתלת איברים. במטופלים, הנוטלים תרופות אלו וסובלים מתופעת לוואי זו יש לוודא שטיפולי החניכיים התחזוקתיים נעשים באופן תדיר ומותאם אישית, בהתאם למצב ולסוג התרופה הניטלת.

 

דימום בלתי מוסבר

תרופות נוגדות קרישה, כגון: אספירין, הפרין ו-וורפרין יכולות לגרום לתופעת לוואי של דימום יתר מהחניכיים בפרט ורקמות הפה בכלל. תרופות אלו הן אמנם חיוניות למניעה של התקפי לב, שבץ מוחי ובעיות כלי דם, אך לעתים רבות הן גם יכולות להגביר את הדימום בעת ניתוחים או טיפולי חניכיים. חשוב מאוד שהצוות הרפואי, שמטפל בך במרפאת השיניים ידע בדיוק אילו תרופות אתה נוטל, על מנת שמהלך הטיפול יותאם עבורך באופן אישי, למניעת דימום יתר.

לסיכום, בעת הגעתך למרפאת השיניים חשוב שכל אחד ואחד מהצוות הרפואי, יהיה מודע לתרופות הניטלות על ידך וכן למסלול הטיפול הייחודי, המתאים למצבך, על מנת שהטיפול יעבור באופן הטוב והבטוח ביותר עבורך.

חזרה לחלק מסוים במאמר
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 077-9974460

קשיי שינה

מה הקשר בין השתלות שיניים לקשיי שינה? לכן, אם אתם סובלים משחיקת שיניים ועד היום אמרו לכם שאין מה לעשות,

קרא עוד »
טיפול או ריפוי?

לפני שנענה על השאלה – מה ההבדל בין תהליך ריפוי לטיפול בשיניים והחניכיים, תחילה ננסה להבין מה באמת מחפשים כשפונים

קרא עוד »
Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן