לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
Close this search box.

ניקוי רעלים – האמנם?

דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

מומחית להשתלות ורפואת שיניים, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

תוכן עניינים

כבר מעל 10 שנים, אשר במהלכן אני מטפלת הרבה מאוד באוכלוסייה ייחודית, שרובה משתייכת לסוג האנשים שמתעסקים הרבה מאוד עם הבריאות שלהם – אוכלים בריא, עושים צומות/ניקויים, ספורט, מדיטציות, יוגה והרשימה עוד ארוכה. הדבר הבולט, אשר מאפיין אוכלוסייה זו, הוא שלמרות כל המאמצים לתחזק את בריאותם, הם עדיין סובלים מאוד מכל מני בעיות שאינן נחשבות ‘מחלות’ אך איכות החיים שלהם ירודה עקב עייפות מוגברת, חוסר שקט במערכת העיכול, קושי לישון באופן רצוף במהלך שנת הלילה, צפיפות עצם נמוכה, חרדה מוגברת שמנהלת את חייהם, קושי בקיום קשרים ברמה האישית, חברתית, זוגית, משפחתית… ובנוסף, רבים מהם סובלים מבעיות של הפה, השיניים והחניכיים.

 

ניקוי רעלים – בואו נבין את זה לעומק

כל עוד יש רקמות מורעלות בתוך הפה, השיניים והחניכיים – הגוף לא יוכל לממש את פוטנציאל הניקוי שלו ולהבריא. כמאמר ‘כל עוד הוא קולט אינו פולט’.

  • יצירת הבנה מעמיקה והוכחות מדעיות לגבי כך שאדם הסובל מבעיות בפה, השיניים או החניכיים אינו יכול להיחשב אדם בריא.
  • להרחיב את הדיון לגבי הצורך, הלא ממומש, של מטפלים ברפואה משלימה להרחיב את סל הכלים הדיאגנוסטיים שבידיהם ולאפשר להם לקדם את מטופליהם לרפואה שלמה באמת.
  • יצירת שיתוף פעולה נכון בין המטפל ברפואה משלימה לבין הצוות הרפואי+ פרא- רפואי.
  • לקיים דיון פורה בנושא החרדה הרפואית והדנטלית כחלק בלתי נפרד מתהליך ניקוי רעלים רגשי, נפשי ומתן סיוע משמעותי למטופל להגיע לרפואה שלמה באמת.

 

ניקוי רעלים זה לא רק תזונה או צום מיצים/מים/ צום מלא

לא ניתן לצאת מנק’ הנחה שמישהו בריא רק בגלל המאמצים שהוא משקיע בבריאות, יש צורך להבין כי מדדים אובייקטיביים הם אלו שינחו ויבדילו בין אדם בריא לאדם שאינו בריא, גם אם הוא אינו מוגדר כ’חולה’ על פי המדדים של הרפואה הקונוונציונלית, אלא על פי מדדים  בסיסיים של איכות חיים ותופעות של טרום מחלה (שיכולות להימשך הרבה מאוד שנים לפני שנוצרות מחלות של ממש).

כאשר ישנן מחלות של הפה, השיניים ו/או החניכיים, דבר זה מעיד, על פי רוב על בעיה בתפקודי הגוף. בעיות רבות בתפקודי הגוף הן בעיות שניתן לפתור אותן ע”י תזונה ואורח חיים בריא. זאת מכיוון שרקמות הגוף שלנו הן בד”כ בעלות יכולת חידוש גבוהה. יכולת זו מגיעה לרקמות מעצם היותן מלאות בכלי דם, אשר יכולים להביא אליהן חומרים ותאי דם  המעודדים ריפוי והתחדשות (ע”י תהליכי דלקת חניכיים. יש לעמוד על כך שרבים מתייחסים לתהליך הדלקתי באופן הלא נכון וחושבים אותו בטעות למחלה, אך אין זה כך בהכרח, כי אם תהליך שהגוף מייצר לצורך ריפוי, בתחילה). לעומת זאת, בשונה מרקמות אחרות בגוף, אל השיניים מגיעה כמות מועטה יותר של כלי דם ולכן יכולת ההתחדשות שלהם, באופן טבעי וללא התעבות רפואית, הינה נמוכה יותר.

YouTube player

תהליך ניקוי הרעלים מול רקמות פה חולות

שיניים, חניכיים, ריריות, הינן רקמות דלקתיות, אשר כל עוד הן לא מטופלות הן מהוות מקור להצטברות רעלים בגוף. לכן, תהליך ניקוי רעלים והבראה, אשר אינו מתייחס לריפוי רקמות הפה, השיניים והחניכיים, הינו תהליך ניקוי רעלים, אשר תמיד יהיה בגדר לוקה בחסר גדול מאוד.

יתירה מכן, נכון להיום (שנת 2020), מחקרים מצביעים על כך כי מעל ל-45% מהשתלות השיניים יסתיימו במחלה דלקתית חמורה ביותר. מטפל ברפואה משלימה, שאינו מתייחס לבעיות הפה של מטופליו- מעיד אותם להמשיך לסבול ממצבים המגבירים רעילות בגופו וכל תזונה, אפילו המיטבית ביותר, לא תסייע לו להיפטר מכך.

לכן, חיוני ביותר, שכל מי שרואה בעצמו כמטפל הרוצה בטובת מטופליו באמת, יבין וידע לכוון את מטופליו למקומות שיסייעו לו לטפל בשיניו ויעשו את מיטב המאמצים לשמר את השיניים הטבעיות שלו.

 

יצירת הבנה מעמיקה והוכחות מדעיות לגבי כך שאדם הסובל מבעיות בפה, השיניים או החניכיים אינו יכול להיחשב אדם בריא.

מחלות הפה, פעמים רבות מהוות נק’ ראשונית להבנה כי ישנה בעיה בריאותית, שגם אם היא אינה מוגדרת כמצב מחלה, ע”פ הרפואה הקונוונציונלית והאדם עדיין מתפקד, מצב זה מעיד על טרום מחלה, שאילו מטפלים חכמים באמת יבינו ויתפשו אותה בזמן היא לא תדרדר ותתפתח לכדי מחלה של ממש.

הדם הזורם אל השיניים והחניכיים עובר דרך נימי דם קטנים מאוד. מחלה בשיניים ו/או החניכיים מעידה על חוסר בזרימת דם לאזורי אלו. חוסר בזרימת דם בנימי הדם הקטנים, יכול להעיד, לכשעצמו, על בעיות גופניות רבות. בין בעיות אלו: בעיה במאזן הסוכר בדם, הפרעות בתפקודי הכבד, בעיות בתפקוד מערכת העיכול ועוד.

בעיות בריאותיות נוספות, שיכולות להשפיע על השיניים והחניכיים, הינן: רפלוקס (עלייה של חומצה מן הקיבה אל הוושט וחלל הפה), בעיות ביצירת/הפרשת הרוק, בעיות נשימה, בעיות שינה בעיות יציבה ועוד. אבחון מעמיק ומדויק של בעיות הפה, יכול לעורר את ההבנה לגבי המצבים הבריאותיים הלא תקינים וטיפול מדויק בזמן הנכון יכול להבריא באופן שלם ואף להציל חיים של ממש.

 

להרחיב את הדיון לגבי הצורך, הלא ממומש, של מטפלים ברפואה משלימה להרחיב את סל הכלים הדיאגנוסטיים שבידיהם ולאפשר להם לקדם את מטופליהם לרפואה שלמה באמת.

כאמור, תזונה וניקוי רעלים הם כלי חשוב ומרכזי כדי להוביל את האנשים לרפואה שלמה. אך עם זאת, גם הרמב”ם כתב בספר הרפואות כי לא לכל אדם מתאים כל סוג תזונה. כיצד ניתן לדעת אם סוג התזונה מתאים למטופל ובאמת מסייע לו?

ישנו מגוון רחב של בדיקות, המציעות כיום לבדוק את מידת ההאמה של סוג התזונה לכל אחד באופן אישי. הבעיה עם בדיקות אלו הינה שהן בדיקות המצריכות מאנשים לעבור בדיקות פולשניות (כגון בדיקות צואה או דם), הבדיקות נעשות במעבדה או קופ”ח (לא נגישות באופן יומיומי) והן לרוב, מאוד יקרות (מאות ואלפי שקלים).

לעומת זאת, ישנה בדיקה שיכולה לסייע לאנשים, די בקלות להבין האם סוג התזונה באמת מתאים להם וכן להעיד על כיוון מחשבה והבנה לגבי תפקודי גוף נוספים.

בדיקה זו הינה בדיקת רוק. מדובר בבדיקת רוק פשוטה, שע”י לימוד נכון, כל מטפל (ואף כל מטופל) יכולים לבצע אותה ולקבל הבנה טובה יותר לגבי סוג התזונה ואורח החיים המתאים עבור המטופל.

 

איך מבצעים את בדיקת הרוק?

  • יורקים לתוך כוס קטנה (ממש כמו בדיקות אחרות) במשך כדקה וחצי.

למה מתייחסים בבדיקת הרוק?

  • לכמות הרוק
  • צבע הרוק
  • מרקם
  • רמת חומציות

מהי בדיקת רוק תקינה?

  • כמות הרוק- צריכה להיות לפחות 5 מ”ל
  • צבע הרוק-  צריך להיות שקוף
  • מרקם- כמו של מים (קליל וזורם)
  • רמת חומציות- 7.4

אם הכמות מעטה, הצבע עכור או בצבעים אחרים ולא שקוף, מרקם קצפי או כבד, רמת חומציות נמוכה- זה מעיד על בעיה, המצריכה טיפול. לרוב, הדבר הראשון שזה יצביע עליו הינו כי התזונה אינה מתאימה אישית עבור אותו מטופל. אם התזונה אינה מתאימה- בוודאי שהוא ימשיך לסבול מבעיות בריאותיות וירידה באיכות החיים וכמובן- ימשיך לסבול מהפה, השיניים והחניכיים.

בדומה לבדיקת הרוק, ישנן מספק בדיקות קלות, זולות וזמינות, אשר כל מטפל ברפואה משלימה יכול ללמוד אותן ולהשתמש בהן כאשר הוא רוצה להבין ולהעמיק כיצד ביכולתו לסייע למטופליו באופן הנכון והמדויק ביותר עבורם (כגון, שאלוני שינה, שאלוני בריאות הפה ועוד).

 

יצירת שיתוף פעולה נכון בין המטפל ברפואה משלימה לבין הצוות הרפואי+ פרא- רפואי.

כיום, קיים חוסר קשה מאוד ונרחב בשיח פורה בין עולם הרפואה לרפואה המשלימה. רופאים עדיין מסתמכים רבות על תרופות בלא כל ידע בעולם הרפואי המשלים ומטפלים משלימים רבים מטפלים במטופליהם ע”י תזונה או שיטות טיפוליות ספציפיות, כאשר המטופלים נותרים ללא מענה לבעייתם, מפני שלא נעשה בירור מעמיק ואבחון של מצב המטופל והתאמת דרך הטיפול באופן אישי ומדויק עבור כל אחד ואחד.

ישנן שיטות רבות ונפלאות, אך לא לכל אדם מסייעת כל שיטת טיפול. שימוש בכלים דיאגנוסטיים נכונים וקיום מרכז לימודי שיתופי בו יהיו חברים הן רופאים והן מטפלים, יוכל להוביל להפרייה הדדית, שתסייע באופן נכון ומדויק יותר למטופלים ותוביל אותם באמת לרפואה שלמה.

חלק ממטרת ביטאון זה היא לקרוא לרופאים ולמטפלים לשלב ידיים על מנת ליצור עולם רפואי שלם וטוב יותר עבור כולנו.

 

לקיים דיון פורה בנושא החרדה הרפואית והדנטלית כחלק בלתי נפרד מתהליך ניקוי רעלים רגשי, נפשי ומתן סיוע משמעותי למטופל להגיע לרפואה שלמה באמת.

בפועל, מרבית עקרונות הרפואה ידועים מזה שנים רבות. עם זאת, מובן כי לא ניתן לקיים דיון על טיפול רפואי, תזונה ו/או ניקוי רעלים, כל עוד ישנה בעיה של המטופל להגיע לטיפול, לבטוח במטפל וכן לעקוב אחר הנחיות הטיפול במרץ ועקביות בתוך ביתו ובשגרת חייו.

לאור הטיפול באנשים רבים, פיתחתי מודל התנהגותי הנקרא ‘מודל יציאת מצרים’, אשר מאפשר למטפלים להבין בקלות וביעילות באיזה מקום (תודעתי) נמצא המטופל שלהם, כיצד לתקשר אתו (ולא רק לדבר) ולהוביל אותו למקום שבו הוא יוכל לשתף פעולה ולצאת מהבור של החולי ולהיות בריא לאורך ימים (בע”ה נו”נ).

ליצירת קשר בנושאים: 1.רפואת שיניים משלימה, 2.אבחון, טיפול והתאמת תזונה על פי בדיקת הרוק, 3. יצירת מקום לשיתוף פעולה בין רופאים, רופאי שיניים ומטפלים ברפואה משלימה, 4.לימוד מודל ‘יציאת מצרים’ להנהגת בריאות טובה יותר בקרב אנשים רבים יותר

ניתן לפנות ישירות לד”ר שרית אברהם דרך כתובת האימייל [email protected].

שלכם,

ד”ר שרית אברהם.

חזרה לחלק מסוים במאמר
דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 077-9974460

Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן