לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

השן מתנדנדת? איך מטפלים?

השן מתנדנדת איך מטפלים?
Picture of דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

רופאת שיניים עם ניסיון רב בשיטות מתקדמות ואפקטיביות, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

תוכן עניינים

אם בגילאי ילדות שן מתנדנדת היא סימן להתחדשות ותחלופה טבעית של שיניים, בגילאים מתקדמים – שן מתנדנדת כבר לא מהווה סיבה למסיבה. שן מתנדנדת בגיל מבוגר היא תופעה שעלולה להתרחש עקב דלקת חניכיים חמורה, חבלה טראומטית, תהליך הזדקנות טבעי של החניכיים והשיניים או מחלה סיסטמית. אז מהם הגורמים לשן מתנדנדת ואיך מטפלים? ד”ר שרית אברהם, מנהלת מרפאת דנטלי פרסונלי – משיבה.

 

שן מתנדנדת – למה זה קורה?

קיימות מספר סיבות עיקריות לשיניים מתנדנדת בקרב מבוגרים. דרך הטיפול בשן מתנדנדת תהיה בהתאם לאופי הבעיה. להלן נציג מספר סיבות אפשריות:

היגיינת פה לקויה

אי הקפדה על צחצוח שיניים יומיומי, שימוש בחוט דנטלי וביקור תדיר אצל שיננית ורופא שיניים, עשויים להוביל למצב היגייני ירוד בחלל הפה. הצטברות של שכבת פלאק על השיניים היא גורם מובהק להתפתחות דלקות חניכיים מה שעלול להוביל למצב של התרופפות ושיניים מתנדנדות.

דלקות חניכיים מתקדמות

דלקת חניכיים שהתפתחה לכדי מחלת חניכיים היא אחד מגורמי הסיכון המרכזיים בהתנדנדות ואובדן שיניים. נסיגת חניכיים משמעותית המגיעה כסימפטום של מחלת חניכיים, גורמת להיחלשות האחיזה של השן בחניכיים עד להתרופפות של השן והתנדנדות.

טראומה

נפילה, תאונת דרכים, פעילות ספורטיבית מאומצת או התנגשות עלולים לגרום טראומה למנשך עד להתנדנדות שיניים.

תהליכי הזדקנות

גוף האדם עובר עם השנים תהליכי הזדקנות, תהליכים אלו באים לידי ביטוי גם בחלל הפה ועשויים לגום להיחלשות האחיזה של השיניים בעצם הלסת.

גנטיקה

חולשה של השיניים עשויה לעבור בגנים כך שאם הורים סבלו משיניים מתנדנדות, קיים סיכון גובה כי ילדיהם יסבלו אף הם מתופעה של התרופפות שיניים.

 

שיניים מתנדנדות – איך מטפלים?

ד”ר שרית אברהם, מנהלת מרפאת דנטלי פרסונלי, מסבירה על דרכי הטיפול:

טיפול בשן מתנדנדת כתוצאה ממחלת חניכיים (פריודונטיטיס)

חשוב לטפל במחלת חניכיים מוקדם ככל האפשר במטרה להביא לחידוש והתחזקות הרקמות העוטפות את השן כך שתתהדקנה ותייצבנה את השן.

תחילה, חשוב לד”ר אברהם לציין כי טיפול מניעתי כמו בכל מקצוע רפואי אחר – הוא הטיפול הטוב ביותר, כמניעה, יש לשמור על היגיינת פה טובה ולהימנע מאכילת ג’אנק פוד הגורם להחלשת השיניים ולריקבון.

עם זאת, אם כבר נתקלתם בסימנים של מחלת חניכיים (נפיחות בחניכיים, אודם, חניכיים בהירות מאוד או שן רופפת – יש לפנות מיידית לרופא.

טיפול בשיניים מתנדנדות עקב מחלת חניכיים יכלול מספר שלבים:

  1. בדיקת חלל הפה ומדידה של כיסי החניכיים – רופא שיניים יבחן את עומק הכיסים מה שיסייע לו באבחון שלב ההתפתחות של המחלה.
  2. הרופא יבצע ניקוי מעמיק של כיסי החניכיים ויסיר את שכבת האבנית ואת הרובד החיידקי שהצטבר על השיניים, בקו החניכיים ומתחת לקו החניכיים – בין החניכיים לשיניים. טיפול זה נקרא הקצעת שורשים והוא מסייע ברבים מהמקרים לריפוי של הרקמות הנגועות ולהידוק השן המתנדנדת. ישנם מקרים בהם הקצעת חניכיים תעלול הליך כירורגי במטרה להגיע לרקמות נגועות בעומק כיסי החניכיים על מנת להביא לתהליך ריפוי מלא.
  3. בסיום הטיפול רופא השיניים ינחה את המטופל להקפדה על היגיינת הפה, לשימוש במי פה בצורה רציפה ולביקור תקופתי אצל רופא השיניים למעקב.

טיפול בשן מתנדנדת כתוצאה מפגיעה

במידה והתרופפות השן אירעה כתוצאה מפציעה, חבלה, תאונת דרכים או כל פגיעה אחרת בעצם הלסת/בשיניים יש להגיע במהירות האפשרית לקבלת טיפול שיניים באופן מידי. רופא השיניים יעריך את מהות וחומרת הפגיעה ויבחן אם לא אירע נזק עצבי ואם לא נגרמו סדקים/שברים בשיניים.

אם האזור לא נפגע באופן קשה, רקמת החניכים תתהדק בתוך תקופה קצרה והשיניים תתייצבנה. במידה ותוך תקופה קצרה השיניים לא חוזרות לקדמותן, יש ליצור קשר עם רופא השיניים להתייעצות בנוגע להמשך טיפול.

טיפול בשיניים מתנדנדות כתוצאה מתורשה

אם ידוע במשפחה על מצב של התנדנדות שיניים, חשוב עוד יותר להגן על השיניים ולשמור על היגיינת הפה. אנשים שיש להם רקע משפחתי של שיניים מתנדנדות, נדרשים להקפיד על ביקורים קבועים אצל רופא השיניים לתחזוקה מיטבית של השיניים וחלל הפה.

טיפול שיניים מתנדנדות כתוצאה ממחלות סיסטמיות

מחלות כמו סוכרת גורמות לקשיי בהחלמה של דלקות בגוף וביניהן גם מחלות חניכיים. התנדנדות שיניים הקשורה במחלה סיסטמית דורשת תשומת לב לאיזון מצב המחלה ושמירה קפדנית על היגיינת הפה, זאת במטרה להתגבר על הדלקת ולגרום לחניכיים לחזור למצב הטבעי בו הן מהודקות סביב השן ומייצבות אותה במקומה.

השתלת שיניים – במקרים בהם לא ניתן לייצב את השן המתנדנדת

קיימים מקרים בהם שן שהתרופפה לא ניתנת להידוק ולייצוב. מקרה זה, בו התרופפות השן מובילה לאובדן השן דורשת טיפול השתלת שיניים. שתלים דנטליים איכותיים מהווים תחליף אלטרנטיבי במקרה בו השן נשרה. עם זאת, לפי גישתה של ד”ר שרית אברהם, שתל דנטלי הוא מוצא אחרון לאחר שמוצו כל האפשרויות לשמירה על השן הטבעית. לפי ד”ר שרית אברהם אין תחליף לשן הטבעית ושתל דנטלי מדויק ומושלם ככל שיהיה – לא יוכל להשתוות לערך הגבוה של השן המקורית.

ד”ר שרית אברהם מנהלת את מרפאת דנטלי פרסונלי בגישה ביולוגית המתייחסת להשפעות הטיפול על הגוף כשלם, וכן מיישמת שיטה טיפולית שמפחיתה ככל האפשר תופעות לוואי בלתי רצויות ומעודדת את הגוף לתהליכי ריפוי לצורך החלמה מהירה וקלה יותר של הרקמות המעורבות בטיפול ושל הגוף כולו.

 

דנטלי פרסונלי – מניעה וטיפול בשיניים מתנדנדות

מרפאת דנטלי פרסונלי בניהולה של ד”ר שרית אברהם מתמחה בטיפולי שיניים מקצועיים, בדגש על תהליכי ריפוי ביולוגיים, שימור שיניים טבעיות ומניעה של טיפולים מורכבים באמצעות טיפולי שיניים בגישות מתקדמות. ד”ר שרית אברהם מציעה טיפולים הכוללים מכשור דנטלי מתקדם בטכנולוגיות חדשניות ומעטפת רפואית מלאה לקבלת טיפול איכותי ומקיף.

השן מתנדנדת? צוות המרפאה יעשה הכול כדי לשמור על השן שלכם במקומה הטבעי ורק במצב בלתי הפיך לחלוטין או בהתאם לעקירה מחייבת, יבצעו עבורכם השתלת שיניים איכותית ברמת מקצועיות בלתי מתפשרת, תוך דגש על תהליכי ריפוי ביולוגיים שיגרמו לכם להחלמה קצרה ומהירה יותר. לקביעת פגישת ייעוץ חייגו עכשיו: 02-3819945.

 

שאלות נפוצות בנושא הלבנת שיניים

קיימים מספר גורמים העשויים להוביל למצב של התרופפות שיניים מאחיזתן בעצם הלסת ובחניכיים:

  • מחלת חניכיים
  • חבלה טראומטית
  • הזדקנות
  • אי הקפדה על היגיינת חלל הפה
  • מחלות סיסטמיות

יש לפנות מיד לייעוץ רפואי. במידה ולא נגרמו נזקים נוספים לשן או לרקמות נוספת בסביבתה יש להמתין תקופה קצרה עד להתאחות רקמות החניכיים שתהדקנה את השן ותגרומנה לה להיקלט בצורה מיטבית בעצם הלסת. במידה והשן לא מתייצבת יש לפנות שוב לרופא השיניים לקבלת ייעוץ מקצועי.

מחלת חניכיים חמורה הכוללת נסיגת חניכיים, נדרשת לטיפול ייעודי המכונה הקצעת חניכיים. בטיפול זה רופא השיניים פועל לניקוי יסודי של כיסי החניכיים מאבנית ומשכבת חיידקים שהצטברה באזור. לעיתים טיפול זה הוא כולל הליך כירורגי ולכן נעשה בהרדמה מקומית. לאחר תהליך ניקוי זה, החניכיים אמורות לחזור בהדרגה למצבן הטבעי כשהן מהודקות סביב השן לחיזוק השן.

מומלץ מאוד לשמור על היגיינת פה מיטבית הכוללת צחצוח שיניים יומיומי, שימוש בקיסמי שיניים וחוט דנטלי ושטיפות פה במי פה. בנוסף, מומלץ לבקר אצל רופא השיניים לפחות פעמיים בשנה ולבצע ניקוי שיננית מדי תקופה. כל אלו מסייעים בשמירה על חלל הפה במצב הייגני משופר ושומרים על החניכיים מהתפתחות של מחלות שונות העשויות להשפיע על מצב השיניים ועל יציבותן.

חזרה לחלק מסוים במאמר
Picture of דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 02-3819945

Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן