בעיות שיניים וגנטיקה

גנטיקה ובעיות שיניים

הנה כמה מהמשפטים הנפוצים שאנשים אומרים: “לכל המשפחה שלי היו בעיות בשיניים, אין מה לעשות, פשוט נולדתי ככה”, “אה, זה גנטי. לא תלוי בי”, “שיניים זה עניין של גנטיקה” ועוד… אז מה נכון ומה לא נכון בתוך הנחת היסוד הזו? רוב האנשים מתרגמים את המונח גנטיקה בהקשר של שיניים כ”יש לנו שיניים חלשות”.

חשוב לדעת שברגע שמאבחנים מה מחליש את השיניים ניתן להפסיק את הסבל ולקבל שליטה מחדש על המצב ולהנות מרפואת שיניים שלמה!

האם הגנטיקה משפיעה על שיניים חלשות? או שיש משהו בגנטיקה שלנו שמחליש את השיניים?

אם השיניים חלשות “גנטית” אז אין מה לעשות עם זה כל כך. אבל אם השיניים חזקות מטבען ויש משהו שמחליש אותן – יופי!
יש לנו אפשרות להפסיק את היחלשות השיניים וכך גם להפסיק לסבול שוב ושוב מהשיניים.

התשובה היא שגנטיקה של שיניים חלשות היא מצב יחסית נדיר, רק לכ-6% מהאנשים יש מצבים גנטיים הגורמים לשיניים חלשות. אז מה ההסתברות שאתם חלק מ- 6% מהאוכלוסייה?… נמוכה מאוד!

יתרה מזאת, אם הייתה לכם בעיה גנטית אמיתית בשיניים הייתם יודעים את  זה כבר בגיל מאוד צעיר. לשיניים עם בעיות גנטיות יש סימנים מובהקים כמו מראה מסוים (הן נראות מאוד שונה משיניים של אנשים אחרים, באופן קיצוני), מחסור באמייל (שיניים שהן לגמרי צהובות-חומות באופן בולט), כאבי שיניים בלתי פוסקים עוד מהרגע שבו בקעו השיניים לכל החיים ועוד.

סביר להניח שרופא השיניים שלכם בילדות היו מיידעים אתכם שיש לכם פגם גנטי בשיניים ושתאלצו להתמודד אתו כל חייכם. אם לא היו לכם בעיות חמורות בשיניים בילדות והרופא שיניים לכם לא אמר לכם את זה כבר אז – סביר להניח שזו לא הבעיה שלכם. מה שאומר שהבדלי החוזק בין השיניים שלנו הם זניחים ורוב הסיכויים הם שגם לך ולאנשים שסביבך יש את אותו חוזק של שיניים. אם יש לך בעיות בשיניים זה לרוב לא בגלל שהן חלשות מטבען אלא בגלל שמשהו מחליש אותן.

אם זה כך, מדוע יש אנשים (ואולי אפילו משפחות שלמות) שיש להם יותר בעיות בשיניים? את זה צריך לבדוק ולאבחן באופן מעמיק, כי זו לא גזירת גורל. אם אתם סובלים ללא הרף מאחד או יותר מהמצבים הבאים:  נסיגת חניכיים, דלקת חניכיים, שחיקת שיניים או נטייה לפתח כל הזמן חורים בשיניים – יש לכך מענה בתחום רפואת השיניים השלמה.

רפואת השיניים שלמה מנסה להבין מה מחליש את השיניים שלכם ומה ניתן לעשות כדי להפסיק את זה ולאפשר לכם להגיע לריפוי מלא של הפה.

התהליך האבחוני מתייחס לשלושה רבדים חשובים, הנוגעים זה בזה:

1. האם מצב השיניים / החניכיים שלכם מושפע מגורמים חיצוניים.
  2. האם ישנם מצבים פנימיים – רפואיים, ידועים או גם כאלו שאנשים לרוב לא מודעים אליהם.
  3. האם יש משהו במבנה הפה והאיברים הסמוכים אליו, שיכול להשפיע על המצב.

גורמים חיצוניים שיכולים להשפיע על מצב השיניים/ החניכיים שלכם הינם לדוגמא:

• מזונות מסוימים
  • משקאות חומציים מאוד
  • סוגי חיידקים
  • הרגלים לא בריאים מאוד נפוצים.

לעיתים מדובר בגורמים ולעיתים מצב השיניים יכול להיות מושפע גם ממצבים פנימיים-רפואיים שאנשים לרוב כלל אינם מודעים אליהם!

לדוגמא: יש אנשים שיכולים להיווצר אצלם הרבה מאוד חורים בצוואר השן. חורים בצוואר השיניים הם תופעה המצביעה על מקור לבעיה, שהוא מעבר לרמה המקומית (חורים בשיניים).

בדרך כלל זה קורה כאשר יש בעיה של חומציות גבוהה בפה הנגרמת מ: ירידה בהפרשת הרוק, מצריכת משקאות מוגזים מאוד חומציים, ו/או בעיה במערכת העיכול, שגורמת לרפלוקס (עלייה של חומצות מהקיבה אל חלל הפה) לקריאה על הקשר בין בעיות בעיכול ובין בעיות בשיניים – לחצו כאן.

כאשר יש חור בשן כתוצאה מעליה בחומציות הפה, הטיפול המיידי יהיה סתימה. אבל מה יהיה אח”כ? ייווצרו עוד חורים וחוזר חלילה. לא בגלל שהשן חלשה אלא בגלל שיש חומציות גבוהה שמחלישה אותה. ב-95% מהמקרים, כאשר מבינים מה גורם לחומציות הגבוהה בפה ונוקטים באמצעים או הטיפול הנצרכים כדי שהמצב הזה יפסק, בעיות הפה נפסקות גם הן.

הדבר השלישי, שנרצה לבדוק, כאמור הינו האם יש משהו במבנה הפה, שיכול להשפיע על מצב השיניים. בבדיקה זו נתייחס למצב השיניים- נתייחס האופן שבו השיניים נסגרות זו מול זו בעת מנוחה, שחיקה או לעיסה, נתייחס לצורת קשתות השיניים, למידת התמיכה של מבנה השיניים במפרק הלסת, נתייחס לתפקוד בלוטות הרוק, מבנה פתח הגרון ועוד דברים חשובים מאוד.

87% מבעיות השיניים שלנו מושפעות ישירות מבריאות הגוף.

תהליך ריפוי מעמיק של בריאות הפה וטיפול במחוללים הגופניים יכול להפחית את סיבוכי השיניים והחניכיים ולמנוע טיפולים וניתוחים במעל ל-80% מהמקרים. רפואת השיניים יכולה להציע לנו הרבה יותר מאשר טיפול נקודתי. היא יכולה להפוך אותנו ממטופלים למתרפאים. ברפואת שיניים משלימה חוקרים ומאבחנים את הגורמים לבעיות בשיניים ובונים אסטרטגיית טיפול ושיקום ממוקדת ואפקטיבית שמובילה לבריאות שלמה של הפה.

סתימה בשן

שתיתם אייס קפה והרגשתם זרמים? לקחתם שלוק מהקפה והרגשתם כאב חזק בלחי? אתם מרגישים כאבי שיניים כל הזמן? אם עניתם