דלקת חניכיים

טיפול חניכיים יכול להיות מורכב ולהיחרט בזיכרון כחוויה לא נעימה. אצלנו במרפאה אנחנו עושים הכל על מנת להתאים טיפול בדלקת חניכיים באופן מקסימלי לדרישות המטופל, תוך כדי התחשבות במגוון גורמים שמאפשרים לנו להעניק למטופלים שלנו טיפול מקיף. רפואת שיניים שלמה היא לא עניין בשמיים, ואפשר ליישם אותה גם על דלקות חניכיים. כאב חניכיים לא אמור לנהל אתכם ביומיום, ובעזרת טיפול נכון ניתן להימנע ממנו כמעט לגמרי.

מהי דלקת חניכיים?

דלקת חניכיים היא אחת מהדלקות הנפוצות ביותר באוכלוסייה, כשרוב רובה של האוכלוסייה הבוגרת בעולם תסבול מנפיחות בחניכיים ומדימום בחניכיים, שהם חלק מהתסמינים שמעידים על התפתחותה של דלקת חניכיים. ישנן שני סוגים של דלקות חניכיים, התחלתית וכרונית, כשהאחת מובילה לשנייה.

חשוב לטפל בדלקת החניכיים ברגע שמופיעים התסמינים שמעידים על עצם היותה, מכיוון שדלקת חניכיים התחלתית פשוטה הרבה יותר לטיפול מדלקת חניכיים כרונית, שיכולה להביא לסיבוכים לא רצויים כמו נסיגת חניכיים, פגיעה בבסיס השן ובמערכת התמיכה שלה ובמקרים קשים אף נשירת שיניים.

יש לזכור שדלקת חניכיים שלא מקבלת טיפול ראוי יכולה להשפיע על כלל מערכות הגוף, בשל ריבוי כלי הדם בחלל הפה, דרכם התאים הדלקתיים יכולים לנדוד לאיברים שונים בגוף ולהדביק אותם בדלקת. במקרי קצה עלול להיגרם נזק בלתי הפיך ועדיף להימנע ממקרים מצערים בשלב מוקדם.

דלקת חניכיים יכולה להתבטא בכאב חזק ופועם, בעקבות נגיעה במקום וגם ללא גירוי ויש להגיע לרופא השיניים בהקדם לאבחון וטיפול. בדיקה של הפה וצילום שיניים, יחשפו האם אכן מדובר בדלקת.

גם אם מתברר שאכן יש דלקת בשורש השן, זהו לא סוף דרכה של השן. ניתן לטפל בדלקת מבלי לעקור שן טבעית, הליך בלתי הפיך, המחייב השתלת שיניים. בנוסף, היעדרה של שן טבעית עלול להוביל לשינוי ועיוות במנח השיניים הסמוכות ולעיתים אף להידלדלות עצם הלסת באזור, שעלולה לגרום לאובדן שיניים נוספות.  לכן במרפאתנו, אנו דוגלים בראש ובראשונה לנסות לשמור על חיות השן והרקמות הטבעיות בחלל הפה, ורק כאשר הדבר אינו אפשרי נתקדם לטיפול אינטנסיבי יותר.

מהן הסיבות לדלקות חניכיים?

דלקת חניכיים יכולה להיגרם ממגוון גורמים, הכוללים בתוכם צחצוח לא נכון של השיניים, ובעקבות כך ריבוי חיידקים בחלל הפה עקב הצטברות שאריות מזון ומשקה. רוב החיידקים הללו עוברים תהליך שנקרא הסתיידות והופכים למה שאנחנו מכירים כאבנית. אבנית היא הסיבה העיקרית להתפתחות דלקות חניכיים, אולם גם הרגלים כמו עישון יכולים להשפיע על התפתחות דלקת כזו.

צריכה רבה של משקאות ממותקים יכולה להשפיע על הופעת הדלקת גם כן, כמו גם נטילת תרופות מסוימות, פירסינג בחלל הפה והתרחבות כלי דם בזמן הריון, שיכולים כולם לגרום להופעת דלקות חניכיים. ישנם גם גורמי גנטיקה והרכב רוק שאין למטופל השפעה עליהם, אבל חשוב לאבחן את חלל הפה, את השיניים והחניכיים על מנת להיות מודעים לרמת הסיכון לדלקת חניכיים.

התסמינים של דלקות חניכיים

כדאי להתחיל לחשוד שמדובר בדלקת חניכיים ברגע שאנחנו שמים לב לדימום בחניכיים בעת צחצוח השיניים או בעת אכילת מאכלים קשים, נפיחות בחניכיים או כאב קל בחניכיים. כל אלו יכולים להיות אינדיקציה משמעותית לתחילתה של דלקת. תסמינים נוספים הם אדמומיות בחניכיים, כאב חניכיים וריח רע מהפה, כמו גם שינוי בתחושות הטעם בפה.

חניכיים בריאות יהיו בצבע ורוד מט שאינו מבריק ואמורות להיות במבנה שטוח כמעט לחלוטין. כל שינוי במבנה ובצבע אמור להדליק אצל המטופל נורת אזהרה שיש כאן התחלה של דלקת, וכדאי לגשת לרופא השיניים במהרה על מנת לטפל בה. התסמין החמור ביותר שניתן להעלות על הדעת בעקבות דלקת חניכיים הוא שיניים מתנדנדות, יוצאות ממקומן או נושרות. תסמין זה הוא אינדיקציה לדלקת חניכיים חמורה ויש לטפל בה בדחיפות על מנת למנוע נשירת שיניים וכניסה להליך טיפולי של השתלות שיניים מורכבות.

מה חשוב לדעת?

הדבר הראשון שחשוב לדעת על דלקת חניכיים הוא שטיפול מוקדם בה חוסך הרבה מאוד עוגמת נפש, נזק, זמן טיפולים וכסף, ותמיד עדיף לאבחן אותה מוקדם ולהסתפק בטיפול דלקת חניכיים הכולל שטיפות פה או נטילת אנטיביוטיקה מאשר לאחר את המועד ולהגיע כבר ישר לטיפול שכולל מניעת נסיגת חניכיים, עקירת שיניים והשתלת שיניים חדשות.

כדאי לדעת גם שניתן לצמצם את הסיכויים לדלקת חניכיים באופן משמעותי במידה ומקפידים על הדברים הבאים:

• ביקורים קבועים אצל שיננית
  • שימוש יומיומי בחוט דנטלי או בקיסם דנטלי
  • הקפדה של צחצוח השיניים היטב, פעמיים ביום

הקפדה על שלושת הפעולות האלה יכולה לסייע במניעת דלקת חניכיים ולחסוך לכם הרבה זמן, כסף וכאב.

איזה סוג דלקת יש לי?

ישנה דלקת חניכיים קלה, אותה מרבית האוכלוסייה תחווה במהלך החיים והיא כוללת בעיקר חוסר נעימות בעת צחצוח השיניים ודימום קל בעת צחצוח השיניים או אכילת מאכלים קשים. היא פוגעת בעיקר ברקמות הרכות של החניכיים ואיננה גולשת פנימה אל בסיס השן. אין צורך להתרגש ממנה, אלא פשוט לגשת לרופא השיניים ולטפל בה.

לרוב ניקוי שיניים אצל שיננית והקפדה על שטיפות פה יעשו את העבודה, אולם יש פעמים שהטיפול בדלקת חניכיים קלה יהיה באנטיביוטיקה. בכל אופן, יש להתייעץ עם רופא השיניים לשם קבלת טיפול נכון ופרטני, בהתאם למצב החניכיים של המטופל.

במקרים אחרים, בהם דלקת החניכיים הקלה לא מטופלת או לא מאובחנת, היא הולכת ומחמירה ונעשית דלקת חניכיים כרונית. בדלקת חניכיים כרונית, סוג הטיפול כבר אחר ומותאם פרטנית בהתאם למטופל ולמצבו.

דלקת חניכיים כרונית נוגעת ברקמות החניכיים העמוקות ובבסיסי השיניים, ובעיקר עלולה להתפשט בחלל הפה, ככה שהיא מעמידה את השיניים בסכנת פגיעה מאסיבית, ואפילו נשירה. במקרים כאלו נפנה לאפיקי טיפול דלקות חניכיים מורכבים יותר מנטילת אנטיביוטיקה העלולים לכלול עקירת שיניים, הנחת שתלים דנטליים וטיפולי השתלות שיניים.

אחת התופעות שיכולות לקרות כתוצאה של מחלת חניכיים היא נסיגת חניכיים. נסיגת חניכיים יכולה להתרחש גם בעקבות צחצוח מאסיבי של השיניים, ובבסיסה היא גורמת לחשיפת יתר של בסיס השן, כך שהשיניים נהיות רגישות לכאבים. יחד עם זאת, יכולה להתפתח רגישות קיצונית לטמפרטורות חמות או קרות. בכל שינוי בתחושה בחלל הפה והלסת כדאי לטפל, כדי למנוע סיבוכים עתידיים מיותרים.

טיפול בדלקת חניכיים

כל טיפול במחלת פה, שיניים, לסת וחניכיים ייקבע על ידי הרופא המטפל, בהתאם למצב בו המטופל הגיע למרפאה. מטרת הטיפול בדלקת חניכיים היא לנקות את השיניים מהצטברות החיידקים שגורמים לאבנית להצטבר בחלל הפה, ולכן תכלול הרבה שטיפות פה ובמקרי הצורך גם טיפול אנטיביוטי.

המטרה של טיפול בדלקת חניכיים היא לצמצם את הנפיחות בחניכיים, לנקות את מרבצי החיידקים על השיניים וביניהן, לעודד את החיבור המחודש של רקמות החניכיים ולצמצם עד כמה שניתן את הסיכון לזיהום דלקתי חוזר. ברוב המקרים בהם המטופל מאובחן עם דלקת חניכיים קלה ובשלב התחלתי, הוא יופנה לניקוי שיניים אצל שיננית, על מנת להתמודד עם הצטברויות האבנית והפלאק בחלל הפה.

משך הטיפול יכול להשתנות בהתאם למצב בו הגיע המטופל לקליניקה ורמת החומרה של דלקת החניכיים שלו, והוא יכול לנוע בין מפגש אחד לכמה מפגשים.

כיצד מונעים חזרה של הדלקת?

בעזרת כמה פעולות פשוטות שיעזרו לשמור על חלל הפה שלכם נקי וחף מדלקות חניכיים, תוכלו להימנע מראש מפרוצדורות לא נעימות שיכולות להקשות ולהעיב על חיי היומיום. בשלב הראשוני, שמרו על ביקורים קבועים לניקיון מעמיק של השיניים אצל השיננית על מנת לנקות פלאק ואבנית באופן יסודי.

לגבי מספר הטיפולים השנתי יש להתייעץ עם רופא השיניים, אך רוב רופאי השיניים ימליצו לבקר אצל שיננית אחת לשלושה חודשים או לשישה חודשים, תלוי בצורך של המטופל. הקפדה על שגרת טיפולים זו תעזור לאבחן דלקת חניכיים בשלב מוקדם והטיפול בה יהיה פשוט, יעיל ויימשך מעט מאוד זמן.

בנוסף, צחצוח שיניים באופן נכון יצמצם משמעותית את הצורך בטיפול חניכיים מעמיק וכואב אצל השיננית או רופא השיניים. הקפדה על צחצוח שיניים פעמיים ביום למשך שתי דקות בכל פעם תשמור על שיניים נקיות מהצטברויות אבנית ביומיום ובין ניקויי שיניים אצל השיננית. יש להקפיד להחליף את מברשת השיניים אחת לחודשיים-שלושה, ברגע שסיבי המברשת מתחילים להיפרד.

חשוב להקפיד גם על שימוש בחוט או קיסמים דנטאליים לפחות פעם ביום, על מנת להשלים את פעולת הצחצוח. החוט הדנטאלי מגיע למרבצי חיידקים ואבנית שמברשת השיניים לא מצליחה להגיע, ולכן חשוב להשתמש בו על מנת להשלים את הטיפול היומיומי בניקיון השיניים.

קבעו תור לטיפול יעיל

במרפאת השיניים של ד״ר שרית אברהם, אנחנו מאמינים שטובת המטופלים שלנו היא מעל הכל. בעזרת שיטת רפואת השיניים השלמה שלנו אנחנו מאבחנים ומטפלים במגוון מחלות פה, שיניים וחניכיים על מנת להביא למצב של בריאות שלמה של חלל הפה. מחפשים רופא שיניים בירושלים שיעזור לכם עם כאבי שיניים החוזרים והנשנים? אנחנו כאן בשבילכם, עם תכנית טיפולים שלמה שנייצר במיוחד עבורכם ולמען שיקום הפה שלכם, באופן שמותאם לאורחות החיים שלכם ומתחשב במגוון גורמים נוספים שהם לא רק חלל הפה, אך בהחלט משפיעים עליו.

מוזמנים לקבוע תור לייעוץ ראשוני על מנת להתחיל תהליך בריא לטיפול בדלקת החניכיים, ועל מנת לחזור לחייך חיוך רחב שוב במהרה.

רוצים לשמוע עוד מידע ולהבין לגמרי מה קורה אצלכם בפה? הפעילו את הוידאו ובואו איתי לשיעור מעמיק אודות החניכיים שלכם ושיטות טיפול שאולי יתאימו לכם יותר מטיפולים אגרסיביים אחרים.

שתל בזאלי לדוגמא
שתלים בזאליים

שתלים בזאליים הם שתלים ייעודיים עבור אנשים הסובלים ממחסור או ליקוי בעצם הלסת מה שמונע אפשרות לבצע השתלת שיניים בשיטה