3 מחלות גנטיות של השיניים והפה שכדאי להכיר

טיפול במחלות שיניים

למחלות חניכיים ושיניים יש הסבר גנטי, אך רק באחוז קטן מהמקרים. מחלות שיניים גנטיות מאובחנות לרוב כבר בגיל צעיר, בשל תסמינים ברורים כמו מראה שיניים שונה, צבע צהוב – חום הנובע ממחסור בציפוי האמייל, כאבי שיניים מתמשכים ועוד ולכן קשה להאשים נטייה תורשתית, כשמתגלות הבעיות. גם אם חלק ממחלות החניכיים והשיניים שפקדו אתכם רצות במשפחה, זה לא פוטר מאחריות לתחזוקה נאותה וביקורות קבועות במרפאת השיניים. אז אילו מחלות שיניים ופה גנטיות קיימות? וכיצד ניתן לטפל בהן? כל המידע בהמשך!

זה קורה בבדיקה במרפאת השיניים. כאן יוכל הרופא לברר האם הנטייה שלכם לפתח עששת, חורים בשיניים או דלקות חניכיים, מושפעת מהגנטיקה או מגורמים התנהגותיים, כמו צריכת מזונות ומשקאות מסוימים, הזנחת ההיגיינה ועוד. במקרים אחרים, עשוי להתברר שהבעיות הן תוצאה של מצבים רפואיים המביאים לירידה בהפרשת הרוק ו/או עלייה ברמת החומציות בפה, או מעיוותים במבנה הפה והלסת, המשפיעים על המנשך ומצב החניכיים והשיניים.

דלקת חניכיים

דלקת חניכיים, נחשבות לבעיות הפה הנפוצות באוכלוסייה, טומנת בחובה גם מרכיב תורשתי, בעיקר לפריודונטיטיס ולרוב רואים אצל מי שלוקה בהן, היסטוריה משפחתית. מאידך, גם למצב הבריאות הכללי ולאורח החיים, יש השפעה ניכרת. מחלות כמו סוכרת ויתר לחץ דם, עלולות להגביר את הסיכון, כמו גם נטייה ללחץ נפשי, צריכת משקאות ומזון ממותקים, עישון ושתיית אלכוהול מרובה ונטילת תרופות מסוימות. גורמים נדירים יותר לדלקת חניכיים, יכולים להיות זיהום שהתפשט בעקבות ניקוב פירסינג בחלל הפה או התרחבות כלי דם בתקופת ההיריון.

לצד כל אלה, יש השפעה ניכרת להרגלי היגיינת הפה. צחצוח שיניים לא נכון או אי הקפדה על ניקוי בחוט דנטלי לאחר כל אכילה, הם גורמים משמעותיים להתפתחות דלקות חניכיים. תסמיני הדלקת הם דימום בצחצוח או באכילת מאכלים קשים, נפיחות, אדמומיות, כאב, רגישות לחום וקור, ריח רע מהפה ולעיתים גם שינוי בתחושת הטעם. בדלקת מתקדמת, ייראו גם נסיגת חניכיים ואפילו שיניים מתנדנדות.

עם הופעת התסמינים חשוב להגיע למרפאה ולטפל בהקדם, לפני שהדלקת הופכת כרונית ומביאה לנסיגת חניכיים, התרופפות השיניים ואף התפשטות הזיהום בגוף. בדלקת התחלתית ניתן לטפל בשטיפות פה או נטילת אנטיביוטיקה. בשלבים מתקדמים, יש לעיתים צורך בטיפול למניעת נסיגת חניכיים ואף בעקירות והשתלות שיניים. מטרת הטיפול לצמצם את הנפיחות בחניכיים, לנקות את מרבצי החיידקים ולעודד חיבור מחודש של רקמות החניכיים.

כדי למנוע דלקות כאלה, חשוב להקפיד על ניקוי קבוע אצל שיננית, לצד שימוש בחוט או קיסם דנטלי לאחר כל ארוחה וצחצוח שיניים סדיר, הנעשה נכון.

נסיגת חניכיים טיפול: הרמת סינוס לצורך השתלת עצם

אחת מסיבוכי דלקת החניכיים, היא כאמור נסיגת חניכיים. היא אינה מורגשת בשלבים המוקדמים, אבל בהמשך תתבטא בכאבים, רגישות ודימומים ואף בהתרופפות ונשירת שיניים. החניכיים, רקמה רכה המכסה את שורשי השיניים ותומכת באחיזתן בלסת, ניזוקות כאשר נוצרים כיסים בינן לבין השיניים, המאפשרים הצטברות חיידקים ותגובה דלקתית.

הדלקת שאינה מטופלת בזמן, מכרסמת למעשה ברקמת החניכיים. בתהליך הדרגתי  נסוגה רקמת החניכיים, מצטמקת ומאבדת נפח, וחושפת חלקי שן שאמורים להיות מכוסים. השן מקבלת צורה מוארכת יותר, השורש נחשף ואחיזתו בלסת מתרופפת. נסיגת חניכיים יכולה להיווצר גם מצחצוח שיניים לא נכון, המתבצע בצורה חזקה ואגרסיבית מדי, או במברשת שיניים קשה מדי, בעקבות חריקת שיניים לילית, מבנה שיניים פגום המקשה על הניקוי וגם סתימות וכתרים ישנים שזזו ואפשרו חדירת חיידקים.

הטיפול בנסיגת חניכיים, מתמקד בגורמים שהביאו למצב. הוא מתחיל בניקוי אבנית על ידי שיננית, הליך שיש לבצע מדי חצי שנה וממשיך אצל פריודונט, רופא מומחה לבעיות חניכיים.

כשנסיגת החניכיים בלתי הפיכה והביאה לאובדן שיניים, ניתן לבצע ניתוח להשתלת רקמת חניכיים מלאכותית, לצורך השתלת שינייםהליך כירורגי כזה, המתבצע בלסת העליונה, נקרא ניתוח להרמת סינוס. הוא כולל השתלת עצם מתחת לרירית המצפה את הסינוס מבפנים במקום שבו הייתה נסיגה, כדי להחדיר לאזור שתלים דנטליים, להשתלת שיניים.

נחירות ודום נשימה: טיפול

גם לבעיה נוספת שיכולה לקבל טיפול במרפאת השיניים בירושלים, נחירות ודום נשימה בשינה, יש הסבר גנטי. מחקרים מצאו שהיסטוריה משפחתית מעלה את הסיכון לתופעה, אבל יש לה עוד מגוון סיבות אחרות כמו עודף משקל, מחלות שונות, גיל והפרעות אנטומיות במערכת הנשימה. הפסקת נשימה היא בעלת משמעות רפואית, אם היא נמשכת 10 שניות או יותר. ריבוי הפסקות נשימה פוגע באיכות השינה וגורם לעייפות במשך היום ועלול להביא גם לסיבוכים כמו מחלות לב וכלי דם.

דרך הטיפול בנחירות ודום נשימה נקבעת על פי אבחון המצב הרפואי הכולל של המטופל, חומרת הנחירות או דום הנשימה בשינה ומבנה הגרון, על ידי מומחי ריאות ואף אוזן וגרון וכן ורופא שיניים המיומן בטיפול בבעיה. במרפאת השיניים ניתן למצוא פתרונות לבעיה, בהם התקן דנטלי, סד לילה מיוחד המותקן בפה בזמן השינה, פותח את דרכי האוויר ומונע את הנחירות ודום הנשימה.