לוגו של דר' שרית אברהם - דנטלי פרסונלי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

השתלות שיניים במצבים של חסר עצם

Picture of דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

רופאת שיניים עם ניסיון רב בשיטות מתקדמות ואפקטיביות, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים.

תוכן עניינים

כאשר חסרה עצם להנחה של שתלי שיניים מהסוג הרגיל (הסוג הנפוץ יותר), ישנן מספר דרכים להתמודד עם מצב זה אופן יעיל ואפקטיבי. 

לפני שנעבור על הדרכים בהן ניתן להתגבר על מצבים של חסר עצם, חשוב לציין כי ניתן למנוע מראש מצב של חוסר עצם ע”י עקירה נכונה בשיטת ATB, אשר ניתן לקרוא עליה בקישור כאן

*** כל האמור להלן הינו בערבון מוגבל. המידע כאן נובע מניסיוננו, הפרוטוקול הטיפולי על פיו אנו פועלים ודרך החשיבה האישית שלנו במרפאה ואינו מהווה עצה רפואית. ישנן כמובן דרכים נוספות, לגיטימיות לא פחות, לביצוע הטיפול ואין באמור כאן לבטל או לסתור את המלצות רופא השיניים האישי שלך!

 

במידה ואתם כבר נמצאים במצב של חסר עצם, המשיכו לקרוא כאן למטה

1. שימוש בשתלים מיוחדים למצבים של חסר עצם

ישנם מצבים בהם ניתן לבצע השתלות שיניים גם כאשר חסרה עצם ללא הליך כירורגי נוסף להשלמת עצם, זאת הודות לשתלים מיוחדים המאפשרים זאת. ישנם שלושה מצבים של חסר עצם: 1. חסר בגובה של העצם, 2. חסר בעובי העצם, 3. חסר משולב בגובה ובעובי. כאשר החסרהוא משולב- גם עובי וגם אורך- לרוב לא ניתן לבצע השתלה ללא הליך כירורגי נוסף לבניית עצם. לעומת זאת, כאשר חסרה עובי של עצם- ניתן להשתמש בשתלים צרים ואילו בחסר של גובה העצם ניתן להשתמש בשתלים קצרים. כדי שיהיה ניתן להשתמש בשתל קצר ו/או צר, באופן שיאפשר עמידות של השתל לאורך זמן, חשוב כמובן לבחור את השתל הנכון והמתאים למצב. שתלי שטראומן, בהם אנו משתמשים במרפאה, נחשבים לשתלים עמידים במצבים אלו והם בין החברות הראשונות שהחלו להשתמש בשתלים צרים וקצרים עם ניסיון של הרבה שנים. בנוסף, הודות לפטנט הייחודי של שתלים אלו- הרכב השתל מכיל 85% טיטניום טהור יחד עם 15% זירקונים, מאפשר לשתל זה להיות עמיד וחזק לאורך שנים, גם כאשר השתל צר או קצר.
 
בתמונה לעיל, למטופלת היה גובה מספק של עצם אך העובי היה צר. נעשה שימוש בשתלי שטראומן צרים, היות והמטופלת העדיפה להימנע מהשתלת עצם בנוסף וכן מכיוון שאנו סומכים על איכות השתל ויכולים להיות שקטים שגם שתלים צרים יחזיקו מעמד הודות לסוג השתלים בהם בחרנו להשתמש
  
 
בתמונה לעיל שימוש בשתל קצר, במצב של גובה עצם לא מספק ובמטרה להימנע מהרמת סינוס. שוב, גם כאן נעשה שימוש בשתלי שטראומן, מכיוון שהודות לטכנולוגית SLActive הקישור לעצם הלסת מאוד חזק ולכן הוא מתאים גם במקרים של שתלים קצרים.

בכל מצב בו ניתן להימנע מהצורך בבניית עצם, חשוב לשקול זאת, מכיוון שהטכנולוגיות העדכניות מאפשרות לנו לקבל תוצאות טובות לטווח הארוך ובכך לחסוך למטופלים הליך כירורגי נוסף, זמן החלמה וכמובן- עלויות כספיות. במרפאתנו, חשוב לנו לערוך את כלל השיקולים שיסייעו למטופל במקסימום תוצאות ועם מינימום מאמץ.

 

השתלת עצם

כאשר הבעיה בשיניים או בחניכיים היא נרחבת, פעמים רבות, לאחר עקירת השן, נוצר מצב שבו אין מספיק עצם לצורך ביצוע השתלת השיניים. כאמור, ניתן למנוע את החסר בעצם מראש, ע”י תכנון מהלך עקירה בשיטת ATB באופן נכון יותר. 

במצבים בהם כבר יש חסר בעצם יש לבצע השתלת עצם, לצורך קליטת השתל. קיימות שיטות רבות להשתלת עצם, לכל שיטה יש את ההיגיון והמחקר העומד מאחוריה. במרפאתנו, אנו משתמשים במגוון רחב של שיטות עדכניות וחדשניות להשתלת עצם, דבר המאפשר לנו לבחור את הדרך הנכונה ביותר עבורך, באופן אישי, כאשר ניגשים לביצוע ההשתלות. על מנת ששתל העצם ייקלט באופן הטוב ביותר ויאפשר בנייה טובה ונכונה העצם לקראת השתלות.

הליך להשתלת עצם בגישה ביולוגית נכונה, מאפשר קבלת נפח עצם ממש טוב על מנת שיהיה ניתן לשים שתלים חזקים ויציבים. דבר זה אינו מובן מאליו והרבה אנשים יכולים להעיד על כך כי הם עברו הליך להשתלת עצם, סבלו מכאבים ובסוף העצם לא נקלטה.

אז מה הופך תהליך השתלת עצם למוצלח ועם תוצאות אפקטיביות יותר? על טכניקה זו ניתן לקרוא כאן.

 

הרמת סינוס

כאשר חסרה עצם באזור האחורי של הלסת העליונה, מתרחשת ירידה של רצפת הסינוס, אל עבר האזור מחוסר העצם והשיניים. על מנת לבצע השתלות שיניים במצב זה, לעתים, יש לבצע תהליך להרמת סינוס. תהליך הרמת הסינוס, יכול להיות בגישה של הרמת סינוס פתוחה או הרמת סינוס סגורה. הדרך הנכונה ביותר לביצוע פעולה זו, בעת הצורך, היא על פי התאמה אישית למצבך. כיום, בעקבות פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים, שאת רובם ניתן למצוא אצלנו במרפאה, ניתן לבצע, במרבית המקרים תהליך השתלות בגישה של הרמה סגורה , המאפשר קבלת תוצאות טובות בהשתלה עם מינימום תופעות לוואי ומקסימום יעילות עבורך.

בתמונה לעיל ניתן לראות את חלל הסינוס (מערות האף), הקירבה שלו לשורשי השיניים של השיניים האחוריות בלסת העליונה ומצב שבו הסינוס קרס לתוך אזור השיניים ולכן נוצר מצב של גובה עצם נמוך יחסית להחדרה של שתל. במצב שבתמונה, גובה העצם גבולי ולכן ניתן לשקול טיפול בשני דרכים: 1. החדרת שתל קצר ללא הרמת סינוס, בדומה למקרים שהראינו לעיל, 2. הרמת סינוס סגורה, הגבהה של הסינוס והנחת שתל ארוך יותר.

בכל מצב בו ניתן להימנע מהרמת סינוס ולצפות לתוצאות ארוכות טווח, מוטב לשקול זאת, מכיוון שזה יכול להקל על המטופל ולהפחית עלויות של הטיפול, בין היתר. עם זאת, השיקול בשימוש בשתל קצר מצריך שכלול של מספר גורמים הנבחנים בעת הבדיקה ומאפשרים לקבל החלטה רפואית מתוך שיקול דעת נכון יותר.

לאחר הרמת סינוס סגורה, לרוב מטופלים מדווחים על תחושה טובה וחזרה לשגרה מהר מאוד (לרוב כבר באותו היום), בלי משככי כאבים וברמת אנרגיה גבוהה.

במצב של חסר של מספר שיניים בלסת עליונה מאחור, ניתן לשקול הנחה של מספר שתלים בזווית ובכך לעקוף את הצורך בהרמת סינוס בכלל:

 

 

בתמונה לעיל- הנחת שתלים בזווית מעבר לסינוס ובכך התאפשרה התקנת השתלים ללא הרמת סינוס בכלל. במקרה של המטופלת לעיל, עקב מצב רפואי מורכב, היה צורך בהימנעות מהרמת סינוס והשתלת עצם ממקור חיצוני. 
לא תמיד כדאי להניח שתלים בזווית וישנם מספר שיקולים שיש להפעיל על מנת לקבל את החחלטה הנכונה יותר למטופל, בהתאם למצבו. לכן, חשוב לפנות למרפאה המיומנת בכל סוגי האפשרויות השונות, על מנת שתוכל לבצע עבורך את השיקול הנכון והמתאים ביותר למצבך.

 

במצבים בהם חסר העצם הוא משמעותי יותר, ייתכן צורך בהרמת סינוס פתוחה.  בתמונה לעיל, הרמת סינוס פתוחה, שעברה בהצלחה ואפשרה למטופלת לקבל השתלות שיניים חזקות ויציבות.

 

שתלים זיגומטיים, טרנסנזליים וטרנסינוסואידלים

עבור מטופלים ומטופלות הסובלים מחוסר עצם בלסת העליונה, אשר אינם מעוניינים בהליכים של הרמת סינוס, קיימת גם אופציה אחרת- התקנת שתלים ארוכים במיקומים העוקפים את הסינוס ומערות האף ומאפשרים הנחת שתלים ללא הליך נוסף של השתלת עצם. סוג זה של השתלה מאפשרת פתרון מיידי לבעיית חוסר העצם, על ידי שימוש בשתלים דנטליים ייעודיים לכך. . השתלים הללו ארוכים יותר ולכן הם מצליחים להתחבר גבוה יותר ובאופן יציב, כך שניתן לחבר את  והשיניים (מערכת הכתרים) אליהם בקלות, ולמעשה לעקוף את הבעיה באופן אלגנטי וקצר יותר. שתלים אלו, כמובן, זהו תהליך המצריך מיומנות מאוד גבוהה ומוטב שיבוצע ע”י מומחה לפה ולסת. במרפאת השיניים של ד”ר שרית אברהם מומחים לכ.פה ולסת היכולים לתת מענה למקרים אלו.

 

שתלים בזאליים

שתלי דיסק בשונה משתלים סטנדרטיים אינם בנויים בצורת בורג אלא יש להם בסיס שטוח בצורת דיסק ומכאן שמם. את שתלי הדיסק מחדירים מצידי הלסת ולא בהחדרה אנכית וכך מאפשרים להם להתקבע במקומות, שבהם יש מחסור של עצם. במצבים כאלו, לרוב יש צורך ב- השתלה בזאלית משולבת – שתלים בזאליים עם שתלים רגילים.

שתלים בזאליים או שתלי הדיסק אינם יכולים להחזיק לבד מערכת של שיניים ולכן השימוש בהם נעשה על ידי השתלת שיניים משולבת שבה נעזרים בשתלים דנטליים רגילים המעוגנים לאזורים בעצם הלסת שבהם יש מספיק עובי לעצם ואילו באזורים הדקים של העצם נעשה שימוש בשתלי דיסק. שילוב שני סוגי השתלים מסייע להשיג יציבות גבוהה למערכת השיניים החדשה בלי ליצור דלקות או פגיעה מיותרת באזור החניכיים.

בעבר שתלים בזאליים היו בין הפתרונות המעטים לאנשים מחוסרי עצם. כיום, ישנן דרכים מתקדמות יותר לפתרון במצבים של מחוסרי עצם. לכן, מוטב להגיע למרפאה ונבחן מא’ ועד ת’ את מצבך על מנת להתאים לך את הדרך הנכונה ביותר לפתרון במצבך.

 

חזרה לחלק מסוים במאמר
Picture of דוקטור שרית אברהם
דוקטור שרית אברהם

ד"ר שרית אברהם בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים בהדסה, בעלת תואר Msc במדעים הביו רפואיים של רפואת השיניים. ד"ר אברהם מייצגת את הדור החדש של רופאי השיניים ומשלבת בין טיפול איכותי ומקצועי בד בבד עם גישה הרואה את המטופל כמכלול.
ד"ר אברהם מבצעת סקירה מעמיקה אודות מצבו הרפואי של המטופל על מנת לאתר את גורמי השורש שהביאו את המטופל למרפאתה, המצריכים לעיתים מעורבות של גורמי טיפול נוספים כדוגמת רופא אף אוזן גרון או אורטודנט.
ד"ר אברהם מתעדכנת כל העת בפרקטיקות הטיפול החדשניות ביותר במסגרת חברותה ב- SPEAR EDUCATION CAMPUS ומחזיקה את הציוד המתקדם ביותר כגון סורק אינטראוראלי ומדפסת תלת מימד המאפשרים לקצר את משך הטיפול ולתת מענה מדויק למטופל.

ד"ר שרית אברהם ברשתות: קבוצת הפייסבוק | יוטיוב | טלפון: 02-3819945

טיפול בנסיגת חניכיים
נסיגת חניכיים

ברוב המקרים, מחלות חניכיים אינן מורגשות בשלבים המוקדמים, אבל עלולות לגרום לנזק רב בהמשך, סיבה טובה להקפיד על ביקורת אחת

קרא עוד »
Google ג גוגל
4.5
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
שלח לנו את השאלה שלך ונחזור אליך בהקדם!

השירות ניתן ללא עלות וללא מטרות רווח (מענה יינתן תוך 1-7 ימים)

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
דילוג לתוכן